Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Generelle spørgsmål til hønsehuset (redekasser, strøelse mm.)  (Læst 3538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Til de første 6 høner vi havde blev disse brugt til at lægge æg i.
De er oprindeligt bygget som forsvindingsreder - den skrå plade blev dog aldrig sat i, da det viste sig at konen alligevel ikke var bange for at gå ind og hente æg.
Men nu har vi fået 1.6 sølvgrå Sussex, og jeg kunne da godt tænke mig hvis jeg kunne få bare en af dem til at ruge.
Men men men, er de for store/åbne? Og sidder de for højt over gulvet?
Den dame der er inde i den ene rede (som skala) er ca. 5,5 måneder gammel.
 
Jeg plejer at have dem foret med hø, jeg havde dog rømmet hønsehuset inden de nye beboere flyttede ind, og glemte i vendingen at købe nyt hø.
Men hvad er egentlig det bedste materiale i redekassen?

Og hvilket strøelse skal der til på gulvet? Jeg bruger spåner, men jeg har også hørt sand skulle være godt?

Hvor stort skal deres sandbadningskar være? Jeg får nok først overdækket (noget af) hønsegården til foråret, så mht. støvbadning er de nok p.t. nødt til at gøre det indendøre.
Indtil videre har jeg lånt en af ungernes gåvogne som ellers var ved at gå til i vind og vejr.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Generelle spørgsmål til hønsehuset (redekasser, strøelse mm.)
« Svar #1 Dato: 07 November , 2014, 16:57 »
Hvis de vil ruge, skal de nok lægge sig ;), men du kan friste lidt mere, ved at hænge et "gardin" op foran hver redekassse. Jeg bruger som regel et gammelt stykke sengetøj, som jeg flår i strimler og sætter op (se billedet). Et snydeæg i redekassen er også godt, men der er nok ingen der gider skrukkeri lige på denne årstid. Vent til foråret.

Redemateriale: jeg bruger en gummimåtte (skåret ud fra en rest fra folie til et havebassin) som bund, og ovenpå spåner, evt. hø hvis jeg har. Skulle der ske et "uheld" med et æg er det nemt at tage måtten ud med alt det snaskede redemateriale på, og vaske måtten bagefter. Jeg drysser også lidt tørret lavendel i redekasserne. Det har ikke den store effekt for utøj som rygtet siger, men der dufter så dejligt hos hønsene :).

Bundmateriale: spåner er fint, sand lige så godt og billigere, men er tungt. Har man ikke mulighed for at opbevare det tørt om vinteren, er det ubrugeligt. Jeg brugte sand det første år med rigtig godt resultat, men så blev det vinter, og sandet udenfor under pressseningen blev hårdt som beton. Derefter gik jeg over til spåner som jeg stadig bruger.

Sandbad: den lille gåvogn er slet ikke nok. Du skal have et areal på min. 1 x 1 meter til dine høns. Køb evt. en balle tørvestrøelse til heste, og læg noget af det i et hjørne i hønsehuset, eller lav et lille halvtag i hønsegården, og strø det ud der. Tørvestrøelse er let og porøst og hønsene elsker at rulle rundt i det.

« Senest Redigeret: 07 November , 2014, 17:00 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Generelle spørgsmål til hønsehuset (redekasser, strøelse mm.)
« Svar #2 Dato: 08 November , 2014, 13:14 »
Tak for de gode fifs.
Ja, jeg ved godt de ikke vil ruge lige nu, men det kunne ikke skade at gøre klar til det.
Tror du højden over gulvet er ok? ca. 40 cm, måske lidt mere?

Jeg finder ud af noget med sandbad :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Generelle spørgsmål til hønsehuset (redekasser, strøelse mm.)
« Svar #3 Dato: 08 November , 2014, 16:53 »
Almindeligt spagnum til haven er perfekt som bundlag i hønsehuset. Da gokkerne elsker at grave i det, forsvinder deres klatter i spagnummen, og der ser rent ud hele tiden, især hvis de også kan finde lidt spiseligt under gravningen.
Det brugte spagnum kan så genbruges under træerne, eller hvor der ellers er brug for (hønse)gødning