Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dræberhund?!!!  (Læst 17145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #15 Dato: 20 Juni , 2008, 06:53 »
Interessant debat!

Nogle sammenligner hundeopdragelse med børneopdragelse. Andre sammenligner menneskers opdragelse af hunde med hundes opdragelse af hunde.
Vores hund er en Rottweiler! Nem at opdrage, bestemt ikke farlig, hvis man opdrager den som familiehund og ikke kamphund. Man kan sige at man kan få den som man vil ha den.
Den ved godt at den ikke må gå ind til hønsene, men der er ingen tvivl om at den gerne ville. Det var meget nemt at lære den at det var forbudt område. Og den fik ikke dask med en høne eller en avis.
Den har fået et par knips over næsen, eller nap i kinderne (som dens mor ville ha gjort) , da den var lille, kombineret med høj stemmeføring. Nu er den et år, og respekterer den høje stemmeføring 100%.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #16 Dato: 20 Juni , 2008, 10:04 »
Jeg havde problemet for år tilbage, da jeg overtog en 4 år gammel dominant labrador hanhund, som var "glad" for høns.

Det tog en uge med daglige besøg i hønsegården i snor, og flittig brug af "ja"og "nej" (de samme ord man bruger i børneopdragelsen !), så var vi ovre det problem -men det slider jo lidt på ens tålmodighed, de første gange !

Og det påvirkede ikke på nogen måde hundens iøvrigt udmærkede apporteringer på jagt !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #17 Dato: 20 Juni , 2008, 15:44 »
Hejsa
En buhund burde godt kunne lære at lade hønsene være med en konsekvent indlæring af at det simpelthen bare er forbudt. Det kræver at dog at man har styr på situationen dvs. ikke har ham rendende rundt om benene og baby på armen, når man går ind i hønsegården. Altså man skal lige sætte lidt tid af til projektet. Du kan gå frem på følgende måde: Start med at træne ja/nej øvelse et andet sted end ved hønsegården. Når der er styr på det her, så gør det ved siden af hønsegården. Sig nej, når han kigger på hønsene og ros + godbid når han vender fokus på dig istedet. Når der er styr på det så tag ham i snor med ind i hønsegården og gør det samme. Gør han udfald mod hønsene så er det 'NEJ' og evt. et nyk i snoren. Når du selv føler at der 110% styr på det så kan du prøve uden snor og til aller allersidst med løse høns ude i haven. Med ja/nej øvelser menes at man tager en guf og smider foran hunden. Start med at lær den JA (sig JA og lad hunden tage godbidden). Efter nogle ganges JA introduceres NEJ. Smid/læg godbidden og sig NEJ og FORHINDER hunden i at få fat i godbidden. Vis evt. din hund en anden godbid og ros når han tager fokus væk fra den godbid du smed. Saml godbidden du smed op og gentag. Det er VIGTIGT at hunden ALDRIG for lov at spise NEJ godbidden. Den med at man smider en guf og siger nej, hvorefter hunden får lov at sidde og stirre spændt på den et stykke tid inden den så endelig får lov at tage den er komplet misforstået - tænk lige situationen igennem med dine høns... nej, vel! Det er også vigtigt at det ikke er noget man terper ved at gentage det 20 gange. Gør det få gange i træk ofte indtil du kan mærke at han har fattet det.
Mht om man kan give en hund en 'røvfuld'. Tja, i en ulveflok kan afstraffelse være ret hårdhændet, men men men det er som regel set i sammenbragte flokke i fangeskab. I de naturlige flokke som er små familieflokke ses det faktisk ikke ret ofte - her ses ikke engang altid noget klart hieraki. Yderligere trækker spritny adfærdsforskning lidt i land på den med at hundene skulle føle at de indgår i en flok med os. Nogle hunde kan godt 'klare' korporlig afstraffelse andre kan bestemt ikke (min hanhund ville 'dø i 17 afdelinger' hvis han fik et klaps et enkelt nej sagt i en pæn tone ;D er nok til ham). Andre igen reagere særdeles uhensigtsmæssigt (min gamle tæve ville bare tænde endnu mere af hvis hun f.eks. fik en røvfuld mens hun var på hønsejagt) og nogle lukker bare af og ignorere det. Alt i alt synes jeg ikke at det er noget man bør benytte sig af. 
Inden du kaster dig ud i at lære din hund fredelig omgang med høns skal du tage forbehold for at nogle hunde har så stærkt et jagtinstinkt at det simpelthen overdøver ALT andet. Og at man altså nogle gang må opgive og så istedet sørge for at hund og høns aldrig kommer til at være løse sammen. Jeg har altid kunnet formå at lære mine hunde (ruhåret fox og irske terriers) at lade være med at jage alt muligt incl høns - med en enkelt undtagelse; min nuværende gamle irertæve. Hun er så vildtskarp at det har været umuligt. Hun tænder på alt der har en puls og er aldelels ligeglad med de knubs, bidsår og skræmmer jagten måtte give. Men OK hun er så en rigtig effektiv skadedyrsudrydder, som er god at have når man har høns ;).... (hun tager både ræve, mink og rotter, hvis de dukker op på matriklen).
God fornøjelse med det.
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #18 Dato: 21 Juni , 2008, 09:25 »
Hej Helene.

Jeg har to islandske fårehunde, som jo nærmest er i familie med buhunden - dejlig hund ser det ud til på dit foto  :) De trisser fint rundt i haven sammen med hønsene. Det er faktisk lige før, de ind imellem ligger i arm  :D

Så jeg tror sagtens det kan lykkes for dig, hvis du følger de gode råd og "arbejdsmetoder", som du har fået her og som passer til dit temperament og din hund  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #19 Dato: 21 Juni , 2008, 11:08 »
Luk hunden ind til nogle hybrider, så tror den at høns er frygteligt farlige. Hæ hæ. Nu spørger jeg: Hvordan lærer man hønsene de ikke må angribe hunden?

Vores dansk-svenske gårdhund (1 år gammel )blev angrebet af 4 hysteriske hybrider, da hun gik ind i hønsenes hus. Nu er hun ret sprød i psyken, men det var nok til hun lusker gennem haven med halen imellem benene.

Når jeg kommer af med mine hybrider, vil jeg lære hende at mine Sussex ikke er så farlige.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Fru Blume

  • Gæst
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #20 Dato: 21 Juni , 2008, 13:26 »
Det kan være svært med hunde...især hvis man har flere hunde der pisker en stemning op.
Jeg har gravhunde og jeg har simpelthen opgivet at de skal kunne tolerere mine høns og har taget konsekvensen og har sat et hundesikkert hegn op så de slet ikke kan komme i nærheden af mine høns.
Har mistet et par dværgwyandotter til hundene  :-[ :-[ og de får desværre hurtigt smag for at slå høns ihjel.

Planlægger et kaninhold i samme ende af haven så det er nok det mest sikre for de alle andre end gravhundene.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #21 Dato: 21 Juni , 2008, 21:26 »
@Jette
Husker du dette, hun finder nok hurtigt ud af at Sussex ikke er farlige.



Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #22 Dato: 21 Juni , 2008, 22:53 »
Tak Ina for nogle dejlige billeder, ja det er da den rene idyl, blandt høns og hunde  <M
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #23 Dato: 21 Juni , 2008, 22:59 »
Ja, Ina, skønne billeder. Vores kryster-hund er den nærmest en høne/hane mod venstre med 2 små prikker!

Jeg har læst at dansk-svenske gårdhunde gerne vil hyrde. Det kunne da være en hjælp når man skal have fanget høns, hvordan træner man det? Vores gamle hund havde det ikke, det var bare jagt  ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #24 Dato: 22 Juni , 2008, 00:29 »
Det er da klart at det er muligt at holde fred i besætningen.


Hej hund ! gir' du en bid af dit kødben.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helene

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #25 Dato: 22 Juni , 2008, 11:04 »
Tusind, tusind tak for alle jeres svar, billeder, gode råd og ideer! Det er skønt for en ny, helt uforberedt hunde"ejer" med alle de helt konkrete anvisninger. Havde vi besluttet at vi ville have hund, ville vi jo have sat os ind i tingene først  ;) Nu må det komme lidt af gangen..

Jeg vil gå i gang med at træne ham - i snor - og uden baby.. Hun sover heldigvis ind i mellem  ;D

Jeg er allerede i gang med at lære ham nej/ja - men havde ikke blik for at han ikke må få nej-godbidden til sidst..

Vi har haft masser af hunde på besøg - og aldrig mistet høns/kyllinger, så jeg var helt uforberedt - havde slet ikke tænkt tanken..

