Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Køn? Ja helt utrolig køn  (Læst 8165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Køn? Ja helt utrolig køn
« Dato: 13 Juli , 2009, 16:28 »

Foto: Vinni Knudsen, glansstærene er fotograferede hos Bjarne på vores forumdag.
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2009, 09:36 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Køn? Ja helt utrolig køn
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2009, 16:58 »
Ja flotte er de og ikke nok med det, jeg har på nuværede tidspunkt 2 unger ligende i reden af et andet par og de ser ud til at trives rigtig godt  *y *y *o på natsværmer, myreæg, melorme, bi-droner, frosne pinkies, frosne rejer, friske madiker og de fluer og regnorme jeg kan finde til dem.

Dsv. er der kun lavet ganske få Purpur glansstære herhjemme i år.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2009, 17:02 Fra Bjarne Andersen »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Køn? Ja helt utrolig køn
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2009, 17:02 »
Det er Vinni's billede...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køn? Ja helt utrolig køn
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2009, 17:08 »
Ok retter lige fotografen. Tak Finn  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Køn? Ja helt utrolig køn
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2009, 21:14 »
Jeg er vilde med de fugle, de er bare så flotte  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Køn? Ja helt utrolig køn
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2009, 21:28 »
Hold da op :o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Køn? Ja helt utrolig køn
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2009, 00:23 »
Det er ikke altid lige let at finde og købe de lidt sjældne stære i Danmark. Jeg ved at flere opdrættere bestemmer hvem der kan købe hvad og hvis man ikke tidligere har bevist at man kan håntere og opdrætte stære er der mange der vælger at sælge fuglene til andre. Grunden til dette er at de ikke bliver importeret længere og derfor har vi kun de få der er tilbage i Danmark og er uhyggelig afhængig af de få unger der bliver lavet hver år, samt ikke mindst at de fodres så optimal at de kan yngle i næste generation. Vi har dsv. nogle arter der ikke er mulige at opdrætte i anden eller tredje generation, formentlig på grund af at de som unger er blevet fejl ernæret.

Jeg har set trefarvet unger der lige var hoppet af reden men sad i bunden og kunne ikke flyve op på pind, samtidig med at de gamle fugles øjnring var næsten hvid og ikke mørk gul som den skal være. Det så øjensynligt også ud til at de kun fik tørfodere. Unger med sådan en opvækst er dømt til at være sterile og ikke yngledygtige resten af deres liv og det gør meget ondt når man ser noget sådan i forbindelse med arter der ikke er ret mange af og for den sags skyld også andre fugle.
Hvis ret mange fugle ender sådan er det et spørgsmål om tid før der ikke er flere tilbage i fangenskab. Derfor er vi nogle stykker der arbejder sammen for at bevare disse skønne fugle for eftertiden.

Jeg har både i år og sidste år haft beostære og Afrikans hornugle æg i min rugemaskine for at hjælpe andre med at få opdræt. Dsv. var ugleæget blank i år. Ægene fra beostærene hvor hannen spiste ægene lige så hurtig som hunnen ligger dem var dsv. så svag befrugtet at fosterene ikke udviklede sig efte 2-3 dage. Så næste år vil ejeren prøve med en vitamin kur for opdrætsperioden formentlige E vitamin Alpha topheferol, der tidligere har bevist sit værd i forbindelse med dårlig befrugtede æg. Det er så heldig at han har et par der ruger i øjeblikket på mindst et befrugtet æg, og jeg ved at en af mine andre fuglevender har fået 2 beounger i år og de ruger igen. Det er formentlig de eneste der er udruget i Danmark i år. Jeg ved også at en Belgier er med i bevaringen af Beostære og det er muligt at hente blodfornyelse her.
Det at jeg er indgået i et samarbejde om bevarelse af Beostære som jeg ikke har nogle af skyldes at de formentlig har tillid til mig og jeg håber at det med tiden kan resultere i at jeg bliver betroet til købe et par når jeg får 10 - 15000 kr. sparet sammen og hermed være med til at opdrætte endnu flere beostære i Danmark. Jeg har tidligere haft beostære men det var den gang de blev hentet i massevis og kostede 4-500 kr. pr. par.
Så skulle der være nogen der ved hvor der sider en tamfugl er vi meget intreseret i at den indgår i avlsarbejde før det er for sent. Alt er næsten muligt for at få de få tilbageværede fugle i avl.
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2009, 00:27 Fra Bjarne Andersen »