Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hanekamp  (Læst 2237 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
hanekamp
« Dato: 15 Maj , 2022, 10:13 »
Så gik den ikke længere. Da jeg kom ned til morgen havde kyllingerne hakket den ene, der er 5 haner og 2 høner. De er 12 1/2 uge og jeg havde sådan håbet de kunne nå at blive lidt større, men sådan er det engang imellem. Så jeg måtte skynde mig ind og have fat på nabo Peter så de 4 haner kan komme i gryden, så er der 1 hane tilbage som gerne skulle blive god og så de 2 damer.  Godt det skete nu for på lørdag skal vi til kbh. og det skal naboen ikke stå alene med.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hanekamp
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2022, 12:50 »
Det var tidligt, at det blev alvor mellem brødrene, men godt det skete, mens du var der til at opdage det, inden de rev hinanden i stykker.

God tur herover til Kbh
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hanekamp
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2022, 14:35 »
Tak skal du have Helle. Jeg har lige et spørgsmål mere. Kan jeg sætte den ene hane på 12 1/2 uge over i hønsegården til den eksisterende flok af høner. De er fra 4 år og ned til 1 1/2 år. Der er ingen hane der nu.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hanekamp
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2022, 18:03 »
Han er noget ung - for ung vil jeg mene.

Selv en ung hane omkring kønsmodningsalder kan ofte se frem til at skal have nogle korporlige irettesættelser af sådan en flok fruer, som ikke lader sig besnære af ungdoms charme og ham her på godt 12 uger er jo blot en kylling endnu - jeg tror, han vil få det for hårdt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hanekamp
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2022, 21:43 »
ok, så vil jeg hellere lade ham vente, han er jo heller slet ikke klar til at træde dem endnu. Men de 4 som jeg slagtede i dag var godt nok noget større end jeg havde regnet med. Den største knap 1900 gr grydeklar. Den skal nok blive god på grillen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hanekamp
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2022, 13:24 »
Wow - 1900 g. for en hanekylling på 12½ uge - det er godt nok flot
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hanekamp
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2022, 18:21 »
tænderne er også begyndt at løbe i vand.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hanekamp
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2022, 22:30 »
i går flyttede jeg hanefar og 2 hønekyllinger  som nu var blevet godt 15 uger over til de eksisterende. Jeg må sige det er gået godt indtil nu. De har gået og råhygget sig hele dagen og den ene hoppede op på den øverste pind i eftermiddag, så den bliver nok førerhønen. Her til aften måtte jeg lige hjælpe dem ind også uden problemer og de hoppede alle 3 på pind med det samme. Ja og hanefar har i den grad præsenteret sig for de gamle damer. Jeg kan da kun være glad og tilfreds.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hanekamp
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2022, 11:51 »
Det lyder rigtig dejligt, Gerda  :)

Laver du så flere kyllinger i år eller er flokken nu, som den skal være?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hanekamp
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2022, 12:39 »
nej ikke flere for i år, det er tilpas til os. Og jeg må indrømme jeg er også ved at være lidt træt i det hele. Når min bedre halvdel skranter så er der indimellem lidt rigeligt at se til, men det kender du vel også til. Ellers går det godt, jeg er heldigvis ikke udfordret så meget endnu, andet end jeg skal afsted og have ordnet åreknuder, som er begyndt at være generende og min tommelfinger har jeg også slået ret slemt. Min elcykel væltede ned over og ramte min tommel, så det slog helt pusten af mig. Jeg kan intet holde med den tommel og da jeg har min egen systue har jeg brug for at kunne holde på nålen. Noget skrammel men det skal nok gå. God pinse til dig og dine.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hanekamp
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2022, 22:12 »
det var en kort fornøjelse. Det gik ellers så godt med sammenføringen og hanefar hyggede sig rigtig med de gamle damer og han galede lystigt fra tidlig morgen, men her da jeg skulle lukke for dem lå han stendød i gården. Og vi har gået og grillet omkring dem hvor han galede lystigt, og så pludselig var det ovre. han var kun 16 uger, kan det være hjertestop i så ung en alder.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hanekamp
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2022, 05:41 »
Nej, nej, nej Gerda, hvor tragisk og også mega ærgerligt, når han nu var den udvalgte hane og de andre er sendt videre til hønsehimlen.

Det kan være hjertestop, men det er nok mere sandsynligt at han har haft en svag åre i hjernen, som er sprunget og givet hjerneblødning.

For år tilbage var jeg ude for akkurat det samme. Jeg udvalgte den helt rigtige wyandot-hane til flokken. Smuk, dygtig, sund og rask og helt rigtig. Den lørdag morgen stod han op frisk som altid, galede, spiste og gik med pigerne over for at tage et heftigt støvbad - pludselig lå han stille og var sten-død. Han var også 16-17 uger gammel.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hanekamp
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2022, 06:59 »
ja det er bare så trist når det sker og han var så flot. Jeg ville have taget et billede af ham men det nåede jeg ikke. Men vi må op på hesten igen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner