Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg  (Læst 19273 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #15 Dato: 09 Marts , 2013, 21:00 »
Jeg ved ikke om det vil blive en for stor mundfuld, men jeg lufter lige mine tanker alligevel.

I forhold til mangfoldighed og netop med fokus rettet mod bedre dyrevelfærd, mindre sprøjtegifte, mindre madspild, og lokalproduktion, og der med reduseret transport, så begriber jeg ikke hvorfor folk med et lille husmandsted, skal begrænse sig til 30 høns, eller 2 køer eller 2 grise eller får osv.

For at komme med mit eget eks. vi har 1,3 hk jord og jeg kan se fornuften i at holde 2 køer+ 2 får+2 geder+ 2 grise diverse gæs, ænder og høns. Vi har pladsen- ihvert fald mere end hvad de stakkels industridyr har. Fordelene ville være vi er selvforsynet med varietet kød, Vores jord bliver græsset så vores havetraktor ikke sviner og larmer. Jorden bliver gødet med varieret gødning, men det er jo her det halter, for så skal vi til at regne på hvor meget hvert dyr skider og udleder i jorden og co2 i luften. Tilgengæld må jeg købe mig fattig i kunstgødning og sprede . Kunstgødningen skal jo både fremstilles og tranporteres, mon ikke det havde sparet naturen en del at lade lidt dyr om det?
Vores sted er et nedlagt landbrug, som da det blev bygget i 1920 var med 4,9 hk. her holdt man 35 køer 15 heste 10 svin og rigeligt med fjer- med andre ord, man levede af sine dyr og det man kunne dyrke. Nu næsten 100 år efter er det der var en nødvendighed og selvfølge blevet så kompliceret og halv krimminelt at det da giver sig selv, at mange med en selvforsynerdrøm opgiver og flytter ind til byen, hvor de kan købe alle de sprøjtede grønsager og industrikød de lyster uden nogen stiller spørgstegn ved, hvordan det kan være udkants Danmark er ved at blive spøgelses byer, og flere og flere får astma, allergi, kræft osv.

Undskyld det blev langt, men ville blot sige at det ikke kun handler om vores kære fjer, men vi nok skal stile højere og trække fat i flere hobbyavler og selvforsynere derude.

Er der noget jeg kan være behjælpelig med så lad mig høre :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #16 Dato: 09 Marts , 2013, 21:30 »
@ Janni

Jeg tror de fleste herinde forstår hvad du skriver og er meget enige med dig. Men det er ikke os herinde der er beslutningstagere, desværre, kunne man fristes til at sige. Vi herinde, har hver især, 1 stemme som vi kan afgive ca hvert 4. år, på et udvalg af kandidater. Det er disse kandídater der skal påvirkes og overbevises om at 'der er noget galt i Danmark.....'.

Dine tanker er yderst relevante og burde stiles til Mette Gjerskov, hendes embedsmænd og FVST, samt luftes i diverse medier, ved enhver given lejlighed.





Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #17 Dato: 10 Marts , 2013, 08:18 »
Ja, jeg er fint klar over forum ikke har dikteret reglerne, men jeg ved at forum hekser og arbejder sammen med alle der har noget at kunne rykke ved de højere magter og netop derfor lufter jeg blot tanken at der er mange tråde at rykke i ud over vores alles mærkesag om retten til at sælge egne æg og måske står vi bare stærkere hvis andre er med til at råbe vagt i gevær på borgen.
Hønsne kunne jo bruges som argument for de er de sidste dyr, på folden som samler b.la.  ukrudtsfrø. -Altså forstået sådan at først sender vi højtgæsserne ind, dernæst lavt græsser, så lidt grise til at fræse, og så hønsne til de sidste korn/frø og krible krable.
Alle dyr har spist gødet og jorden er sparet for klam kunstgødning og benzinf/disel forurening. Det må da være i alles interesse og da særligt naturens resucer og grundvand.
At dette herlige og sunde  liv for dyrene og de der passer og tilser dem, giver et overskud i form af sunde æg og dejligt kød, virker jo forskruet vi ikke må sælge/forærre det til de der ikke selv har plads/lyst til at arbejde med dyr/natur, men vi alle kan bruge hver en tjent krone på at købe kunstgødning til de friserede villahaver, og slæbe antibiotika-reste-kød og oversprøjtede grønsager og frugt hjem i læssevis- se det er fuldt lovligt og tilmed ok at reklamere med- Det er jo helt galt, og hvis vi alle råber op de rigtige steder, mon så ikke vi kan vække familien Danmark? Der er jo mange som slet ikke er klar over alle disse forskruede regler, men trenden er jo lokal produceret fødevare og øko-mad, så vi må da kunne finde ud af hvor og hvordan vi råber bedst i kor, for vi skal naturligvis længere end forum, men forum er vi jo et fint kor som kan råbe STOP!! Alene kan vi meget, men sammen kan vi mere /o

