Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vild killing til tam killing?  (Læst 25585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #30 Dato: 04 Oktober , 2011, 21:07 »
Har talt med min dyrlæge, der skal gå 14 dage ml. vaccination og loppe- eller ormekur.
Loppe- og ormekure må gerne gives med kortere interval.

Mange tak.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #31 Dato: 17 November , 2011, 10:31 »
Så har vi været til dyrlægen iforb. med 2 re vaccination. Desuden er det ikke nogen lille pige mis en en lille drenge mis  ::) Desværre ser det ud til at han er smittet med Kalicis virus. Han har rødt tandkød og lugter meget ud af munden. Ved godt at der er en risiko når man tager vilde/tilløbende katte til sig at man kan få en ekstra bonus med. Men er der nogen af jer som har haft katte med kalicis og hvordan gik det? Tænker at der må være mange at de "hjemløse" internat katte som også har kalicis. Men de bliver måske testet inden? eller?

Dyrlægen sagde at det er svært at slippe af med og nævnte at man kunne give smertestillende og antibiotika. Lige nu vil jeg vente til at alle mælketænderne er skiftet, med at beslutte hvad der så skal ske.

Min mand har den mening at så længe at han spiser og tager på og ikke ser sølle ud og har store smerter, så skal han have lov til at leve. Jeg har det sådan at jeg næsten så hellere vil hurtigt af med ham, inden det bliver for svært, hvis det er så svært at slippe af med kalicis.

Den har taget 600 gram på, på 1 mdr og stortrives. Jeg kommer lidt vand i tørkosten så det ikke er for hårdt. Men jeg høre jo ikke ligefrem at han siger av når han spiser. han spiser små måltider generelt, da de store ellers æder dens foder.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #32 Dato: 17 November , 2011, 10:42 »
Calici er en af de sygdomme, man vaccinerer mod, når man får vaccineret sine katte. Men bettemissen har jo haft det med sig.
Omkring tænder skal du vide, at en kat faktisk klarer sig glimrende uden tænder, gummerne bliver meget hårde, og den kan nemt spise tørkost.
Hvis din kat er i trivsel og du i øvrigt passer ham godt (det ved jeg jo, du gør), skal han selv bekæmpe infektionen. Der kan være en lille risiko for, at missen forbliver rask smittebærer.
Du kan læse mere om Calici her:
http://www.netdyredoktor.dk/sw24188.asp
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #33 Dato: 17 November , 2011, 10:44 »
Hvis han er ved at skifte tænder, er det et helt almindeligt symptom, rødt tandkød, dårlig lugt, og lidt savlen evt.
antibiotika kan tage det, så det ikke udvikler sig.... Jeg har da haft et par katte der havde det svært under tandskift, men ikke siden.

Hvis dyrlægen gav den antibiotika skulle det være nok, smertestillende er ikke af det gode til katte.

Man skal da ikke sådan male fanden på vægen, men det er klart at det ikke skal være der når den er færdig med at skifte tænder.

Den dårlige lugt kommer af at der gemmer sig kattemad i de huller de gamle tænder efterlader, og det skal jo ikke have lov til blive betændt.

Jeg synes din dyrlæge over reagerer lige nu.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #34 Dato: 17 November , 2011, 17:58 »
Jeg håber også at det vil ændre sig når han har skiftet tænder. Han fik ikke antibiotika hos dyrlægen idag. Jeg håber at han kan bekæmpe det ved hjælp af vaccinationen. Men jeg skal forbi imorgen og hente foder så kan jeg få noget med hvis det er. Men ikke smertestillende, så hellere lidt vand i foderet.

Er det ikke godt at vente med en evt. antibiotika kur til vac har fortaget sig? Den slår jo tit maven i stykker.

Ja, jeg syntes også at han var lige hård nok over for lille Simba missen.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #35 Dato: 17 November , 2011, 18:58 »
Hvis ikke han er forkølet og har øjenbetændelse og snot - så er det nok "kun" tandskifte. De kan lugte så ganske forfærdeligt ud af munden /3
Du skriver at han har taget 600 gram på på en måned - bare det ikke fortsætter, så ender du da med en MEGET stor missekat :o. Helt ærligt, så viser dit billede en sund og rask missekat i trivsel - så mon ikke det er dyrlægen, der er for "bekymret"? Så længe han spiser, leger og sover som en normal killing så ER han nok EN NORMAL KILLING. Det værste lugtmæssigt er "rokketænder" hvor der samler sig madrester under. Føjjjj /d for en lugt! Men det går over så snart alle de nye bisser er fremme. Jeg tror at du skal lytte til din mand. Jeg har haft nogle siameserkillinger, der nærmest var lidt deprimerede mens de skiftede tænder. De sad lidt for sig selv og skuttede sig men spiste og legede stadig flere gange dagligt. De havde meget dårlig ånde i et par uger - og så var de helt friske igen. Så VENT og se det lidt an. HVIS han er smittet - ja så er det jo noget, langt de fleste kommer over og som i øvrigt alle udegående katte risikerer.
Held og lykke med den lille mis. Han skal såmænd nok blive en frækkert (TUNG frækkert, hvis det fortsætter med de 600 gram hver måned).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #36 Dato: 17 November , 2011, 19:02 »
Jeg synes nu også han ser fin og fræk ud...  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #37 Dato: 17 November , 2011, 20:50 »
Hvor er det godt at man har det her forum. Tak *p

Jeg vil sætte mine bekymringer på hylden og nyde den lille bandit  /o

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #38 Dato: 19 November , 2011, 08:06 »
Du behøves ikke være bange for at han ikke trives - på billedet ser han flot og velnæret ud, og hvis han leger - ja så er det nok som så mange andre skriver tandskiftet der er i gang.

Min ungkat (killing kan man vel snart ikke kalde ham mere) er begyndt at savle og lugte ud af munden en gang i mellem, så ja det står også på tandskift her.

En lille opdatering ang "farmand":
Nu er han så glad for mig, at han kan finde på at gå ind selv hvis døren er åben - så sidder han i køkkenet og spiser med de andre. Er det sent aften kan han også finde på at ville kæle - så står den på kæl i sofaen en halv time - så vil han ud igen. Han skulle også lige lære min bror at kende (han bor i den anden side af huset) så nu har han to steder han kommer forbi og får mad og kæl - gad vide hvor stor katten vil være ;D ;D ;D

Så nu kan jeg sige at jeg er ejer af 4½ kat  ;D

Pøj pøj med "feline" - hvad kalder I ham når nu det er en hankat?
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vild killing til tam killing?
« Svar #39 Dato: 22 November , 2011, 21:00 »
Pøj pøj med "feline" - hvad kalder I ham når nu det er en hankat?

Han hedder Simba nu  :D

Godt at høre at det går godt med farmand. Jeg har rigelig i de 4 banditter vi har, så håber ikke at der dumper flere ned  ::)