Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!  (Læst 15848 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #15 Dato: 19 Februar , 2011, 19:48 »
det lyder til at du gør det helt rigtige... nej gederne skal have fri afbenyttelse af hø/halm..og jeg havde 5 dværg geder de fik 1 liter kraftfoder og ellers brød og sådan noget..samt grene :-)

men er du meget i tvivl så kan du altid ringe og snakke med en dyrlæge.. :-)
tjek om de kan have orm eller pelslus
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #16 Dato: 19 Februar , 2011, 19:52 »
Christina jeg syntes at din tildeling af kraftfoder lyder rimelig. Dine geder er noget mindre end mine får (skønt det er Shropshire, den mindste af de forædlede slagte-racer) og de bliver tildelt ca. 300 gr. kraftfoder før læmning. Så dine geder får i al fald nok kraftfoder.
Men nu skal det jo også være sådan at de kan æde godt med hø. Men det kan du jo selv tjekke, at der forsvinder fornuftigt af det, og at de ikke kun hiver det ud af foderhæk og vader i det.
Mht. træk, så sæt dig i halmen for en kort stund. Det er altid hyggeligt når man skal "snakke" med sine dyr. Du vil hurtigt fornemme om det bare er koldt eller der er tale om træk. Det er der nemlig ikke mange dyr der har godt af.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #17 Dato: 19 Februar , 2011, 19:56 »
Tak *l Jeg har også haft dyrlægen indover tidligere, og for nogle måneder siden fik jeg taget en gødningsprøve, som viste at der ikke var orm (altså...mere end det der er normalt? :)) Regner ikke med at der vil være større ormetryk nu? Men altså...hvis det ikke bliver bedre, så kan det være jeg skal få taget en ny prøve?

@RWA: God idé! Så logisk, hvorfor har jeg ikke tænkt på dét!  :-\

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #18 Dato: 19 Februar , 2011, 19:59 »
Der er fyldt med halm (aner ikke hvor jeg skal gøre af det, når jeg muger ud til sommer, for der er MEGET efterhånden)

Nu kan jeg ikke huske hvor du bor, men bor du lidt syd for Sjælland, kan du altid bare køre halmen til Tvedemose champignon, vi bruger det til kompost til champignonerne og det er gratis og komme af med, hvis det ikke er alt for omsat og dårligt
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #19 Dato: 19 Februar , 2011, 20:08 »
Er det tør wrap du fodre med er det OK....er det vådt er det noget skidt....det kan deres maver ikke holde til!! Den vil gå i gæring og så bliver de rigtig dårlige!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #20 Dato: 19 Februar , 2011, 20:13 »
@Morten: Tak for tilbuddet :) Tror dog jeg spørger genboen om ikke jeg må smide det på deres mødding, det er nok nemmere :)

@Trine: Det er tørt :) Og dufter så godt! :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #21 Dato: 19 Februar , 2011, 22:47 »
Jeg ved ikke meget om geder, men jeg ved noget om fodring af heste. Heste må ikke få for meget kraftfoder, jeg ville ikke give min hest mere en 2400gram kraftfoder pr. dag, så 1200gram til en lille ged? om ovenikøbet er drøvtygger? Jeg ville sige op med hørationen og ned med kraftfoderet hvis det var mig.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #22 Dato: 20 Februar , 2011, 00:34 »
Ehm...det er til 3 geder :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #23 Dato: 20 Februar , 2011, 00:58 »
Undskyld, skrev før jeg læste ;)

Men de er jo meget små, så 400gram er en god slat til en lille ged, som i modsætning til en hest er en drøvtygger :)

Nu har du jo fået lagt foderplan ved dyrlægen, men jeg tror at var det mine geder ville jeg fortrinsvis satse på at have dem dækket ind med mineraler og vitaminer og derudover alt det hø de kan æde? Er det forkert i forhold til gedehold? Eller skal geder have kraftfoder?

Er de forresten drægtige Christina? :) Håber de snart får varmen de små /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #24 Dato: 20 Februar , 2011, 10:15 »
Hvis du har brug for mere uddybende svar, kan du gå ind på
 http://uk.groups.yahoo.com/group/gedelisten/
Dér er der rigtig mange MEGET kloge hoveder der giver nogle fine uddybende svar!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #25 Dato: 20 Februar , 2011, 11:16 »
Undskyld, skrev før jeg læste ;)

Men de er jo meget små, så 400gram er en god slat til en lille ged, som i modsætning til en hest er en drøvtygger :)

Nu har du jo fået lagt foderplan ved dyrlægen, men jeg tror at var det mine geder ville jeg fortrinsvis satse på at have dem dækket ind med mineraler og vitaminer og derudover alt det hø de kan æde? Er det forkert i forhold til gedehold? Eller skal geder have kraftfoder?

Er de forresten drægtige Christina? :) Håber de snart får varmen de små /o

Hehe, tænkte det nok :D Men jeg har nu ikke fået lagt en foderplan hos dyrlægen, har bare læst mig til hvad de skal ha'... Hmm, måske får de for meget så? Jeg må lige ringe til dyrlægen i morgen... De har desuden også sådan en mineralsten til at slikke på....

Og nej, der er ingen chance for at de er drægtige nogen af dem :)

Hvis du har brug for mere uddybende svar, kan du gå ind på
 http://uk.groups.yahoo.com/group/gedelisten/
Dér er der rigtig mange MEGET kloge hoveder der giver nogle fine uddybende svar!!

Tak, det vil jeg lige se på :)

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #26 Dato: 23 April , 2011, 15:36 »
Hvordan gik det med gederne Christina?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #27 Dato: 23 April , 2011, 22:36 »
Jeg fandt ud af at det var utøj... Jeg havde ellers tjekket dem, men åbenbart ikke grundigt nok :(

Jeg fordelte en Frontline pipette til store hunde mellem dem alle 3, og problemet var væk efter 3-4 dage /o

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #28 Dato: 13 Maj , 2011, 00:03 »
Dejligt /o de kære små
Nu tilbage som Johanne Schiødt