Hvad med de der er på mode for tiden Søren Ryge, Cammilla Plum, Bonderøven osv.??
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #18 Dato: 10 Marts , 2013, 08:51 »
Der er kræfter der arbejder i den retning. Først og fremmest Frie Bønder http://levende-land.dk/ (Hjemmesiden er lige flyttet, så der er ikke så meget endnu) som har lavet det de kalder Dalby-planen som går ud på at erstatte de intensive industri-brug med få medarbejdere med flere små-brug der medfører mere liv på landet og faktisk også større skatteindtægter.. Se en kort omtale af den her http://www.gylleramt.dk/news.php?readmore=13

Der er også en kronik i Politiken http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE1812005/fremtiden-tilhoerer-en-ny-tids-bonde/ som er værd at læse.

Der er mange gode kræfter der arbejder på at skabe mere liv på landet og fremme de små højtydende landbrug. Men der er desværre også mange der arbejder den anden vej...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #19 Dato: 10 Marts , 2013, 08:59 »
tak for linkne Finn /o

Hvordan kan vi så som forum-fællesskab komme på banen, og evt. sammenarbejde med andre foreninger, så vi alle vokser og bliver stærkere og råber endnu højere?
Jeg fornemmer jo også, vi er rigtig mange som ligesom jeg selv, gerne vil kæmpe og gøre en indsats, men ikke rigtig ved, hvor/hvordan kræfterne bruges klogest. Ihvertfald er der vist ingen tvivl om vi skal kæmpe i flok. 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #20 Dato: 10 Marts , 2013, 10:10 »
meget simpelt janni

meld dig ind i de organitationer der allerede arbejder for sagen, det her er jo et forum for en bred skare af hønsefolk, hvor kun en lille del sikkert har mulighed for eller ønsker et liv som dit.

her er det høns det drejer sig om, og lad det endeligt blive ved det

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #21 Dato: 10 Marts , 2013, 11:09 »
meget simpelt janni

meld dig ind i de organitationer der allerede arbejder for sagen, det her er jo et forum for en bred skare af hønsefolk, hvor kun en lille del sikkert har mulighed for eller ønsker et liv som dit.

her er det høns det drejer sig om, og lad det endeligt blive ved det

Præcis i hønsnes fortegn, med dyrevelfærd og ret til at sælge vores fine æg og dejlige kød, fra høns, ænder, gæs, duer, vagtler what ever. Men netop ved at udnytte fordelen om at andre end fjerfolk har fået nok at snævresynet regler udstedet af folk der kun tænker på sig selv og egen økonomi, ser jeg forums mærkesag med retten til at sælge æg, som et rigtig håndgribligt skub i den rigtige retning. Man kan jo melde sig ind i en masse små/store foreninger, men jeg tror vi batter bedst og størst hvis alle vores små foreninger, forummer osv. finder ud af at slå os sammen. Istedet for kun at pille i vores egen navle, må vi kigge udad og fremad. Jeg siger det igen -Alene kan vi meget-sammen kan vi mere.
Da forum jo er stiftet og drives af af flere er det jo ikke mig som kan tage kontakt til flere foreninger på vejne af forum, for at lufte et evt. samarbejde, men jo noget Forums ejer og drivende folk skal have lyst til, og åbne vej for.
At vi så er sikkert er mange her fra Forum som sikkert gerne vil hjælpe og give en hånd med, og hjælpe med stort og små, tja jeg ser jo vi er mange med forskellige baggrunde, faglige og private mærkesager, netop derfor kan vi måske organinser os så vi kan mere end at rappe i andegården ;) men måske nå hele vejen ind på de tunge skriveborde??
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #22 Dato: 10 Marts , 2013, 11:58 »
Frie Bønder arbejder sammen med bl.a. Dansk Fjerkræ Forum :). Jeg kan godt anbefale den lille forening; det er virkelig nogle gode sager vi kæmper for. Vi prøver at komme med nye tiltag, og tænker på at slå os sammen med "Levende Hav", som kæmper for små fiskeres rettigheder. Desværre er det svært at få budskabet ud. Frie Bønder har måttet opgive de dyre stande på dyrskuer, da meget få har interesse i at høre om de problemer små landbrug har i kampen mod de store, og de store bønder griner af foreningen når de går forbi. I år kan man derimod finde os i Fælledparken d. 1. maj, hvor vi vil forsøge at informere byboere om vigtigheden af at vælge rigtigt, når man køber ind - sådan støtter man også de små landbrug - (økologi, små producenter, lokale producenter osv.).

