Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag  (Læst 25239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Simone

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #15 Dato: 15 November , 2016, 14:21 »
Er der nogen der ved om der sker noget ved at spise æg fra inficerede fugle? Jeg synes jeg har læst noget om, at ænder ret hurtigt reagerer på sygdommen, men at høns kan være syge uden man opdager det (eller er det Salmonella?). Men i fald at man ikke ved at man har syge dyr, og spiser deres æg? hvad er symptomerne - bortset fra døde dyr??

og ja, jeg vil meget gerne forholde mig som loven foreskriver, men vi har heller ikke fået "lagt låg" på hønsegården i nat.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #16 Dato: 15 November , 2016, 14:55 »
Det er jo ikke en realistisk mulighed  /d

- mon det er industriens forsøg på at knække konkurrencen ved hobbyavlerne? Gøre det så besværligt for os at vi alle sammen slagter vores dyr - eller gud forbyde det - holder dem inde under kummerlige forhold og med alt for lidt plads, fordi vores hønsehuse er bygget efter at vores dyr skal kunne gå frit udendørs... Det ville ikke komme bag på mig!

For mig at se burde hele industriproduktionen af fjerkræ forbydes og så kunne man måske undersøge om fugleinfluenza er opstået, fordi man i de fleste lande stuver alt for mange høns/kyllinger sammen på alt for lidt plads, under unaturlige forhold som tilgodeser sygdomme og putter alt for meget antibiotika ned i halsen på dyrene for at de ikke skal blive syge af deres leveforhold - ligesom med svin og MRSA virus!

Der er brug for en re-tænkning af hele landbrugssektoren og den måde vi håndterer vores landbrugsdyr og planter på - ikke flere tåbelige regler som fremmer opblomstring af virus, som er immun overfor antibiotika.... For det er da en skræmmende tanke! Virus vi ikke længere kan behandle... :o

Så vidt jeg ved kan virus ikke behandles kun infektion med bakterie. Vi mennesker kan lade os vaccinere med svækkede eller døde vira for at booste immunforsvaret - influenzavaccination. Jeg er fuldstændig enig med dig i at moderne fabrikslignende husdyrproduktion er problematisk og fremmer sygdom hos dyrene. Hvis ikke det var pga fjerkræindustrien tror jeg næppe man ville ofre en influenza blandt vilde fugle mange overskrifter.
« Senest Redigeret: 15 November , 2016, 14:57 Fra Lene Skelmose »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #17 Dato: 15 November , 2016, 15:50 »
Ja, det er en kedelig ting der er sket. Så det er nu man er glad for, man fulgte de gode råd om ikke at bygge sit hønsehus for lille. Jeg overholder naturligvis landets love og lader IKKE mine få dyr komme ud. Min hønsegård kan ikke overdækkes for et rimeligt beløb, så - ingen udgang.

Jeg bliver virkelig ked af at læse, at vi ikke alle overholder de udstedte regler i denne tid. Det er ikke ok. Tænk hvis en lille privat hønseholder skal blive skyldig i at hele vores fjerkræsektor får svære økonomiske problemer. Ja -jeg er godt klar over at hvis og hvis så ville det ikke kunne ske, men sådan er loven ikke pt.

Hvor mange himler ikke op, hvis en bonde pløjer en ½ m for tæt på en å, eller hans dyr ikke ser rene ud, fordi de nu en gang går ude i dårligt vejer. Og så nu, hor vi skal være fælles om at beskytte hinandens dyr mod en sygdom og dem der skal leve af det, så laver vi straks hjemmestrikkede regler som tager højde for netop "mine dyrs forhold".

Hvordan skal man dog kunne - bare forsøge at inddæmme problemet - når der er nogle der bare gør som de selv syntes er rigtigt. Jeg forstår det simpelthen ikke.

Kan man ikke overholde reglerne, på grund af man har for mange dyr på for lidt plads, så må man slagte.

Mine tanker går især til de stakkels økohøns jeg har set, hvordan de lever - når de er på græs. En skurvogn der kun er indrettet til æglægning og sovepinde, intet andet. Alt anden aktivitet foregår udendørs. Jeg håber der findes lukkede stalde, hvor skurvognen kan placeres ellers er det et helved for de stakkels dyr.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #18 Dato: 15 November , 2016, 16:12 »
Meget enig med dig Hans Kurt... et par stykker fra mit område, som jeg har snakket med i dag, tager meget let på det...
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Birthe E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #19 Dato: 15 November , 2016, 16:45 »
Det gjorde helt ondt inden i, og jeg kunne næsten se skuffelsen i øjnene på hønsene, da jeg kom hjem og de ikke blev lukket ud i hele haven som de plejer.
Så er det altså ikke sjovt og hyggeligt mere at have hyggehøns i haven, når de ikke må komme ud i den. Men der er kommet en presenning over gården.
Jeg krydser fingrer for at det ikke varer alt for længe før mine høns må være fritløbende igen
3 sorte sussex.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #20 Dato: 15 November , 2016, 17:14 »
Jeg har det virkelig svært ved, at vi skal holde vores høns indespærret, mens ænder, gæs og fjervildt må gå ude stadigvæk, OG nok det værste: jægere må fortsat nedlægge fjervildt og distribuere det videre til højre og venstre. -Men det bringer åbenbart ikke eksporten af fjerkræ i fare, det gør kun mine gamle høns på snart 8 år?!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #21 Dato: 15 November , 2016, 17:29 »
Jeg synes også det er en lidt uklar formulering. Jeg har fx nogen der går under fast tag, men hvor spurvene kan komme ind til dem. og nogle andre hvor kun en del af deres ellers helt lukkede hønsegård er overdækket.

Mangler i øvrigt en oversigt over hvor de smittede fugle er fundet. Er der nogen, der kender sådan en?

FVST opdaterer løbende et kort her på siden:
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/Fund-af-doede-eller-syge-vilde-fugle-i-naturen.aspx
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Landlyst Æg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • DK-Showhopnose
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #22 Dato: 15 November , 2016, 17:32 »
Er VILD forvirret over FVST udmeldinger.

"Fjerkræ eller andre fugle i fangenskab skal fodres og vandes indendørs eller under fast tag eller fast overdækning, der sikrer, at større vilde fugle ikke kommer i kontakt med det foder og vand, der er beregnet til dit fjerkræ eller dine andre fugle. Fodring med friskt grønt må gerne foregå under åben himmel."

Som flere af I andre også stiller spørgsmålsteg ved, Må de gå ude under trådnet ? Så længe de bare ikke fodres med vand og tørfoder udenfor. Og hvorfor må de fodres med frisk grønt under åben himmel ?  Og hvordan kommer de ud og får frisk grønt hvis de ikke må komme ud ?

Syntes det er noget makværk de melder ud fra FVST side.

Vi har fritgående høns som plejer at have 25 m2 pr. høne udenfor at rende rundt på i skov. Nu har vi frataget dem hele skoven, så de må nøjes med at være inde og kun lige kan gå ud og strække vingerne i det område der er overdækket med fast tag hvor de spiser og drikker udenfor og trådnet hvor de kan gå lidt rundt. Men det er ikke mange cm2 pr. høne.

Men for vores egen besætnings skyld bør vi alle gøre hvad der er muligt for at undgå de bliver ramt af sygdom.

DagsDato har FVST så meldt ud, at der er fundet en død smittet måge på Als i sidste uge... Ja flot at de skal bruge en uge til at melde det ud, når de samtidig laver bestemmelser der pludselig gælder fra samme dag.

Men det ville da være rart, hvis en eller anden kunne forklare fortolkningen fra FVST side.

Mvh

Sonny

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #23 Dato: 15 November , 2016, 17:54 »
Det citat du skriver, er det der gælder altid. Lige nu skal de holdes bag hegn og under fast tag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Landlyst Æg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • DK-Showhopnose
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #24 Dato: 15 November , 2016, 20:01 »
Ja har fået et nyt link til FVST anvisning som er gældende d.d.

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Pressemeddelelser%202016/Fugleinfluenza-trussel_f%C3%A5r_F%C3%B8devarestyrelsen_til_at_stramme_reglerne.aspx

Så nu må de holdes indenfor omend de får noget mindre plads....

