Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne eller Rugemaskine?  (Læst 11025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Høne eller Rugemaskine?
« Dato: 27 April , 2010, 19:57 »
Hejsa.
Er ny her, så ja det er min første post.
Jeg går sådan og tænker over, hvis mine sussex nu ikke kommer i skruk, skulle jeg så se efter en dværghøne har hørt de tit kommer i skruk
Eller anskaffe mig en rugemaskine, jeg må sige jeg er nu mere til rugning med høne.
Hvad syntes I ?

Venlig Hilsen Morten
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2010, 20:13 »
Altså jeg har lige selv anskaffet mig en rugemaskine, og der er begyndt klækning idag (19 dagen)

Jeg har også før bare brugt mine høner til det, men i år har de ikke rigtig ville skrukke...:( så nu har jeg gang i maskinen..

Forresten velkommen til forum..
Mvh

Michael

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 27 April , 2010, 20:58 »
Okay, hvad er det for en rugemaskine?.. har du evt. et link til den? :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #3 Dato: 27 April , 2010, 21:04 »
Køb et par silkehøns... de er superskrukker  /o
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #4 Dato: 27 April , 2010, 22:27 »
Jeg har begge dele. Der kan altså være flere æg i en rugemaskine end under en dværgskruk, men hønen er hyggeligere!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #5 Dato: 27 April , 2010, 22:37 »
Jeg har både en rugemaskine uden ben og en rugemaskine med 2 ben ;D. Foretrækker klart den med 2 ben, da den også kan 'føre' kyllinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Mvh

Michael

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #7 Dato: 27 April , 2010, 23:03 »
Jeg har en R-com som jeg bestilte hjem fra England. Den kan ikke tage vildt mange æg (ca. 18 store) men den er totalt nem. Nærmest idiot-sikker :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #8 Dato: 27 April , 2010, 23:21 »
jeg svermer til rugemaskine så bestæmer jeg selv og der er noget der heder novital de kan findes på netet de har nogle meget fine begynder rugemaskiner til nogle små pænge ;D og velkomen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #9 Dato: 27 April , 2010, 23:25 »
Nærmest idiot-sikker :D

Nøjagtig som skrukken. ;D ;D, Hun er så udvidet til også at tage sig af de små efter de er kommet ud af æggene. Utroligt praktisk. ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

sussie

  • Gæst
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #10 Dato: 28 April , 2010, 09:25 »
Jeg har sussex der absolut ikke skrukker, så jeg har anskaffet en rugemaskine, men da jeg syndes hønsene klarer moderrollen bedre end jeg, har jeg også anskaffet mig silker. Men pas på det tager om sig....Sagde konen der lige pludselig havde et halvt hundrede høns *g

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #11 Dato: 28 April , 2010, 11:06 »
Velkommen på forum, Michael  :D
Jeg vil til enhver tid fortrække skrukken, jeg bruger dværgwyandotter, som jeg kan programmere til at skrukke, når det passer mig. Pt har jeg to  der ligger på henholdsvis 8 og 10 æg, jeg er også så heldig  at en af mine gråstribede dværgmaraner ligger på 11 æg.
Det er min overbevisning, at kyllinger udruget af en skruk bliver bedre, og det er helt 100 % sikkert at kyllinger, der går med en skruk bliver bedre, de får en varieret kost, især hvis de er fritgående, de får en bedre varmeregulering (som de lærer i nogle af de allerførste levedage) og det er min oplevelse, at man mister færre kyllinger.
Men der kan da bestemt ruges flere kyllinger i en maskine, og det er sikkert også rigtig sjovt at have de små og sørge for dem.
Jeg vil heller ikke afvise, at jeg på et tidspunkt selv får en rugemskine, men så vil jeg dog stadig sørge for at have skrukhøner, der kan ruge nogle af æggene og overtage pasningen af de små, der klækker fra maskinen. En skrukhønd kan passe ca. dobbelt så mange kyllinger, som hun kan udruge.
Synet af en skrukhøne med kyllinger er aldeles vidunderligt og man kan bruge mange timer med en kaffekop ude på græsplænen *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #12 Dato: 28 April , 2010, 11:14 »
Jeg vil til enhver tid fortrække skrukken, jeg bruger dværgwyandotter, som jeg kan programmere til at skrukke, når det passer mig.
Hei, hvordan programerer du dine høner til å bli skrukk? Jeg har en blandingshøne som førte fram 3 kull sist sommer. I år har den ikke blitt skrukk. Fikk meg en ny skrukkhøne i går, så nå skal det egg under. Men legger samtidig egg i min rugemaskin.  ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #13 Dato: 28 April , 2010, 11:17 »
Jeg lægger otte golfbolde i en af redekasserne, så har jeg som regel en skruk indenfor nogle få dage, sommetider allerede dagen efter.*p
Meeen nu er mine høns jo også helt fantastiske, hvis du spørger mig  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #14 Dato: 28 April , 2010, 12:23 »
 *g HA HA HA, snøfte, 8 golfbolde.
Ja de er nemme at få til at skrukke de dværghøns, men nogen intelligens reserve ejer de ikke.  *f
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte