Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gråtavlede landhøns på vej  (Læst 27020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #15 Dato: 03 August , 2008, 09:41 »
Jeg elsker hønsefolk - se lige den hjælpsomhed!! <-

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #16 Dato: 24 ſeptember , 2008, 21:41 »
Citér
en gang havde man en diskusion om man skulle bruge genet fra tværstribet plymouth rocks el campiner og man besluttede at vælge PL rocks de for har gråstribet  danske landhøns lyse ben med enkelt mørke skel på benene
Når jeg ser det billede af den gråtavlede hane, tænker jeg "han burde da være mørkere".

Som bekendt er haner med Plymouth Rock-stribning jo noget lysere end tilsvarende høner, i modsætning til Campiner-stribningen. Hvorfor valgte man ikke den i stedet?

Jeg ved ikke om der er nogen her der ved det, og I behøver kun at svare hvis I ved det.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #17 Dato: 24 ſeptember , 2008, 22:31 »
hej magnus
grunden til at hane er lysere ind hønen er at da man lavede standarten for gråstribet landhøns bestemte man at bruge det stribet gen fra P.R og ikke fra campinen og ja hanen skal være lysere ind hønen hvis du læser i skandinavisk fjerkræ standart hanens stribning er 1 til 1 hvor hønen stribning er 1 til 2 hvor ved at hanen er lysere ind hønen jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #18 Dato: 24 ſeptember , 2008, 23:05 »
Mit spørgsmål var mere en søgen efter formål end efter årsag. Altså: hvad er formålet med at gøre hanerne lysere?

Jeg ville have foretrukket en ens stribning for begge køn.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #19 Dato: 24 ſeptember , 2008, 23:27 »
der kan jeg ikke hjælpe der magnus men i medlems bladet for special klubben 1987 er der en artikkel om hvorfor det en og ikke det andet muligvis er det gammelt billedmatriale der ligger til grund for den beslutning
jesper
en hønsehunds kryds

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #20 Dato: 21 Oktober , 2008, 00:27 »
sidste nyt i kampen med de gråstribet landhøns og lutter
var til landhønse dag i september mine 2 haner der var med fik dumpekarater men min luttehøne havde god type og tegning men knap færdig udviklet så sidste weekend var jeg til hønse dag i hammel fjerkræ klub der havde jeg 1,1 gråstribet landhøns med og der havde jeg mere held de fik begge ros for type og tegning men de manglede noget i udvikling
lige nu har jeg 11 kyllinger der er på vej de er en god måned nu
men nu kommer det store spørgsmål som jeg håber nogle kan hjælpe mig med
når man bruger en gråstribet hane og en brun høne  får man gråstribet kyllinger
 men hvad sker der når man bruger en gråstribet hane og en sølvhalset høne????
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #21 Dato: 17 Januar , 2009, 13:53 »
Brun og sølvhalset er stort set det samme, bortset fra at de sølvhalsede er mørkere og har sølvfaktor.
Er det svar nok?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline jørn Grønning

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #22 Dato: 20 Juni , 2009, 23:47 »
hej jesper går det godt med avlen mine første krysninger til gråtauledeluttere har  set dagens lys og fler er på vej og det ser godt     hilsen jørn g

Offline jørn Grønning

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Gråtavlede landhøns på vej
« Svar #23 Dato: 12 November , 2009, 22:22 »
hej jesper er du helt falt af på hønseavlen jeg har da 2.2 gråtavledeluttere jeg ville lige høre om man kan bruge en gråtavlethane med en engelt brun fjer går det godt hos dig      hilsen jørn grønning