Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalk i Hønsegård ??  (Læst 6034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Kalk i Hønsegård ??
« Dato: 20 Juni , 2008, 13:29 »
Da jeg er i gang med en større rengøring og behandling af Kalkbensmider, vil jeg høre om det har nogen efekt at smide kalk eller vande kalk ud i Hønsegården.

Det var et råd jeg fik af min gamle sønderjydske onkel for mange år siden. Jeg vil høre om der er nogen der ved noget om dette.

Hilsen Maja

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2008, 18:28 »
Ikke at det er noget jeg ved særlig meget om Maja, umiddelbart tænker jeg at det hurtigt vil bliver regnet væk og ned i jorden - omvendt skader det vel ikke ;)

Hvis formålet er at dræbe kalkbensmiderne, tror jeg der skal rigtig meget kalk til....

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2008, 18:47 »
Ja det er jeg også nået frem til, så jeg nøjedes med at vende jorden.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2008, 23:41 »
Kalk har en god effekt på mider - og på virus, bakterier m.m. Det findes der masser af dokumentation på. Faktisk er det et af de mest effektive desinfektionsmidler. Og et af de billigste.

Du skal bruge hydratkalk eller stampet kalk,  som også bruge til at røre op med vand og kalke huse med. Hydratkalk er meget basisk, kan sammenlignes med ætsnatron. Det er den basiske virkning -11 til 13 i pH, der har effekten, ikke kalen som sådan.
Rør 1,5 kg op i 10 liter vand og vand det ud på jorden. 10 liter rækker til ca 7 m2. Vend jorden dagen efter, eller senere.

Kalk kan bruges på jord, beton, plastic men bestemt ikke på metal, det ætser! Og pas på hænderne. Derudover er det ugiftigt.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2008, 00:07 »
1000 tak så var min onkel altså ikke så tosset endda. <H <P

Hilsen Maja

MartinJ

  • Gæst
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2008, 00:24 »
Tak for tilbagemelding

Onkler kan være goe at ha

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2008, 20:59 »

Kalk kan bruges på jord, beton, plastic men bestemt ikke på metal, det ætser! Og pas på hænderne. Derudover er det ugiftigt.

Det kan godt være at det har en negativ virkning på metal men det må da være begrænset...
Jeg har ihvertfald kalket på forskellige metaller, både galvaniseret, malet og ubehandlet, de sidste 8 år.
Og ja, det ubehandlede er da blevet rustent. Men det bliver alt metal vel i et staldmiljø.

Tror du at kalk vil have effekt på mider når det bliver spredt ud på jorden? Ph-værdien bliver vel hurtig neutral når der sprøjtes på en flade som jord.
Hvis du desinficere i en uvasket stald (hvad enten der er tale om fjerkræ, svin, heste eller andre dyr) så vil effekten jo også være meget dårlig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2008, 23:51 »
Opløst kalk, CaOH, er stærkt ætsende. Ikke sådan at metal forsvinder mens man kigger på det men det tar lidt af det hver gang. Jeg skrev det til oplysning, ikke til at afholde fra at bruge det. Husk på at opløsning af kalk har en pH på 11-13.

CaOH og f.eks. ætsnatron er de to almindeligt tilgængelige midler der holder pH højt i længst tid ved påvirkning af organisk matriale, som humus i jord og skidt i en stald. pH holder sig på højt niveau i nogle timer, det er afprøvet.

Det kan lyde lidt makabert, men kalken ætser benene af miderne og lidt mere end det. Det dør de af - ret enkelt.
Kalkopløsning er anderkendt til desinfektion af jord og befæstede arealer (grus og sand), og bruges ofte til "udenoms"-desinfektion. Det tror jeg ikke, det ved jeg.

"Skidtet" i en uvasket stald består af stort set 100% organisk matriale, i jord er der ca. 5 % organisk matriale (humus). Kalk har ingen virkning i en uvasket stald, men god effekt på jord.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2008, 09:09 »
Tak Martin! - vi blir lidt klogere hver gang ;)

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kalk i Hønsegård ??
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2008, 09:32 »
 Tak for et godt underbygget svar. <M