Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andehuse?  (Læst 7115 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Andehuse?
« Dato: 04 Juni , 2011, 16:11 »
Hvor bor jeres ænder? Jeg skal have bygget hus til mine, jeg regner med at beholde to moskushunner og 1.2 eller 1.3 af mine sachsen ællinger. Hvor meget plads skal de have i huset? De får også en mindre gård at gå i og vil for det meste få lov at gå frit i haven også
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Andehuse?
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2011, 16:26 »
Små huse der ligner hundehuse ... eller bare en tønde fuld af halm .

De har ikke specielt meget plads for de bruger dem stort set aldrig .

Men der plads nok til de kan søge ly og læ.

Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Andehuse?
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2011, 19:42 »
Og Søs, hvad med ham der den rødhårede vi ikke nævner ved navn, du ved ham der r*ven?

Min overlevende moskus and går faktisk gladeligt ind i hønsehuset om natten. Hun ved jo godt hun bliver fodret derinde så mon ikke resten kan trænes også. Men jeg gider ikke alt det andelort på gulvet :o så ænderne skal have deres eget andebo
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Andehuse?
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2011, 22:25 »
Husk at tænke på at der skal være plads til at ruge.. Jeg har lavet den fejl kun at lave et lille hus, hvilket betød at rugemor nok ikke var så interesseret i gæster da hun lå på æg..

Jeg tror også det betyder at min anden and ikke vil ruge inde i huset i øjeblikket, selv om hun ligger æg derinde... - kan selvfølgeligt også bare være hun ikke gider :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Andehuse?
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2011, 23:09 »
Jesper- tak det vil jeg huske. Mine moskusænder har været glade for overdækkede kattebakker.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Andehuse?
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2011, 23:19 »
vores har hus lavet på en europalle, og i vinteren har vi "isoleret " den med pressening da det blæste fra flere sider. huset bliver flittigt brugt til rugning og der er plads til 2 rugende damer i hver sin hjørne.
ikke stor udgift men har glædet nu i flere år.
vi har lavet nu hus nr 2, lidt forbedret, med  taget der  kan åbnes (på hængsler) så den er mere rengøringsvenligt, og taget er lavet af gennemsigtig plade så man kan kikke uden at forstyrre dyrene - ikke god ide,  det bliver for varmt om sommeren og dyrene går der ikke så ofte som i den anden.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Andehuse?
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2011, 23:21 »
Hvor mange har du i hvert europalle hus? Er det nok til de 5-6 jeg planlægger? Tak for tippet med plastik taget, det havde jeg faktisk selv overvejet.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Andehuse?
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2011, 23:23 »
Mit lille hus var også sådan et europalle hus.. Hun var emsig, og ville ikke have andre ind...

Har plantet til med Thuja planter omkring huset for at give læ og skygge..

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Andehuse?
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2011, 23:29 »
Hvor mange har du i hvert europalle hus? Er det nok til de 5-6 jeg planlægger? Tak for tippet med plastik taget, det havde jeg faktisk selv overvejet.
hvis det er mor med unger så kan der være der - med god vilje 6-8 stk, derfor fik vi andet hus for sidste år var der pludseligt 2 store "kuld". Oftest sidder de store udenfor, der skal virkeligt være dårligt vejret, ellers bruges huset  til rugning og pasning af de små.
 det gennemsigtig tag giver os god udsigt men er nok alt for lyst til dem og skaber utryghed.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Andehuse?
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2011, 09:06 »
Det er nok meste for at have et sted at kunne lukke dem inde for natten i sikkerhed, rugende mødre og mødre med børn kan jeg godt finde et andet sted til
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Andehuse?
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2011, 10:08 »
Nååååh ræven  ;)

Har jo fået elhegn rundt om hele baghaven. Men selvfølgelig stoler jeg ikke på det . Jeg har en ande og en gåsegård. Rækværk hele vejen rundt , sten og tagplader gravet ned langs siderne ... så mine svømmefugle går kun i meget lukkede og overdækkede indhegninger.
Selve husenen er som før beskrevet ret enkle. Og rugepladser klarer jeg bare ved at lægge X antal tønder ind til dem med halm i ... eller mælkejunger.
Med venlig hilsen Søs