Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?  (Læst 17066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #15 Dato: 22 December , 2010, 01:25 »
Hej Christina

Vi har pt. 3 persere som er jo overvejende er indendørs-katte samt vores maine coon som ligeledes også er inde meget af tiden her om vinteren, og det sætter rimelige høje krav til kvaliteten af kattegrus. Vi har igennem længere tid brugt den der hedder extreme classic, men gik for ½ år siden over til golden grey masters (da der var så mange opdrættere der anbefalede den på nettet), den er lidt billigere end førstenævnte og fuld ud ligeså god. Selv med vores antal af katte så går der virkelig lang tid inden jeg skal skifte bakken helt ud og man kan slet ikke lugte at der er katte i vores hjem (det er så nok kun til vores lille nye hanmis begynder at blive kønsmoden).

Jeg køber alt vores kattegrus og ikke mindst alt vores hundefoder samt kattefoder (og mange andre ting) hos zooplus - vi sparer som oftest imellem 100 og 150 kr pr. fodersæk. Men det kan altid betale sig at kigge både på den tyske og den engelske inden man bestiller - lige nu var der feks tilbud på kattegrus i England, og da det samtidig altid er der det er billigst at købe hunde og kattefoderet, kunne det bedst svare sig denne gang. Modsat kunne det ikke svare sig at købe min nye klippemaskine og ekstra skær der, selvom jeg skulle have en masse andre varer (og dermed havde betalt fragt), den var noget billigere i Tyskland. Fragten fra England er altid knap 90 kroner og fra Tyskland ca. 50 -og det dejlige ved zooplus er at fragten er fast, modsat de andre steder i England hvor vi også køber tilbehør, tilskudsprodukter osv. til hestene og hundene, der stiger fragten kolosalt hvis man også vil have tunge fodersække.

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #16 Dato: 22 December , 2010, 02:26 »
Extreme Classic er absolut den bedste.
Den klumper godt, støver ikke så meget og lugter ikke.

Den er bedre end Golden Grey, specielt hvis man har trægulve, der kan nemt blive fodspor efter Golden Grey.

Den er dyr, men er alligevel ikke så dyr i brug, og hvis man kommer på f.eks katteudstillinger, kan den købes for omkring 90-95 kr sækken (16Kg).

Det gode ved denne er at der efterfyldes mange gange, før man kører den helt ned og skifter og renser bakken.

Det er selvfølgelig en smagssag, hvilken kattegrus man synes bedst om, vi har prøvet de fleste typer, og er altid vendt tilbage til Extreme classic med baby pudder. Med 10 fastboende katte går der jo en del til. Jeg tror dog at vi kan klare os med omkring 25 sække på årsbasis.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #17 Dato: 22 December , 2010, 08:49 »
Tusind tak for de mange svar, det gør det altså bare super meget nemmere!!! *b

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #18 Dato: 22 December , 2010, 11:11 »
Christina, I skal da bare have en kattelem!! Så går missen selv ud og tisser og kommer ind når den fryser ;D
Alternativt: Lad den komme indenfor, men smid den ud ad døren hver morgen så den kan tisse af og lad den selv komme hen til døren når den vil ind. Så lærer den hurtigt at den skal stille sig foran døren når den vil ud /o
Udover at få høns, var det bedste ved at flytte i hus at slippe for kattebakken!

(Ps. Da vi boede i lejlighed brugte vi noget der hedder EverClean http://shop.petworld.dk/products/compakt--fin--klumpende.aspx det er det bedste kattegrus vi nogensinde har brugt!! Det er hundedyrt, men holder helt vildt længe, da man kun sjældent skal skifte hele indholdet)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #19 Dato: 22 December , 2010, 11:36 »
Det er da noget du tror, Tanja  ;D
Nike elsker jo at være ude, og så kommer hun altså ind for at tisse - også om sommeren. Hun står nærmest og tripper, hvis døren ikke lige er åben, og så styrter hun på bakken, når vi åbner. Hun siger, at pæne piger ikke bare kan sætte sig udenfor *f
« Senest Redigeret: 22 December , 2010, 20:36 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #20 Dato: 22 December , 2010, 12:54 »
Tja ved heller ikke om det holder helt i denne frost tid.

Vores katte er udendørskatte, men jeg har været nødt til at sætte en kattebakke op ovre i stalden. Lige nu hvor de ikke kan grave det ned i jorden, graver de det bare ned i sneen og det kan lige så godt ske ude i sneen på gårdspladsen, som ude på marken. Og jeg synes ikke det er fedt, når sneen begynder at smelte at se de brune toppe myldre frem. Lige nu hvor snedækket så oven i købet ikke er så tykt at de synes det er godt nok, ja så gør de det lidt alternative steder. Den anden dag blev der fundet en på taget af den ene bil  /d
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #21 Dato: 22 December , 2010, 13:15 »
Guuud, måske er det derfor jeg netop igår tog min ene kat i at have tisset på yngste knægtens puslepude >:( Jeg havde slet ikke tænkt over at det kunne være pga. frosten :-\ Måske vi skulle have gang i noget kattebakke i kælderen indtil vinteren er overstået :P

Bortset fra det, så har Christinas lille dame jo aldrig været vant til kattebakke, så hvis det var min kat, så ville jeg ikke for alt i verden ikke vænne hende til det, hvis det kan undgås...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #22 Dato: 22 December , 2010, 14:45 »
@Christina: Det er måske nok billigere at handle via Zooplus i Tyskland, men jeg kan ikke tysk, så jeg har holdt mig til den engelske side. De 40 kg kattemad jeg fik hjem for nylig blev sendt fra Zooplus i Tyskland.

Ang. tisseri i frostvejr: Min killing på 6 mdr. kan valse lige ind fra en hel nat udendørs, og så lige hen til kattebakken, mens de voksne hankatte kun bruger kattebakken indendørs, hvis de ikke kan komme ud og besørge, og det sker ofte i øjeblikket pga. kulden: De stritter frygtelig imod når vinduet åbnes, og jeg vil smide dem ud. Så er alternativet det lune badeværelse og fællestoilet (og ekstraarbejde til menneskemor, som skal skifte gruset hele tiden) ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #23 Dato: 22 December , 2010, 15:00 »
Vores katte kan nu godt finde ud af at besørge udenfor i det her vejr, men når det øsregner kan de blive mere opfindsomme. Den ene har fundet ud af at sætte sig over afløbet i badekarret og tisse, og pænt prøve at skrabe efter. Men det helt store show var da han hoppede op på toilettet, sænkede sig lidt ned i kummen med strittende hale og tissede der. Nøj hvor ville jeg gerne have haft det på film, men det er så vidt jeg ved kun sket den ene gang. Vi var så overraskede, at ingen tænkte på at hente et kamera. ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #24 Dato: 23 December , 2010, 16:23 »
Nu har jeg jo forsket lidt i min katte bakke, og konstateret ved at stikke tuden meget tæt på, at det ikke lugter af andet end savsmuld, selv efter 4 dage med 5 katte så er det hele blevet til savsmuld, og begynder at flyve lettere når katten skraber, men lugte det gør det ikke, så længe prutterne fjernes, først når det er meget vådt, kan man ane kat. Det kan suge ufattelige mængder af væde i forhold til størrelsen på de små trædimser
Nogen siger at det kan hældes i brændeovnen og give lidt ekstra varme til pengepungen, men min bedre halvdel nægter at brænde katteprut,,,, og tak for det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #25 Dato: 23 December , 2010, 20:29 »
Det er jo en tråd med de fedeste guldkorn, denne her!!!! /o Tusind tak, jeg glæder mig til at prøve de forskellige produkter af! :)

@Tanja S. Borch: Hvilket billede havde du på før? Kan pludselig ikke huske det, og du ser BLÆNDENDE godt ud på dit nye avatar! *p

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #26 Dato: 23 December , 2010, 20:47 »
Det er jo en tråd med de fedeste guldkorn, denne her!!!! /o Tusind tak, jeg glæder mig til at prøve de forskellige produkter af! :)

@Tanja S. Borch: Hvilket billede havde du på før? Kan pludselig ikke huske det, og du ser BLÆNDENDE godt ud på dit nye avatar! *p

Tak, Christina ;) Det tidligere billede var et billede af min ældste søn der fodrer kyllinger. Billedet var vel to år gammelt og eftersom jeg i lang tid er blevet virkelig fornøjet hver gang en "anonym" bruger satte billede på (som f.eks. MortenDS), så kunne jeg jo ikke blive ved med at være hemmelig ;D Billedet er et arbejdsfoto og vældig nydeligt, der kommer nok et der er lidt mere gummistøvleagtigt senere, det er nok lidt mere mig ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kattefolket! Hvilket kattegrus er bedst (klumpende)?
« Svar #27 Dato: 23 December , 2010, 20:51 »
Nåååe ja, det er da også rigtigt! /o Ja, synes også det var helt pinligt at jeg ikke kunne huske dit ansigt, men det forklarer jo en del, når jeg ikke har set det! :D :D

Jamen, glæder mig også til det gummistøvleagtige så! ;D