Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12  (Læst 19028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #15 Dato: 30 August , 2010, 15:56 »
Dejlige billeder af en sød familie

Hvis hun er delvis vild - så tror jeg du skal lade hende og killingerne være så meget alene de første par dage - indtil hun har stabiliseret sig i mælkeproduktionen... hun er stresset lige nu - og jo mere ro - jo bedre...

omkring orm: http://www.dyrelaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=213/sprog=1/grp=2/menu=9/

Held og lykke
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #16 Dato: 30 August , 2010, 17:06 »
@Anne Vibeke: Jeg så den godt :D Men satser på DBA :D

@Berit: Hun har aldrig været som de andre "vildkatte", men er meget opsøgende. Også når ungerne leger i haven osv. Hun virker til at nyde når jeg kommer derud, og vender halsen så jeg lige kan nusse hende osv. Men jeg er syg og orker ærlig talt ikke så meget andet end at sidde foran computeren eller i sengen... Så det gir' sig selv lidt :D

Vedr. orm, skal jeg så behandle dem alle, eller hvad tror du? Tak for hjælpen :)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #17 Dato: 30 August , 2010, 17:11 »
Christina..hvis jeg må komme med et godt råd..så begynd meget snart med at gi hende p-piller..ihvertfald hvis du ikke ønsker et kuld mere snart ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #18 Dato: 30 August , 2010, 17:12 »
Jeg tror at mormis skal ha' så hurtigt som muligt - men killingerne skal nok være 14 dage til 3 uger... men spørg lige din dyrlæge...
Jeg er gammel opdrættter af perserkatte - men åbentbart for gammel for jeg kan skisme ikke huske det - og der er gået 4 år - så der er garanteret kommet nye produkter
 Hvis du skal ind til dyrlægen - så ta' og invester i en dåse eller to af  KMR mælk - i dåse - ikke pulver....Det er en super modermælkserstatning - som moren vil ha' rigtigt godt af - og så har du et suplement, hvis en af killingerne skulle "hænge i bremsen".... det er lidt dyrt i indkøb - men ingenting slår det... missemor vil elske det - og hun vil få hjælp til at klare så stor en flok killinger.... :)
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #19 Dato: 30 August , 2010, 19:27 »
Christina..hvis jeg må komme med et godt råd..så begynd meget snart med at gi hende p-piller..ihvertfald hvis du ikke ønsker et kuld mere snart ;)

vh. Rikke

Er der ikke noget om at det sænker mælkeproduktionen? Perlutex, ihvertfald....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #20 Dato: 30 August , 2010, 20:22 »
Tillykke med de små  *p skønt med dyrebørn  <.

Jo p pillerne kan nok godt nedsætte mælkeproduktionen - jeg lukkede kattelemmen det første stykke tid - men hvis dette ikke er muligt ville jeg give p piller en uge efter fødslen. De kan komme i løb ret hurtigt efter igen  :-\

Offline ...Helle...

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #21 Dato: 30 August , 2010, 20:27 »
Tillykke med killingerne <I <I
Jeg har en pakke stående med erstatningsmælk, der er kun brugt ganske lidt. Så hvis der er nogen der
skal den vej over, må du meget gerne få det. Jeg bor i Sunds  :)
Røde amerikaner- Labrador - Katte - Kanin

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #22 Dato: 30 August , 2010, 22:28 »
Tusind tak for gode råd, og også for det fine tilbud, Helle :) Jeg skal desværre ikke den vej i nærmeste fremtid.

Jeg har ellers hørt at de ikke lader sig parre, når de har killinger at passe, er det en skrøne? :( Uh, jeg er ellers imod p-piller, da de er kræftfremkaldende hos katte :(

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #23 Dato: 30 August , 2010, 23:20 »
Tillykke med familieforøgelsen..

Killingerne skal nok begynde at sutte. De kan sagtens klare sig uden at få suttet den første stykke tid. De har det lidt som kyllingerne, har lidt madpakke med, nogle til et døgn, andre lidt mindre, det kan være forskelligt.
Men efter ½ døgn skal de gerne være begyndt at sutte.
Hvis det kniber med at få dem i gang, så masser lige hunkattens patter, og klem lidt mælk ud, dette får ofte killingen til at sutte sig fast på en af patterne.
Når vi har haft et kuld der har drillet med at patte, er de dog altid kommet i gang efter 4 - 6 timer, med adskillige forsøg på at lægge dem til.

Dine killinger vil sikkert have det allerbedst i en papkasse, evt lidt overdækket, så der er lidt mørkt inde i den. Hvis der ikke bliver det, vil moderkatten sikkert forsøge at flytte dem til et lidt mere trygt og mørkere sted.
På denne årstid behøver du ikke spekulere så meget på ekstra varme, ihvertfald ikke, hvis de er indendørs. De skal sagtens holde varmen, så snart de er tørret op.

