Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vinduer i hønsehus, hvilken vej?  (Læst 3738 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline -bamsen-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
    • Min egen hjemmeside
Vinduer i hønsehus, hvilken vej?
« Dato: 01 Marts , 2016, 20:13 »
Hej

Jeg er i gang med at tegne mit nye hønsehus, og i den forbindelse tage stilling til hvor vinduet skal placeres  :D
I døren bliver der et lille vindue som vender mod vest, men der ud over skal der været et større ca 45x70cm

Spørgsmålet er så følgende:

Skal det vende mod øst for ikke at solen skal brænde for meget om sommeren?
Det skal siges at der er et læbælte 2-3 meter fra huset mod øst, så der kommer ikke direkte sol igennem vinduet hvis den vender mod øst.

Skal den vende mod syd hvor der vil være fuld sol største delen af tiden.?

Håber i kan hjælpe en nybegynder  :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Vinduer i hønsehus, hvilken vej?
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2016, 21:14 »
Herlig beskæftigelse du er i gang med - håber du nyder det. Det er altid en god fornemmelse, at bygge noget selv - og nu vindues placering.

Uanset hvor du placere det - mod nord, syd eller øst, vil der være fordele og ulemper ved det.

Er huset stort, kan et vindue mod syd være ok. Er det lille - huset ift størrelsen på vinduet - vil der ikke være til at være i huset i perioder med fuld sol.

Vender det mod nord, vil der aldrig komme sol i huset. Det kan gøre, at der bliver mørkt i huset, før hønsene syntes de skal ind og sove. Jeg har vindue mod nord og automatisk lukning af hønselågen. Et par gange har jeg været ude for, at der var dyr der ikke nåede ind. Da lysføleren var placeret udenfor i det fri, syntes jeg den lukkede for sent - det er ikke nemt.

Et vindue mod øst, vil vække dine høns tidligt. Det får hanen til at starte med at få hønsene ud af fjerene, før de fleste af os mennesker skal op. Har du naboer, kan det godt blive et problem. Mine haner galer ved 3 - ½4-tiden i skrivende stund, med et nordvindue !

Ligger din bolig, så et evt tændt lys herfra kan ses fra hønsehuset. Ja så kan en sen hjemkomst fra din side - starte hanegal på de mest ukristelige tidspunkter.
Et sort rullegardin kan afhjælpe dette - måske.

Du må veje for og imod, hvad der passer bedst til lige netop dit hønsehus, ud fra dets størrelse, evt naboer og lyskilder der kan starte hanen, udenfor normal tid. Hvad siger kommunens regler om hold af haner ?

Hel og lykke med det, læg gerne et billede ind af dit resultat