Jeg kan godt anbefale et medlemsskab af Frie Bønder - Levende Land. Jeg var til landsmøde i februar, og det var fantastisk flinke mennesker, alle med samme visioner: afskaf industrilandbruget, bedre dyrevelfærd, ud med EU landbrugsstøtten, flere rettigheder for deltidslandmænd og hobbyavlere. Det koster 300 kroner om året at være støttemedlem og 600 kroner om året for fuldt medlemsskab. Til landsmødet var der hjemmebag, højskolesang, spændende foredrag, varm frokost med frilandsgris og kringle til kaffen. Vældig hyggeligt og bestemt en lørdag værd (hvis nogen skulle få lyst til at være med til næste landsmøde :) ). www.levende-land.dk (som Finn skriver, så sker der ikke så meget på hjemmesiden i øjeblikket, men det kommer forhåbentlig meget snart).

Det her program med Kjeld Hansen er supergodt. Dalby Planen fra Frie Bønder - Levende Land, kan du finde omtale af omkring 40 minutter inde i indslaget.

http://www.youtube.com/watch?v=PqLCa32WNfs
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #23 Dato: 10 Marts , 2013, 12:13 »
Forum er for fjerkræ og vil blive ved med det. Men vi samarbejder gerne og har såmænd altid gjort det med dem som vil samarbejde om bedre forhold for høns og ænder.

Jeg kan også kun opfordre til at melde sig ind i Frie Bønder og samle kræfterne ad den vej.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #24 Dato: 10 Marts , 2013, 13:00 »
Tak for de fine henvisninger, jeg kendte slet ikke til foreningerne, og tænker bestemt der må være mange andre som heller ikke har hørt om dem, så det er jo  et super godt skridt i den rigtige retning, at starte med at udbrede kendskabet, og godt tænkt at netop folk uden dyr f.eks. i byerne jo gerne vil købe produkter hvor dyr og jord er behandlet ordenligt.  Ja det lyder da lige som den rette lille forening at melde sig ind i med frie bønder. Jeg er meget spændt på at høre/læse mere om hvad de går og hekser med, men det lyder bestemt som endnu en forening at melde sig ind i.
Det er dejligt at høre Forum allerede har samarbejdet sat på fuld skrue, for en fælles sag for bedre dyrevelfærd, og i kampen mod de skrupskøre regler. /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Høring om nyt rådgivende Bevaringsudvalg
« Svar #25 Dato: 10 Marts , 2013, 16:22 »
Finn eller Tanja, jeg ved ikke hvem der bikser tråde sammen af de slags der ligger foran på forum, men det ville være dejligt hvis vi almindelige bruger let kunne se hvem forum arbejder sammen med og måske om hvad. Kunne det lade sig gøre?

Tanja mange tak for din besked. Frie bønder arbejder jo så sammen med Forum, ville det evt. kunne lade sig gøre at se en slags kalender, hvor og hvornår i/de er på banen i landet, evt. kan vi der gerne vil hjælpe så melde sig på som frivillige?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"