Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12  (Læst 19030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #30 Dato: 01 ſeptember , 2010, 02:07 »
Hmmm. Kattens Værn.... Jeg henvendte mig for nogle år siden fordi vi blev oversvømmet af katte og deres killinger. Sagde at vi gerne ville sørge for fem af dem, men gerne ville have hjælp til at få dem neutraliseret - og nogle af dem aflivet. For det første blev jeg læst og påskrevet at vi overhovedet fodrede (jeg fortalte sandheden: de spiste med når vi fodrede vores ene udendørskat) -
vi skulle fodre vores udendørskat inde ::) så andre katte ikke blev tiltrukket /1. Nu da vi havde "fodret" - så var det VORES katte og dermed VORES ansvar. Ingen hjælp at hente. Vi kunne leje en fælde af dem og så kunne vi betale dem for at få kattene blodprøvet, vaccineret og mærket samt neutraliseret. For et par tusinde per styk! Jeg HAVDE prøvet at forklare at vi havde seks indendørskatte (siamesere), der var behørigt neutraliseret og vaccineret.  Og at vi bor i en landsby hvor det kan være svært at se om missen har et hjem og bare er på tur. Jeg udmeldte mig et par timer efter. Har ellers været medlem i mange år.
Faktisk fik jeg stort set samme svada hos Dyrenes Beskyttelse, dog knapt så anklagende.
Jeg tror stadig på at man kan tale til det bedste i dyrlægen og forklare situationen. Selvfølgelig skal de ikke arbejde gratis - men de fleste af dem kan godt lide dyr ;) .
« Senest Redigeret: 01 ſeptember , 2010, 11:53 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #31 Dato: 01 ſeptember , 2010, 10:57 »
Ja, det er jo altid et tilbagevendende problem, med tilløbende katte.

Det kan godt være, at det er katten der har valgt stedet, men det gør den kun fordi den får mad og ly, og det er jo os mennesker, der giver dette.
Så på sin vis har dyreværnsforeningen jo ret. Det er ikke fornuftigt at fodre ens katte udendørs, også selvom katten lever udendørs.
Er man først begyndt at fodre tilløbende katte, ja så er man som sådan også ansvarlig for disse, sålænge de opholder sig på ens matrikel.

Med hensyn til P-piller, ja så er jeg rimelig overbevist om, at hunkatte oftere får brystkræft efter brugen af disse, så sent som for 14 dage siden måtte vi desværre sige farvel til en af vores avlskatte, det er altså ikke særlig rart, det bliver jo lissom et familiemedlem...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #32 Dato: 01 ſeptember , 2010, 12:56 »
Her er den billige dyrlæge i København.....
http://www.dyreklinikken-ryesgade.dk/?gclid=CKK4qKGI5qMCFYcrDgodEVRoHg

Mon ikke der er sådan en i andre landsdele også.  /o

Dyrelægerne i mit område kommer gladeligt op på 3500 for at steriliseere en hunkat med øremærke og det hele.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #33 Dato: 01 ſeptember , 2010, 13:28 »
Ja, det er jo altid et tilbagevendende problem, med tilløbende katte.

Det kan godt være, at det er katten der har valgt stedet, men det gør den kun fordi den får mad og ly, og det er jo os mennesker, der giver dette.
Så på sin vis har dyreværnsforeningen jo ret. Det er ikke fornuftigt at fodre ens katte udendørs, også selvom katten lever udendørs.
Er man først begyndt at fodre tilløbende katte, ja så er man som sådan også ansvarlig for disse, sålænge de opholder sig på ens matrikel.