Tak igen! Skønt der er et  sted som her, hvor man får konstruktive råd, i stedet for "hak i tuden"  ;D

Mvh - Helene

kent

  • Gæst
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #26 Dato: 22 Juni , 2008, 13:45 »
Vi er lige startet med høns, og selvfølgelig ville hunden da også gerne have høns. Der blev monteret 3 tråde med strøm rundt om hønsegården og det ser ud til at klare problemet han gik på tråden en dag og siden har han lagt 20 meter fra hønsehuset, når vi går derop.
mvh Kent

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #27 Dato: 22 Juni , 2008, 14:23 »
@Kent
Jeg må indrømme at jeg ikke er tilhænger af strøm til hunde, det må kunne læres må anden måde, jeg har en gravhund, altså en jagthund, når den kan lære at være ved mine høns, og mine ænder, uden strøm så tror jeg alle kan lære det.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #28 Dato: 22 Juni , 2008, 23:04 »
Jamen Berit, hvordan skal vi snart begå os ???
Jeg har da tusinde gange forklaret om montering af strøm på hønsegården for at holde ræven ude, og selvom jeg sætter skilte op, så forhindre det jo ikke hunden i at stikke snuden på, og ligesom ræven blive klogere, det skader den jo ikke, den gør det bare ikke en anden gang, hvorfor er det så slemt at hunden får et stød???
Både jeg og Mine unger har da også haft fingrende på hestehegnet, og fået stød, det eneste der sker ved det, er at vi husker at gå ind og slukke for kontakten inden vi lukker op ved foldende, vi får hverken traumer eller mareridt, og det gør hundende såmænd heller ikke.
Min mand er nok den der har fået det største chok, han sad og skrubbede hestenes vandbalje og kom til at sætte sin skaldede isse på øverste hegn, mens han havde fingrende i vand, og det var som at blive slået i hovedet med en hammer, men han er altså også kommet sig, uden men, ligesom hestene hundende og gæssene....

Hvis man vil ha' mange dyr, så må man tage sine forholdsregler.....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Dræberhund?!!!
« Svar #29 Dato: 23 Juni , 2008, 07:18 »
Jeg må give Ina ret - man er nogen gange nødt til at tage sine forholdsregler.

En familie i vores nærhed havde/har den grimme vane at smide køkkenaffald ud i skellet mellem deres ejendom og den bagvedliggende mark. Dette fandt min gamle hund hurtigt ud af og turen derover efter "lækkerier" kulminerede engang da han kom hjem med et forben fra et dyr som amnden i huset havde skudt og slagtet. Derefter blev vores grund indhegnet med strømhegn. Hunden gik på 1-2 gange og lærte derefter at han ikke måtte komme udenfor hegnet. Efter 3-4 dage slukkede vi for strømmen, hunden gik aldrig igennem! De skal siges at vores hegn var et lille el-hegn med 3000 V.

Den hun jeg har nu er lidt mere tung i det, han får strøm på 2-3 dage et par gange om året, men jeg tror han kan mærke det, for han har ikke været på tråden overhovedet i de sidste 4 år.

Min erfaring er at strøm til at holde hunde ude/inde er en OK løsning, det skader ikke hunden, og giver netop straffen i det øjeblik hvor forseelsen sker. Jeg har vendt dette med mange hundemennesker, og alle har været positive i forhold til brugen af el-hegn.

Jeg har også overvejet strøm udenpå¨min voliere men har ikke fået det etableret endnu, det er et mix af dovenskab og anden prioritering der har gjort dette.

Lige nu har jeg rosellaparakit-unger som lige er fløjet fra reden. De sidder tæt på hegnet på jorden og er et oplagt offer for at min hund farer hen til hegnet og forskrækker dem. De sidste dage har vi derfor trænet intensivt med ham og det går faktisk fint. Han går stille hen til hegnet og lægger sig ned og kigger sultent på fuglene. Om dette fremskridt holder eller om han genoptager sin gamle facon med at løbe hurtigt ned til volieren for at lette fuglene skal jeg lade være usagt. Vi nyder den ro der er lige nu. I løbet af et par dage er paralitterne blevet gode flyvere, men de sidder stadig meget på nettet, og derfor SKAL hunden lade dem være. De er mere udsatte end undulaterne fordi de ikke flyver så højt i starten.

Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter