Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!  (Læst 15849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Dato: 19 Februar , 2011, 08:29 »
Okay, nu ER der også minus 6 grader udenfor, men hvad kan jeg gøre? De får gedeblanding, hvede, hø, halm, gran og grene...? Det er mest Mette, den mindste, som ryster... Josefine gør det ikke rigtig, men Lotte, den anden gør det også lidt...? Synes også Mette ryster, selv når der ikke er specielt koldt, men bare ikke så meget som nu... :( Hvad kan jeg gøre?

GKV

  • Gæst
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2011, 08:36 »
Fodringen er der ikke noget galt med lader det til, så det må jo være fordi de fryser. Var det mine, ville jeg sætte en varmelampe op om natten.Jeg ville sætte den så højt, at de ikke bliver afhængig af være direkte under den, men blot så den luner rummet op.

Det er dog mærkeligt for dine geder har da, modsat mine, underuld, men de er måske begyndt at fælde?

VH Gunni.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2011, 08:47 »
Hmm, mener du virkelig det? De burde jo ikke være afhængig af varme, men ja, det ser godt nok ud som om de fryser.

Nej, de fælder ikke, deres pels er meget tykkere og vamset end i sommers f.eks., så går da ud fra at det er pga. underulden...? Men det er jo første år jeg har geder, og er da lidt bekymret... Har tænkt over før, hvorfor Mette ryster nogen gange...

GKV

  • Gæst
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2011, 08:52 »
Jeg håber der kommer andre ind med bud, for jeg har heller ikke den store erfaring med geder.For at stalddyr skal kunne holde varmen i disse kolde nætter kræver det, at der er masser af godt stråfoder og selvom gederne er nøjsomme ville jeg give hø i rigelig mængde.

VH Gunni.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2011, 09:04 »
Nøjsomme? De har sådan en høhæk, som så godt som altid er fyldt med hø...her på det sidste har de istedet fået sådan noget...hmm, hvad er det nu det hedder? Sådan noget der dufter helt vildt, og som ikke kommer i baller?

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2011, 10:45 »
hvilket hus bor de i??
er de i stald eller er det sådan en isoleret svinehytte???

jeg havde dværggeder i et par år (solgte dem i efteråret 2010)

de boede i en isoleret svinehytte,,, der var godt med halm så de kunne putte sig ned i halmen, samt høhæk der altid var fyldt...så fik de fåreblanding tilsat havregryn og så fik de brød i stor stil...

de må ikke få træk..de kan de ikke lide nu hvor det er koldt.. men giv dem en balle halm strøget ud det plejer at være et hit når det er koldt
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2011, 11:15 »
Det er meget vigtigt at du sørger for at de har masser af hø!!
Det er det, der gør at de holder varmen!!
Vi havde, lige da vi havde fået geder, skiftet høet ud med halm, da det jo var billigere og det spiste de gerne, desværre kostede det én af vores geder livet, da den ikke fik nok stråfoder til at holde varmen med!!
Så giv dem lige en ekstra gang hø!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2011, 11:31 »
Som Trine skriver, masser af stråfoder. Det virker som en kompost i maven og udvikler megen varme. Men glem heller ikke at tilføre gederne energi (kraftfoder), medmindre høet er ekstremt fint som mit det er, og af foderkonsulenten betegnes som kraftfoder. Så må man tilføre ekstra grov stråfoder.
Jeg har staldene fyldte med moderfår der leverer masser af lam i disse dage, i en stald med 4-5 gr. varme. Alle dyrene er bundklippede for 1 md. siden, og ingen af dem ryster.
Er dine geder drægtige? - for så kan der være andet på spil. Underforsyning af energi kan udløse dræftighedssyge.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2011, 14:57 »
De har sådan et slags læskur, og det skulle vel være fint nok? Der er fyldt med halm (aner ikke hvor jeg skal gøre af det, når jeg muger ud til sommer, for der er MEGET efterhånden), og så får de hø og så den gedeblanding/kraftfoder og hvede...

Jeg må bare give dem mere halm... Kan det være fordi de bor i læskur med fri døråbning? Burde det ikke være fint? Eller?

Og tak for jeres svar i øvrigt *b

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2011, 17:28 »
Christina...halm er ikke godt nok...det skal være hø.....det er åbentbart meget grovere end halm og det har deres maver brug for til at holde varmen!! Vores kastrater fra sidste år går ude på marken med en grisehytte som læskur og de har ingen problemer med at fryse!! Men det kan være du skal lukke åbningen til læskuret lidt til, så de kan finde helt læ derinde??
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2011, 17:55 »
Jeg er ked af at komme på tværs med nogle af de meget erfarne gedeholdere men jeg mener altså at byghalm som grovstruktururelle foder er godt, vi har haft bedre erfaringer med halm end med hø som grovfoder, måske er der forskelle i det enkle produkt, men generelt set er halm vel grovere i strukturen end hø er? Vi har haft geder i seks år nu og indtil videre primært med halm som primær vinterfoderkilde og med læskur (godt med halmmadras i bunden) som sovested. Men på kolde klare nætter vælger de tit alligevel at sove udenfor (dansk landrace), så jeg tror ikke på kulden alene som årsag.
Vi er igang med at lave en form for løsdriftstald, men det er kun for at lette fodring og malkning ikke fordi jeg tror gederne mangler det.

@christina

Lige nu fryser det 5-6 grader om nætterne men det er ikke så længe siden vi var nede på 15-20 minusgrader hvordan opførte gederne sig da?

Rasmus

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2011, 18:32 »
Tja...det er svært med de forskellige erfaringer vi hver især har og det er godt med mange flere indslag...men som skrevet før, mistede vi en ged for mange år siden ved kun at give halm....måske havde det ringe kvalitet...det ved jeg ikke og dengang var vi helt nye i faget!!
Men dyrlægen sagde dengang at halm ikke var godt nok og det har vi holdt os til siden...det skal så også siges at vores geder, boergeder, ikke spiser ret meget halm i forhold til hø, men de er måske forvente?? ;)
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2011, 19:02 »
Jeg synes det er fint med de forskellige erfaringer, det er selvfølgelig altid meget lettere hvis man bare kan få en A-Z forklaring på hvordan tingene hænge sammen, men desværre er det jo tit med dyr som med mennesker at man ikke bare kan få en let løsning. Jeg tror at hvis det har fungere fint hidtil med dine geder Christina så er det noget andet der er galt. Drægtighed passer udemærket med årstiden, men fik du dem ikke før oktober sidste år= ingen mulighed for bedækning og læmning i februar?

Rasmus



Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2011, 19:36 »
jeg mener de skal have godt med halm at ligge i så hø i en høhæk... samt du kan lukke åbningen til dit læskur lidt til.... held og lykke med det
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine geder ryster!?! Hurtig hjælp!!
« Svar #14 Dato: 19 Februar , 2011, 19:40 »
Tusind tak for jeres svar. De har adgang til både halm og hø...alt det de kan spise (er det ikke ok? Det kan vel ikke være fordi de får for meget?) Og så får de hvad der svarer til 1,2 liter kraftfoder hver dag (er det for lidt/meget, til en stor og 2 halv-store?).

Jeg tænker at det måske er fordi de har fået wrap (tror jeg det hedder) her på det seneste, istedet for hø? Men det fodrer genboen også sine får med, og hun virker til at have godt styr på sin fodring... Dog ER det jo får og ikke geder hun har...

Jeg synes ikke de rystede så meget, da der var endnu koldere... Jo, måske en lille smule, men ikke så meget som de gjorde i morges, da jeg så til dem...?

De har desuden rigelig med mulighed for at få læ i deres skur, da døråbningen kun er 1/3 af den ene ude af 4 sider... Men jeg kommer til at tænke på at der i den ene side er en revne i hjørnet på ca. 1 cm... Den kan vel egentlig godt være skyld i at der så muligvis er gennemtræk derinde??