Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine  (Læst 5283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Zengle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Rugemaskine
« Dato: 16 Maj , 2013, 18:49 »
Så fik jeg også startet op på en hjemmelavet rugemaskine så her er lidt billedere af projektet. Fik sat maskinen igang 8/5 med 22 æg hvor af 2 ikke var befrugtet og et dødt foster så er tilfreds.






Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rugemaskine
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2013, 21:32 »
Ser fint ud. Din styring og dit termometer er ikke helt enige om temperaturen? Har du indtryk af hvor præcis styringen er?
Og hvor store udsving laver den?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Rugemaskine
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2013, 21:57 »
den styring har jeg også lige pt. den tænder ved 37 grader og slukker ved 38 grader.
og kan desvære kun stilles op i hele grader.

jeg har ruget gåse og kalkun æg ud med dem med fin resultat.

eneste hvad jeg ikke kan se på billeder er et hul  mellem rummet hvor æggene er og hvor varme kilde er så luften cirkuler
det må gerne være over hele bredten af kassen og så lav som mugelig og så skal  blæserne blæser mød varmekilde

Offline Zengle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Rugemaskine
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2013, 22:06 »
Styringen er rimelige følsom men når varmen slukker er der 0.2 graders forskel og når den starter varmen er der 0.5 men næste gang jeg starter den igen skal jeg have isoleret kassen for at reducere udsvinget lidt.  Der er 2 blæsere som blæser varmen ind til æggene

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Rugemaskine
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2013, 22:12 »
hvad er type nr fra den styring du har ?

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Rugemaskine
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2013, 22:13 »
hvis den blaser varmen til æggene hvordan kommer luften så tilbage til varmekilden?

Offline Zengle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Rugemaskine
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2013, 22:19 »

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Rugemaskine
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2013, 22:50 »
jeg tror så et du vil få problemer med fugtigheden når klæknings tiden kommer.
man pleje at har luft cirkulering i en rugemaskine og så vil jeg mener hvis du lave en åbning på ca 2 cm over bredten fra den den bræt du har midt i maskinen og så helt ned i bunden hvor varme luften kommer op og suget ud på toppen igennem varmekilde og ned igen, stedet hvor lufthullet skal være er minder vigtig.

men jeg vil gerne høre hvad klæknings resultatet er. hvis det er meget dårligt så kan du bygge det lidt om.

Offline Zengle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Rugemaskine
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2013, 15:24 »
Lyttede til dit råd og lavede 2 x 50mm huller og har hævet fugtigheden uden problemer til 75 % +- 2 og det første hul i et af æggene her til morgen og der er nu kommet 4 pt. :) fik også en skruk høne i lørdag hvor hun fik 8 af æggende fra maskinen så har 11 tilbage så se sidste 7 må godt komme

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Rugemaskine
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2013, 19:55 »
super.

Offline Zengle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Rugemaskine
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2013, 21:17 »
Der er nu 6 stk og 3 på vej :)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Rugemaskine
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2013, 13:31 »
Det er den her jeg bruger http://www.aliexpress.com/item/200-240V-Newest-Digital-LCD-Thermostat-Regulator-Temperature-Controller-Thermocouple-Free-Shipping/801163645.html

Luften kommer ikke tilbage der kommer frisk luft til hele tiden
Det er den her jeg bruger http://www.aliexpress.com/item/200-240V-Newest-Digital-LCD-Thermostat-Regulator-Temperature-Controller-Thermocouple-Free-Shipping/801163645.html

Luften kommer ikke tilbage der kommer frisk luft til hele tiden

Jeg bruger et kanalsystem,som i Americas trærugere.Så kan du recirkulere luften i maskinen uden at tage frisk luft ind hele tiden.Så er det også nemmere at holde en konstant luftfugtighed.
Hilsen Leif
Kanariefugle.