Med hensyn til P-piller, ja så er jeg rimelig overbevist om, at hunkatte oftere får brystkræft efter brugen af disse, så sent som for 14 dage siden måtte vi desværre sige farvel til en af vores avlskatte, det er altså ikke særlig rart, det bliver jo lissom et familiemedlem...
Jo, Børge, men vi prøvede jo netop at tage ansvar ved at ansøge om et fælles projekt. Skulle vi have bekostet neutralisering m.m. af alle de katte, der pludseligt dukkede op på matriklen - så løb det jo op i astronomiske beløb. "Udendørsmissen" var en "afsat" sommerhuskat, der sad og peb ynkeligt en våd efterårsdag. Den ville ikke i nærheden af os - men gerne have mad. Den blev holdt på p-piller men kunne altså ikke indfanges - eller overtales til at spise inde. Kattens Værn sagde faktisk rent ud at det var bedre at de herreløse katte døde hurtigt af sult end at foreningen brugte penge på at undgå uønskede killinger. Så så jeg ikke længere nogen grund til mit medlemskab. Til gengæld har vi fået videreformidlet flere sommerhuskatte, der hvert år bliver sat af i hobetal i vores landsby. Dyrenes Beskyttelses Internat har gjort en stor indsats. Også dengang vi fandt en trafikdræbt, diegivende hunkat og satte hunden på opsnusning af killingerne, der så ca. tre uger gamle fik en ny missemor på internatet. Se DET betaler jeg gerne for - ligesom for at mine egne katte ikke producerer uønskede killinger. De ER nemlig mit ansvar.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #34 Dato: 01 ſeptember , 2010, 16:21 »
Der bliver sagt mange fornuftige ting i denne tråd..men en ting er dog helt åbentlyst..hvorfor producere alle de killinger, når der ikke er afsætning på dem..ihvertfald kommer en del af disse gratis killinger til et hjem hvor de ikke bliver passet ordentligt på..hvis det var mig ville jeg være mere bekymret for disse killingers fremtid..end at sku gi min missemor p-piller..men sådan er vi jo så forskellige ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #35 Dato: 01 ſeptember , 2010, 20:17 »

Er man først begyndt at fodre tilløbende katte, ja så er man som sådan også ansvarlig for disse, sålænge de opholder sig på ens matrikel.


Enig :) Og det synes jeg også jeg er mht. denne kat :) Endda mere end mange andre i mit område :)

Her er den billige dyrlæge i København.....
http://www.dyreklinikken-ryesgade.dk/?gclid=CKK4qKGI5qMCFYcrDgodEVRoHg

Mon ikke der er sådan en i andre landsdele også.  /o

Dyrelægerne i mit område kommer gladeligt op på 3500 for at steriliseere en hunkat med øremærke og det hele.

Tak Ina :) Og ja, det er helt utroligt hvad det koster.

Der bliver sagt mange fornuftige ting i denne tråd..men en ting er dog helt åbentlyst..hvorfor producere alle de killinger, når der ikke er afsætning på dem..ihvertfald kommer en del af disse gratis killinger til et hjem hvor de ikke bliver passet ordentligt på..hvis det var mig ville jeg være mere bekymret for disse killingers fremtid..end at sku gi min missemor p-piller..men sådan er vi jo så forskellige ;)

Vi ER nemlig forskellige, og jeg vil simpelthen ikke til at give en sund og rask kat større chance for at blive syg, ved at give den p-piller.

Nu skriver du "hvorfor producere alle disse killinger, når der ikke er afsætning på dem". Jeg har jo ikke VALGT, at den skal producere "alle disse killinger", ej heller at jeg skulle have en kat. Men hvem vil nægte en sulten lille mis en skål mad? Ikke mig ihvertfald, og der står ikke skrevet i NOGEN lov, at hvis man vælger at give en tilløbende kat mad, så SKAL man få den steriliseret.

Jeg har ikke oplevet nogle i mit område, som ikke kunne komme af med deres killinger. Både min søster og kollega har oplevet at deres killinger nærmest er gået som varmt brød de gange deres har fået killinger. Men skulle jeg "brænde inde" med nogle af dem, synes jeg ikke det er katastrofalt. Vi bor langt ude på landet, og naturen går fint sin gang herude. Og selv om jeg ikke ønsker det, så vil der nok kunne blive plads til et par katte mere ude i garagen eller brændeskuret :)

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #36 Dato: 01 ſeptember , 2010, 20:35 »
Killinger har vist altid orm. Ved ikke hvorfor. Også selvom missemor er passet med ormekur
Missemor(og de fleste katte) har spolormestadier indkapslet i vævet og der ligger de i dvale og kan ikke bekæmpes med ormekur. Når missemor så bliver drægtig samt ammer, påvirkes de indkapslede ormestadier af hormonerne i kattens krop og vækkes til live og vandre ud i killingerne enten via moderkagen i livmoderen eller via modermælken,   <R lækkert at tænke på, men rigtig smart for spolormen.
Derfor anbefales det at ormebehandle den drægtige kat og efter fødslen skal både missemor og killinger have ormekur.
Hilsen Lotte
PS husk at missemor hurtigt bliver drægtig igen, jo flere killinger jo længere tid går der inden hun kommer i løbetid, men mange bliver overasket over hvor hurtigt det går.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #37 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:06 »

Nu skriver du "hvorfor producere alle disse killinger, når der ikke er afsætning på dem". Jeg har jo ikke VALGT, at den skal producere "alle disse killinger", ej heller at jeg skulle have en kat. Men hvem vil nægte en sulten lille mis en skål mad? Ikke mig ihvertfald, og der står ikke skrevet i NOGEN lov, at hvis man vælger at give en tilløbende kat mad, så SKAL man få den steriliseret.
Læs hvad dyrenes beskyttelse skriver her
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/herreloese
Katte er søde og dejlige dyr og vi skylder katten og vores børn at vise, at vi tager ansvar for de dyr vi har taget til os. Jeg synes også, at du som minimum bør give din kat p-piller. Der findes rigtig mange uønskede killinger og aviserne bugner med dem i denne tid. Din kat kan få, lad os sige 2 kuld om året a 5 killinger, dvs. 10 killinger om året du skal finde nyt hjem til. Dem der får en killing af dig nu, skal jo gerne have den i mange år, så der går mange år inden de kan aftage en ny igen. Du kan ende med at stå med killinger du ikke kan komme af med og missemor, vil så selv smide de halvstore  killingerne på porten, da hun jo skal gøre klar til næste kuld og derfor ikke ønsker konkurrenter til føden (der er ingen kære mor her!!). Disse killinger vil så gå en uvis skæbne i møde og evt. sidde på dørtrinnet hos andre mennesker, der så forbarmer sig over dem osv osv
Håber dette giver stof til eftertanke
MVH Lotte

MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #38 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:19 »
Vi bor langt ude på landet, og naturen går fint sin gang herude. Og selv om jeg ikke ønsker det, så vil der nok kunne blive plads til et par katte mere ude i garagen eller brændeskuret :)

Men hvad så når DE bliver kønsmodne? Vi har betalt neutralisering af vores (indtil for nylig) 3 gårdkatte, og man synes det er mange penge når man betaler (her er det dog ikke så dyrt som den pris Ina nævner), men har god samvittighed efterfølgende - vores katte er ikke med til at forøge den lokale bestand. Og tro mig, det kan altså godt være rigtigt svært at komme af med killinger... og måske især med de sene killinger, for på det tidspunkt er 'markedet' mættet.

Jeg synes det er en god diskussion, men nu skal vi jo heller ikke komme væk fra, at det er en fantastisk god oplevelse for både store og små at følge en lille flok killinger udvikle sig, de er jo så skønne og pudsige, at man kun kan forelske sig...  :D
Mvh Marianne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #39 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:43 »
Du har en god holdning til dine dyr Christina, og så længe du synes der er plads til dine killinger så er det fint, du sørger sikkert for dem der måske pludselig ikke er plads til, det er jeg slet ikke i tvivl om.
Det er bare en dejlig ting at have en kat der er sund og rask, ikke kan få killinger, og passer dit evt. musse/rotte problem.
Sådan en har man glæde af i mange år, og vigtigst den holder andre vilde elementer ude, så du kun har dem du selv har valgt  ;D næsten.


Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #40 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:54 »
Det er nemlig rigtigt Ina /o

Jeg kan især godt lide at neutraliserede katte holder andre væk fra ens grund. Og hvis så katten er rimelig velopdragen så den holder sig fra kyllingerne, så skal man ikke gå og være bange for fremmede katte.

Christina- min perser kat fik p-piller i 5½ år, før den desværre blev kørt over af en bil :'(
Jeg ville, som de andre siger, vælge at give p piller. Ellers ender du med alt for mange og det må da være alt for hårdt at skulle få en jæger til at aflive glade, velplejede ungkatte :(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #41 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:56 »
Læs hvad dyrenes beskyttelse skriver her
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/herreloese
Katte er søde og dejlige dyr og vi skylder katten og vores børn at vise, at vi tager ansvar for de dyr vi har taget til os. Jeg synes også, at du som minimum bør give din kat p-piller. Der findes rigtig mange uønskede killinger og aviserne bugner med dem i denne tid. Din kat kan få, lad os sige 2 kuld om året a 5 killinger, dvs. 10 killinger om året du skal finde nyt hjem til. Dem der får en killing af dig nu, skal jo gerne have den i mange år, så der går mange år inden de kan aftage en ny igen. Du kan ende med at stå med killinger du ikke kan komme af med og missemor, vil så selv smide de halvstore  killingerne på porten, da hun jo skal gøre klar til næste kuld og derfor ikke ønsker konkurrenter til føden (der er ingen kære mor her!!). Disse killinger vil så gå en uvis skæbne i møde og evt. sidde på dørtrinnet hos andre mennesker, der så forbarmer sig over dem osv osv
Håber dette giver stof til eftertanke
MVH Lotte

Hej Lotte

Jeg respekterer din holdning til dette emne, og har overvejet de ting du skriver. Det irriterer mig lidt at jeg får følelsen af at blive opfattet som et lidt "afstumpet" menneske (ikke nødvendigvis af dig, men generelt -særligt blandt kattefolk, som bor i byen), fordi jeg ikke vil give min kat p-piller eller få hende steriliseret, men det er nu engang det valg jeg har truffet, og det har jeg ikke dårlig samvittighed over. Jeg har derimod god samvittighed over at have fodret hende og taget mig af hende, da hun havde brug for det. Uanset hvad nogen skriver på en hjemmeside.

Jeg synes lidt at du med denne sætning: "vi skylder katten og vores børn at vise, at vi tager ansvar for de dyr vi har taget til os", indikerer at jeg ikke tar' ansvar for katten, og at jeg viser mine børn at jeg ikke tar' ansvar for katten. Og der må jeg indrømme, at jeg synes du træder ind over min grænse. Jeg oprettede ikke denne tråd for at få en debat omkring hvorvidt en kat skal steriliseres eller ej, men er da næsten altid frisk på en debat /o Dog ønsker jeg ikke at det går ind og bliver personligt på en ubehagelig måde.

Men hvad så når DE bliver kønsmodne? Vi har betalt neutralisering af vores (indtil for nylig) 3 gårdkatte, og man synes det er mange penge når man betaler (her er det dog ikke så dyrt som den pris Ina nævner), men har god samvittighed efterfølgende - vores katte er ikke med til at forøge den lokale bestand. Og tro mig, det kan altså godt være rigtigt svært at komme af med killinger... og måske især med de sene killinger, for på det tidspunkt er 'markedet' mættet.

Jeg synes det er en god diskussion, men nu skal vi jo heller ikke komme væk fra, at det er en fantastisk god oplevelse for både store og små at følge en lille flok killinger udvikle sig, de er jo så skønne og pudsige, at man kun kan forelske sig...  :D

Jeg har god samvittighed på nuværende tidspunkt, men jeg respekterer at det kan være svært for andre at sætte sig ind i. Og ja, jeg glæder mig til de får lidt alder på, det bliver da så hyggeligt :)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #42 Dato: 01 ſeptember , 2010, 22:02 »
Hov, I skrev lige, mens jeg skrev mit svar ovenover :)

Du har en god holdning til dine dyr Christina, og så længe du synes der er plads til dine killinger så er det fint, du sørger sikkert for dem der måske pludselig ikke er plads til, det er jeg slet ikke i tvivl om.
Det er bare en dejlig ting at have en kat der er sund og rask, ikke kan få killinger, og passer dit evt. musse/rotte problem.
Sådan en har man glæde af i mange år, og vigtigst den holder andre vilde elementer ude, så du kun har dem du selv har valgt  ;D næsten.

Tak :) Jeg er da også en af dem hvis hjerte bløder, når jeg hører om en håndfuld killinger, som bliver sat af et øde sted osv. Jeg synes bare der er flere måder at vise omsorg på over for en kat.

Og ja, jeg vil da heller ikke afvise at jeg ALDRIG vil få den steriliseret. Men lige pt. bliver den det ikke.

Det er nemlig rigtigt Ina /o

Jeg kan især godt lide at neutraliserede katte holder andre væk fra ens grund. Og hvis så katten er rimelig velopdragen så den holder sig fra kyllingerne, så skal man ikke gå og være bange for fremmede katte.

Christina- min perser kat fik p-piller i 5½ år, før den desværre blev kørt over af en bil :'(
Jeg ville, som de andre siger, vælge at give p piller. Ellers ender du med alt for mange og det må da være alt for hårdt at skulle få en jæger til at aflive glade, velplejede ungkatte :(

Jeg kommer aldrig til at få sunde og raske katte aflivede! Jeg satser som sagt på at komme af med dem som killinger, og ellers kan de se deres fremtid i møde, som landkat med omsorg, opmærksomhed og mad hver evig eneste dag :)