Offline HaneMorfar

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #25 Dato: 15 November , 2016, 21:46 »
Ja jeg har også svært ved at forstå at mit lille hønsehold er en fare for eksporten, medens de vilde hønsefugle smittes og dø af fugleinfluenza uden at det har indflydelse på eksporten. Det skylder nogen at forklare os hvordan det hænger sammen.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #26 Dato: 15 November , 2016, 22:26 »
Jeg forstår ikke helt at det er nok at der er hegnet hvis bare der er fast tag. Hvad hjælper det at indhegne 9 stk fjerkræ - når de resterende 100 fugle i haven flyver frit omkring og også ind gennem hegnet????

Tror hovedproblemet er at der ikke må meldes een eneste influenzadød høne. Bare een og så standses eksporten. Fugleinfluenza har vel altid eksisteret og hærget periodisk - naturens måde at fjerne svage individer på -  og var det ikke for industrien ville ingen tage notits af det.

Er der nogensinde registreret fugleinfluenza i hobbybesætninger? Og hvor stor var dødeligheden? Der meldes om 90% dødelighed - men det er vel tal fra industrien.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #27 Dato: 16 November , 2016, 09:11 »
Smitter det kun via store trækfugle eller også via småfugle? Vi har mange gråspurve ved hønsegården, men de flyver jo ikke store afstande...

Gælder pressening under betegnelsen "fast tag"
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #28 Dato: 16 November , 2016, 11:17 »
Nu tror jeg ikke, vi skal menneskeliggøre høns alt for meget.. Selvfølgelig er det træls, de ikke kan komme ud, når de plejer det, men vel ikke anderledes end hvis det havde været storm eller høj sne, der havde forhindret det?
Jeg har her i formiddag siddet og kigget på mine 3 grupper høns. Og der var faktisk ro, ingen stress. I går var jeg forberedt på at skulle ud og slagte alle overflødige haner og høns over 1 år, flytte rundt og dele op på kryds og tværs. Men i dag tænker jeg mere på at stresse dyrene mindst muligt, ved at lade flokkene være som de plejer.
Jo, en håndfuld haner skal flyttes, for at 'hanetrykket' ikke skal være for stort på den begrænsede plads. Men de ældre høner får lov at blive, for de er alligevel i det største rum, og at tilføre dyr fra de andre rum vil kun give stress hos både nye og gamle. Og så har jeg indskrænket tiden med lys til næsten kun tiden for dagslys p.t., for at mindske aktivitetsniveauet og dermed mængden af foder - og hønsemøg.
Så jeg sørger for at gøre lidt mere rent, giver lidt mere godt, som kræver lidt tid at spise (beskæftigelse) - og holder øje med, om et enkelt individ måske skal flyttes til fryseren, eller måske til et af de overdækkede bure, jeg ellers har brugt til 'haner af reserven'.
Det skal siges, at jeg har et hus på 20 kvm, og tiden til at gøre rent lidt oftere. Og så håber jeg da heller ikke, det skal vare i et halvt år..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fugleinfluenza, høns skal holdes inde eller under fast tag
« Svar #29 Dato: 16 November , 2016, 11:58 »
Smitter det kun via store trækfugle eller også via småfugle? Vi har mange gråspurve ved hønsegården, men de flyver jo ikke store afstande...

Gælder pressening under betegnelsen "fast tag"

Jeg læste et sted at det hedder fast eller fastgjort tag - jeg læser det som at fastbundet pressenning er ok. I hvert fald hvad jeg vil bruge. Afventer lige for at se om influenzaen kommer tættere på. Hvis ikke vi sætter dødsannoncer i de landsdækkende aviser har jeg svært ved at se hvad der kan ske ift industrien - men jeg vil forsøge at beskytte mine dyr.


Jeg TROR at man har mest fokus på de store fugle. Trækfuglene overflyver store afstande og kan sprede mere smitte, mens småfuglene i haverne er ret stationære - men nogle af dem trækker jo også! Småfuglene dør vist ret hurtigt af sygdommen. Vi har mange gæs og svaner på træk her - men de kommer jo nordfra - og smitten kommer sydfra  ??? De kan selvfølgelig blive smittet når de gør hold for at sove og spise - eller opholder sig i et område i længere tid. Vi mangler mere info om det her.
« Senest Redigeret: 16 November , 2016, 12:07 Fra Lene Skelmose »