Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?  (Læst 5134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wrikke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Dato: 31 Juli , 2011, 22:57 »
Har for to dage siden hentet en flok fine 6 uger gamle kyllinger hjem til villahaven. På vejen købte vi en stor pakke træspåner/ -smuld, som vi har strøet med i bunden af hønsehuset. Kyllingerne guffer løs af startfoder og drikker lystigt, men men men er jeg ved at tage livet af mine små nye kyllinger...? Bliver gjort opmærksom på skrækhistorier om træspåner, der svulmer op de stakkels dyr, så de dør af det...
Er der nogen, der har erfaringer med det? 

Susanne

  • Gæst
Sv: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2011, 23:03 »
Mine kyllinger har altid gået på enten træspåner eller easystrø - og det har aldrig givet problemer.

Jeg mener at have hørt, at savsmuld kan være uheldigt, idet det har en kornstørrelse, der ligner noget, der lige er til at spise  :D

Og det lyder jo som om dine kyllinger spiser og drikker som de skal  /o

Tillykke med kyllingerne, held og lykke med dem og velkommen på vores fine forum  :D

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 23:07 »
vi bruger også træspåner til de små, bare det ikke er alt for dybt... tillykke med de små de skal nok klare sig.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2011, 23:18 »
Mine høns, store som små, små kyllinger og voksne, har altid gået på spåner, bortset fra det første år, hvor jeg i min uvidenhed om svineriet havde dem gående på halm.
Ingen er døde eller er kommet til skade ved det.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2011, 23:19 »
Mine maskinudrugede går alle på høvlspåner fra de er klækkede/tørre og indtil de er klar til at blive sluset ind til de voksne høns, 6-8-10 uger senere. Jeg har aldrig oplevet problemer med denne fremgangsmåde.

Tillykke med kyllingerne, og velkommen til en spændende verden.

Hvad er det for kyllinger du har anskaffet. Og billeder, please. Vi elsker at se billeder.
Mvh
Erik Andersen

frida

  • Gæst
Sv: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Svar #5 Dato: 01 August , 2011, 00:46 »
Jeg har selv hørt sådanne historier. Jeg tror det kommer fra en advarsel om at kyllinger skulle kunne spise savsmuld og derved kunne give kyllinger mæthedsfornemmelse, så de kan dø af sult :-[

Hvis det drejer sig om almindelige høvlspåner der f.eks. er købt på "foderstoffen", så er der ingen problemer i det. Mine kyllinger (og høns) går primært i spåner altid, og jeg har aldrig mistet kyllinger deraf /o

Nyd dine kyllinger og velkommen her på forum ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Svar #6 Dato: 01 August , 2011, 07:38 »
Velkommen på forum, Rikke :D
Det er heldigvis en skrøne du har hørt.
Glæd dig over dine fine små og tillykke med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline wrikke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Tak allesammen
« Svar #7 Dato: 01 August , 2011, 23:41 »
for klare svar og for den varme velkomst! Er åbenbart blevet en lettere pylret hønemor af at blive kyllingeejer - og sådan skal det vel også være.
Lige nu er der tyndet lidt ud i spånerne og suppleret op med en håndfuld grus og lidt græstørv - så er der lidt at gå og hakke løs i til både kråse og kro. Udenfor vover kræene sig nemlig ikke endnu. Men de har også gået indendøre uden hønemor (maskinudrugede) indtil vi fik dem.
Det er silkekyllinger, der er hjembragt til villahaven, og på sigt skal vi have en 3-4 høner gående, men har hentet 9 kyllinger!!! Så mon ikke der er en pæn flok høner i blandt dem - det vil tiden nok vise. Lige nu kan jeg i hvert fald ikke se, hvad der er hvad. 4 gule, 3 grå/vildtfarvede (eller hvad det nu hedder...) og to røde - og åhhhh, de er søde!!!

Vh Rikke



Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Træspåner; tager jeg livet af mine ny kyllinger?
« Svar #8 Dato: 02 August , 2011, 06:17 »
Rikke, jeg synes da, at du skal hjælpe (genne) dem nænsomt ud, når først de prøver at komme ud, vil de garanteret elske det. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk