Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne høns  (Læst 6267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Larsogjannie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Kræsne høns
« Dato: 09 April , 2014, 08:32 »
Hej jeg er ny hønseejer, og har haft hønniker i 14 dage.

Jeg har et spørgsmål til hvorfor mine høns er kræsne, eller om det bare mig, som har store forventninger til hvad jeg kan fodre dem med fra køkkenet.

Mine hønniker kan rigtig godt lide regnorme og mælkebøtter. De løbende mig i møde hver gang jeg kommer og vil gerne klappe og håndfodres.

Men salater(iceberg, peberfrugt, agurk), frugt(f.eks.æble eller pære), grønsager (gulerødder), brød vil de simpelthen ikke spise. F.eks. har jeg prøvet at give hønniker gulerødder på flere forskellige måder, såsom revet, snittet, hel og kogt.

Hønniker er selvfølgelig også selektive med deres fuldfoder, kornet m.v. forsvinder løbet af morgen og æglægningspillerne forsvinder først til aften.

Har prøvet at lade mad fra køkkenet ligge i hønsegården for at se om det vil blive spist, men efter et døgn, rydder jeg op.

Har I erfaringer med at det ændre sig, hvis jeg forsætter med at prøve eller er det spild af tid ?

Hønniker ligger fine æg hver dag og har fin afføring, har pæn fjerdragt, og ser generelt sunde og glade ud. De er vacc. og dyrlægetjekket.

Jeg havde bare et ønske om at kunne bruge mine madrester til hønnikerne.

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh Jannie

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kræsne høns
« Svar #1 Dato: 09 April , 2014, 09:42 »
Velkommen til forum Janni :) og tillykke med hønsene.

Høns er meget individuelle i hvad de gider at spise. Nogle elsker kartoffelskræller og salat. Andre fornægter det. Mine høns spiser gerne salat, men ikke kål, gulerødder og kogte kartofler. Sild rører de heller ikke, og ej gerne fisk. Rugbrød slet ikke, hvidt brød, hvis der virkelig ikke er andet ;)

Til gengæld elsker de ost, leverpostej, vindruer og ris.

Af frugt spiser de æbler og pærer, melon osv. HVIS der ikke er andet. Kiwi og banan gider de ikke.

Prøv dig lidt frem. Du kan evt. starte med at blande de revne gulerødder op med lidt leverpostej og hvedekorn. Eller kog en portion ris og bland sammen med gulerødder og evt. lidt olie og hvidløg. Har du kogt en kylling, så smid skroget ud, det vil de nok også gå ombord i med det samme.



Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Larsogjannie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Kræsne høns
« Svar #2 Dato: 09 April , 2014, 12:23 »
Hej Tanja,

Tak, jeg prøver mig frem, og de gode eksemplerne.

Mvh Jannie

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Kræsne høns
« Svar #3 Dato: 09 April , 2014, 14:14 »
Man kan 'afkræsne' børn ved stædigt at blive ved med at servere det de ikke kan lide. Det er måske værd at prøve med tilvænning. Mine høns spiste i starten ikke gulerødder. Nu elsker de det.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Kræsne høns
« Svar #4 Dato: 09 April , 2014, 14:22 »
Jeg var også i starten lidt overrasket over hvor lidt de spiste af det jeg kom med. Tror de vælger efter det de kender og efter behov. Når der er rigeligt at finde i haven spiser de ikke ret meget andet. 

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Kræsne høns
« Svar #5 Dato: 09 April , 2014, 18:24 »
Så har jeg været heldig med mine. Mine spiser alt! I løbet af 2 dage er et helt kålhoved fortæret!
En gang imellem forkæler jeg dem også ved lige at stikke spaden i jorden i hønsegården og vende den = mange gratis orme
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Kræsne høns
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2014, 10:46 »
Er det ikke med høns som med mennesker?

De (vi) er kræsne, indtil der ikke er andet ...
(forudsat selvfølgelig at de/vi kan tåle de der tilbydes)

Jeg så engang en udsendelse om hunde, hvor en kvinde mente at hendes mega-fede hund ikke "kunne" spise andet end tun i olie (tror jeg nok det var) fordi "det var det eneste den kunne lide. Magen til gang sludder og menneskeliggørelse af et kæledyr har jeg dog aldrig set!  /d

Er det ikke sådan at hønsene først spiser det de bedst "kan lide"/har behov for, dernæst nummer to i rækken, dernæst nummer tre og så fremdeles? Så hvis man holder lidt igen med det "lækre" foder, så spiser de (mere eller mindre) det der er tilgængeligt?

Peter

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Kræsne høns
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2014, 11:34 »


Er det ikke sådan at hønsene først spiser det de bedst "kan lide"/har behov for, dernæst nummer to i rækken, dernæst nummer tre og så fremdeles? Så hvis man holder lidt igen med det "lækre" foder, så spiser de (mere eller mindre) det der er tilgængeligt?

Peter

Selvfølgelig hænger det sådan sammen /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14