Missemoderen lader sig ofte parre igen efter en uge, eller når hun går i løb igen, og første løbetid efter fødsel er det ikke sikkert man opdager, så pas på med det, og start på p-piller 1 uge efter fødsel, hvis det ikke kan være anderledes, for p-piller er ikke det bedste der er opfundet. (Kan i visse tilfælde gå lidt ud over mælkeproduktionen også)

Men missemor skal som oftest nok selv finde ud af det meste, det er kun når det går skævt, vi skal gribe ind og hjælpe.

Pas på med at begynde med erstatningsmælk, for kattens mælkeproduktion reguleres efter, hvor meget der suttes hos hende, og er man først begyndt med erstatning, kan det blive svært at stoppe igen. DVS. at man så skal være villig til at give erstaning i op til omkring 6 uger, selvfølgelig vigtigst de første 3 uger, hvor de ikke får andet.

Orm hos killinger skal du ikke være nervøs for, det er sjældent et problem før 6 - 8 ugers alderen, og nyfødte må slet ikke behandles med ormemidler.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #24 Dato: 30 August , 2010, 23:34 »
Super info, Børge, tak for det /o

De sutter alle 5 nu, og de kom i en papkasse inden jeg tog til personalemøde her kl. 18, og lå der stadig, da jeg kom hjem, hvor missemor lå sammen med dem og spandt *h

Mht. varme, så er de tørret nu, men jeg havde lidt i tankerne at de skulle ud i værkstedet/garagen og bo om et par dage...? Vil fore kassen med halm i bunden, og så et par tæpper ovenpå, mon det går an?

Og ja, jeg må nok bide i det sure æble, og så give hende p-piller :(

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #25 Dato: 30 August , 2010, 23:43 »
Ja giv hende p piller nu og så sørg for at få hende sterilliseret når killingerne er lidt større /o så skal du aldrig have dårlig samvittighed over at give hende p piller igen

Stort tillykke med de dejlige små <I
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #26 Dato: 31 August , 2010, 21:23 »
Tak :)

Jeg talte med dyrlægen i telefonen tidligere, og han vil ikke give hende p-piller før killingerne er 3 uger gamle, pga. det kan give bøvl med mælkeproduktionen. Endvidere har jeg læst noget mere om p-piller, og der skulle være rigtig stor sansynlighed for at det udvikler kræft hos katten :(

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #27 Dato: 31 August , 2010, 23:02 »
Ja..mange husdyr (og mennesker) udvikler jo kræft på et eller andet tidspunkt, vi ved bare heldigvis ikke hos hvem og hvornår det indtræffer..
Jeg er af den overbevisning at vi skal gi dyrene bedst mulige levehvilkår og går det galt med sygdom el. andet, må man være parat til at få dyret aflivet hurtigst muligt..et dyr skal ikke altid behandles på hvis det er noget smertefuldt og alvorligt..

Men jeg vil altid være tilhænger af at en kat får p-piller i stedet for at hun (og ejerene) skal døje med det ene hold killinger efter det andet..Det er altså også en stor belastning for hunkatten at levere killinger gang på gang..

Men allerbedst er selvfølgelig at få katten sterilliseret..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #28 Dato: 31 August , 2010, 23:39 »

Jeg er af den overbevisning at vi skal gi dyrene bedst mulige levehvilkår og går det galt med sygdom el. andet, må man være parat til at få dyret aflivet hurtigst muligt..et dyr skal ikke altid behandles på hvis det er noget smertefuldt og alvorligt..

Enig :) Og resten er jeg ikke enig i. Jeg ser sådan på det, at jeg har hjulpet denne søde lille kat med mad og husly, og også gerne gir' den ormekur. Skulle den blive syg, vil jeg også gerne få en med jagttegn til at aflive den. Kort sagt, jeg lader den ikke gå for lud og koldt vand. Men jeg vil ikke give den noget den kan udvikle kræft af, og jeg kan/vil ikke i disse tider, prioritere at få den steriliseret.

Jeg gør det så godt som jeg kan, for denne skønne kat, som for et års tid siden valgte os og ikke omvendt :) Hvis vi ikke havde hungersnød i verden, og penge ikke var et problem, kan det godt være at denne kat, samt bondemandens mange katte inde ved siden af også blev neutraliseret. Men lige nu sørger jeg for at hjælpe den, hvis den har problemer, og ellers sørge for at den får noget at spise hver dag :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #29 Dato: 01 ſeptember , 2010, 00:30 »
Jeg kan godt forstå det du siger Christina, men jeg er ikke enig i at katten, da du ikke vil give den p-piller, skal have alle de uønskede killinger, dem er der jo nok af i forvejen.
Det behøver ikke være så dyrt at få en kat steriliseret, der er dyrlæger der gør det billigere, og hvis du henvender dig til kattens værn og fortæller om katten der valgte dig og siger den gerne må bo hos dig og få mad og husly, så kan du muligvis få den steriliseret gratis.

Alt er hundedyrt hvis man ikke har råd, og det kan jo ikke diskuteres....
Jeg håber du får lidt glæde af de små løver og at de alle får et godt missehjem når den tid kommer  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn