Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A-fejl; Standarder; Point; Klargøring til udstilling - skal vi hjælpe hinanden?  (Læst 41967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Hej

Hvorfor tror i at dommer har hvid kittel på, sådan var det før i tiden.

Der var noget af det første jeg som jeg lod mærke til da jeg begyndte at udstille, men kan god se hvorfor. Det var vist mere almindeligt i fordoms tid at farve eller på ande måde skjule fejl med farve og deslige. Den gang var der vist også lidt mere på spil, for et godt dyr kunne indbringe en ugeløn ved salg.

Har oplevet et par sorte dyr havde fået farver et par hvide vingefjer spidser, men det blev opdaget og personen fik ikke lov til at udstille næste år, det samme er hvis man klipper fjer, har set at forlange vingefjer er blevet klippet til, med fin runding og det hele, det blev opdaget, da dommerne viste at 14 dage før have de samme dyr været udstillet, men kommentaren, for lange vinger.    

At klippe bitakker og lignende af kamme er også en alvorlig sag, men her skyder opdrætteren som regle sig selv i foden, for hvis det ikke bliver opdaget og dyret får mange point, så vil flere nok sætte dyren ind i avl og vil på den måde få problemet dobbet op året efter, det værste er hvis dyret bliver solgt videre, så få man jo noget ekstra med i købet.

Da jeg havde dyr med alm. kam bruget jeg glyserin til at fremhæve den røde farve på kammen og hagelapper, det skulle sætte gang i blodomløbet og så så dyren mere sunde ud.

Tommy

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
De tyske dommere har stadig kitler på så vidt jeg ved .I Tyskland har der også været en del fusk med ringe .

mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
ok i Vejle havde de blå kitler på, men det var nu også dommere af en vis alder ;)
At klippe i kmmen er jo skammeligt, det er sq for groft. 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Hvordan i alverden kan man fuske med ringen.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Hvis man har penge kan alt lade sig gøre  /d Som i al sport er der folk der er villig til at gøre alt for at vinde.
mvh Jesper

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Du skal ikke undskylde, Linda *l Vi har jo et godt snakketøj. Og jeg kan kun tilslutte mig din ros af Anne Grethe og Peter, med nogle som dem, ville mange sikkert stå i kø for at melde sig ind i de lokale klubber  /o
Men tilbage til tråden, jeg håber virkelig at lære mere, om diverse fejl osv, og hvordan man ser det, hvordan man skal avle for at imødegå fejlene og al den slags.
Jeg synes nemlig jeg har lært meget ved at gå på udstilling og kikke på de forskellige høns. Der hvor jeg har lært mest er faktisk, hvor der har været fejl, som dommeren har kommenteret på kortet. 
Jeg har også lært meget på hønse- og vaccinationsdagene i klubben, hvor de erfarne lige med kendermine har hevet ud i en vinge og fortalt om vingefjer og den slags.
Jeg håber, vi kan få nogle gode billeder med gode forklaringer, som vi kan lægge i vores leksikon, også selv om det ikke kan erstatte, det at stå med hønen i hænderne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
I mine gemmer har jeg fundet denne stakkels hane, som har en MEGET  dårlig kam, som helt klart giver 0. Sådan en hane skal der bestemt ikke avles på.
Hanen er ikke udstillet.
Kammen er for det første rigtig dårligt skåret, dernæst er bagkammen nærmeste tredelt med ekstra takker på siderne.
« Senest Redigeret: 30 December , 2009, 21:43 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tak Lene, det vil være et af de billeder der skal med i leksikon, hvis det er ok med dig. Hvad kalder man den type af kamfejl, hvis der da ikke er tale om flere typer fejl?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Her er tilgengæld et rigtigt godt hoved på en Jersey Kæmpe hane, han fik 15 point  for hoveddele, hvilket er max point, på LU 08.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Da jeg var ude ved silkerne idag kom jeg til at se på deres vinger. Jeg ved ikke helt hvad fjerene hedder men de fjer der kommer til syne når man breder dyrets vinge ud. Stukturen på fjeren var i bunden af fjeren ikke som de normale silkefjer, men mere som normale fjer.

Er det en fejl?
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Dværg høne med dårlig fod. Ydertåen på højre ben ligger ind under de andre tæer + tendens til andefod (bagtå peger fremad) dette giver 0 point.

Forøvrigt hvis der bare gives et 0 på point kortet, så bliver resultatet også 0.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2010, 05:07 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Nu stod der vist et sted at der også blev slået ned på slidte fjer. Gælder dette også fodfjer? Jeg mener mange (mig selv incl) nyder jo at se hønsene skrabe i jord, græs, grus etc, men det gør jo ikke gavn for fodfjerene.
Jeg mener, hvis man gerne vil udstille, er man så næste tvunget til at holde sine dyr i mindre voliere med en fodfjersvenlig bund (hvad det så end er) ?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
hvis man gerne vil udstille, er man så næste tvunget til at holde sine dyr i mindre voliere med en fodfjersvenlig bund (hvad det så end er) ?
Det er der vist noget i. Sand skulle efter sigende være ekstra godt for fodbefjerede, og de skal angiveligt død og pine have overdækning, så de ikke får våde tæer. Desuden kan man lave et eller andet smart med redepinden - som jeg ikke helt husker - så de ikke krøller de fine støvler op ad den ru trævæg.

PS: Lene, din Jersey-hane ligner vores gamle Australorp. Vi fik ham aldrig på ustilling, men han var nu dejlig. Vi snakkede om, om takkerne måtte være så små og mange, men godt så det i al fald ud.

PPS: Er der nogen, der ved noget konkret om avl med en høne med små kamfejl? Jeg har én, jeg er ret glad for, men som desværre har en tvillingtak begerst på kammen. Jeg må vel tage et nærbillede én af dagene så I kan se, hvad jeg mener.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Det er der vist noget i. Sand skulle efter sigende være ekstra godt for fodbefjerede, og de skal angiveligt død og pine have overdækning, så de ikke får våde tæer. Desuden kan man lave et eller andet smart med redepinden - som jeg ikke helt husker - så de ikke krøller de fine støvler op ad den ru trævæg.


Nå ok, så er der ingen håb for mine maraner på udstilling! Hvor meget trækker det så ned hvis de har "naturlige" fjer på fødderne, altså fjer man kan se er lidt slidte efter naturlig brug?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Magnus, så vidt jeg har forstået er kamfejl meget arveligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk