Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #285 Dato: 22 ſeptember , 2010, 16:44 »
Der er en adfærd, som jeg spekulerer lidt over:
Når hønen vil trædes eller bliver trådt lægger hun sig fladt og siger en helt bestemt lyd. Jeg har lagt mærke til at kyllingerne gør det samme, når de voksne går forbi, og jeg spekulerer på om det kun er hønekyllingerne, eller om det tjener et helt andet formål, som f.eks. at sige pas på du ikke træder på mig?

Der er ingen tvivl om at det kyllingerne signalere til forædrene er at de er dem underdanig og ikke ønsker konflikt.
Dette ændre sig til det modsatte når de bliver kønsmodne. I hvertilfælde hvad angår den gamle høne og kyllingerne.
Hvis de går under lidt trange forhold er det ikke unormalt at kyllingerne afliver den gamle høne men ikke deres søskne.
Hvordan de forholder sig over for deres far ved jeg ikke da jeg ikke har haft hanerne til at gå sammen med hønen og kyllingerne.

Den adfærd som Bob White kyllingerne udviser er normal i naturen også hos andre dyr for at undgå konflikter og det skulle ikke undre mig at også de unge hane kyllinger udviser denne adfærd, da det især er dem der kan komme i konflikt med den gamle hane.

I øvrigt heder Strudsvagtlerne også Hjelm vagtler og er ikke nogen vagtel for nybegynder da de stiller helt andre krav end de fleste vagtler. Foderet er også meget anderledes end til andre vagtler. samtidig er de prismæsigt i den dyre ende.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #286 Dato: 22 ſeptember , 2010, 17:37 »
Tak Bjarne, det er jo en rigtig god forklaring. Nu håber jeg, at jeg kan have dem gående sammen indtil foråret (marts), for det er egentlig min plan.
Hvordan gør man mon, når de skal fanges ind? Er det bedst i mørke, eller skal man mon bruge net?
De er ved at være pænt store nu, og de fleste har ret store halefjer.
Her er lige et af de sjældne billeder, hvor det lykkedes mig at fange alle 15 kyllinger samlet:



Her er de igen spredt for alle vinde, men som altid meget interesserede i mine hænder, for det kunne jo være, der var en enkelt melorm, selvom de kun får dem én gang om dagen:

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #287 Dato: 22 ſeptember , 2010, 20:07 »
Det er absolut ikke tilrådeligt at fange dem når det er mørkt, da de så vil flyve i alle retninger med stor kraft og vil let komme til skade herved.

Prøv at fange dem stille og rolig i et net ved dagslys.
Hvis du kan lokke dem ind i et bur og lukke stille og rolig for dem vil det være det bedste.

For mit eget vedkommend er det at fange fuglene også noget af det værste jeg ved.
I de fleste tilfælde kan jeg drive dem fra den ene voliere til en ander uden at fange dem.
Når fuglene i en lægere periode har været vandt til at gå i en voliere på 150 kvadratmeter og med ca. 3 meter til loftet er di i en utrolig god kondition og flyver meget hurtig. De bliver også en smule mere vilde end hvis de går i et lille bur, men de er langt flottere i fjerdragten og jeg er overbevist om at det er gladere fugle, da deres naturlige instinkter som hos Mariannes vagtler kommer tilbage igen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #288 Dato: 22 ſeptember , 2010, 21:29 »
Der kan man se, jeg lærte noget nyt igen, jeg ville jo have troet, det var mest nænsomt at tage dem i mørket ligesom med høns.
Mine er jo ret tamme, så ved hjælp af melorm, skal jeg nu nok få fingrene i dem. Som det er nu kan jeg ae dem på brystet, samtidig med at de har en (tror jeg da) meget naturlig adfærd.
At se dette kuld vokse og studere deres adfærd, er nok en af de mest fantastiske dyreoplevelser jeg har haft. *y
Søren er også helt forgabt i dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #289 Dato: 22 ſeptember , 2010, 21:39 »
Marianne hvis du nu starter med det samme med at give dem melorme i et bur, indelukke, eller lign.
når du så når marts sidder de og venter på deres melorme i buret, som du selvfølgelig har åbnet og lukket mange gange undervejs.
Bingo vagtler i bur  ::) måske
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #290 Dato: 23 ſeptember , 2010, 07:11 »
Ved du hvad, Ina, det er en super god idé, jeg vil lige se, hvordan jeg kan få noget stillet an.  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #291 Dato: 23 ſeptember , 2010, 08:10 »
Hvor får man tag på melorm??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #292 Dato: 23 ſeptember , 2010, 08:17 »
Vagtel domptør /o det lyder da flot.

Du må da lave et lille show, når du nu skal dressere de farlige ormespisende vagtler ;D

Du skal starte med bare at sætte buret ind i drivhuset, så de vænnes til at den ikke er farlig.
De vænner sig faktisk utrolig hurtig til nye ting.

Jeg har mine gyldne i et stort bur lige pt, der skal lige omgruperes noget, og de er lynhurtigt blevet meget fortrolige, det vil jeg nu nok bruge i fremtiden, når der kommer nye til.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #293 Dato: 23 ſeptember , 2010, 08:44 »
Du kan købe melorm her:
http://www.dyrenes-verden.shoppinnet.com/?page=productlist&id_cat=1817&a=Levende-foder
Men du skal vide, at melorm ikke er specielt lødigt foder, det kan nærmest betragtes som slik, så mine får det højst én gang om dagen og i lille mængde.
Men da du nu er på Jesperhus, er der sikkert nogen der, der kan hjælpe dig, spørg nogen af dem, der tager sig af fuglene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #294 Dato: 23 ſeptember , 2010, 08:59 »
Yngvild.
Du skal da bare have fat i Marina, hun bruger da masser til krybdyrerne, og hun har da garanteret andre mærkelige foderdyr.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #295 Dato: 23 ſeptember , 2010, 10:22 »
Hvad andet kan man give dem som animalsk protein??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #296 Dato: 23 ſeptember , 2010, 10:24 »
Jeg fodrer med FAV fra Danish Agro, desuden fanger jeg en masse insekter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #297 Dato: 23 ſeptember , 2010, 10:35 »
Forstår jeg skulde haft vagtler for to mnd siden, vi var invaderet med fluer /d Har aldrig oplevet lignende >:(
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #298 Dato: 23 ſeptember , 2010, 10:38 »
Marianne, hvor henter du FAV fra Danish Agro, Varde?

Loppe, du kan give dem noget magert hakket oksekød, ( fra en muh-ko, du ved ;D.)

Når man har bosat sig på "gylleøen" kan man da ikke forvente at det kun er sommerfugle der flyver rundt ;D
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2010, 10:43 Fra John Mejland »
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #299 Dato: 23 ſeptember , 2010, 11:04 »
Arnfred Madsen i Bedsted i Thy. Her kan du købe melorme. Om han kun har i helle killo ved jeg ikke eller om han også sælger i små potioner.

Et kg koster ca 100 kr. Og her er til lang tid hvis de ligges på køl.