Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: YES YES YES!!  (Læst 7056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
YES YES YES!!
« Dato: 18 Juli , 2009, 23:10 »
YES YES YES :D!!!!

Tillader mig lige at hjuple højt :D!!!

Den ene af mine blomsterhøner på blot otte måneder har lagt sig skruk efter to måneders æglægning!! :D Weeeeeeeee :D! Mega fedt :D *y

Nu står jeg så bare i et mindre problem. Havde jo ikke lige regnet med en skruk mere, og da slet ikke fra hendes side, så problemet er at det er hende der lægger alle de store æg, altså inde for standarden. Alle de andre er næsten lige begyndt, og lægger kun 45-50 grams æg, hvilket nok er lidt for småt for blomsterhøns, så mit spørgsmål...

Hvad gør jer?!?!  Skal jeg smide nogle af de  små under, eller er det for dumt? Jeg skal ikke selv bruge kyllingerne. De skal gå hos naboen som hyggehøns, men vil selvfølgelig ikke levere noget skravel...
Jeg kunne få æg udefra, ja, men de gamle går ikke med til ydderligere ture blot for nogle ægs skyld.. Desværre... MEn pointen er at det endten skal være blomsterhønse - eller landhønse æg... Enkelte maran kan også komme på tale.

Hjælp  *h

Og endnu en gang JUBI!!! :D
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2009, 23:28 Fra Mikkel Schmidt »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: YES YES YES!!
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2009, 23:20 »
Det var da dejligt, Mikkel.

Jeg bruger af og til lidt blandede størrelser æg, men min succes-% er jo heller ikke synderligt stor... Det anbefales jo at tænke på standarden. Men det er der nok nogle andre, der kan svare mere korrekt på  ;) Mon ikke?

Vi har selv lige givet en skruk 'lov' til at ruge i dag... Det var ellers aftalt, at NU skulle det være slut for i år, men da jeg i forgårs tog hende af reden for Gud-ved-hvilken-gang, lagde hun sig blot på jorden og begyndte at samle lidt hø omkring sig - og dét kunne jeg altså ikke stå for  :D

Nå, jeg ville bare lige ønske dig tillykke med skrukken  <I
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: YES YES YES!!
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2009, 23:22 »
Hvis der er nogen på Fyn eller på vej til Esbjerg fra Fyn, der har de æg som Mikkel efterlyser så sig venligst til.
Vi skal alligevel over til Mikkel og hente nogle silker, så kan vi godt tage æggene med til ham  ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: YES YES YES!!
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2009, 23:26 »
Marie-Louise: Mange tak :D... Det har noget at gøre med at små æg giver små kyllinger og små kyllinger ofte er skravlede ;)..
Nej det er ikke til at stå for sådan noget, det kan jeg godt se. Det er det samme med den silke der ligeledes ruger nu :D...

Lisbeth: Tusind tusind tak, det ville være dejligt, hvis det er at jeg ikke finder ud af andet :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Online Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: YES YES YES!!
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2009, 00:24 »
Vi bare lige sige tillykke med skrukken. Jeg har endnu ingen blomsterhøns der er blevet skruk, selv efter 1 år. mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: YES YES YES!!
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2009, 00:34 »
Jeg har også en "blomster skruk" der klækker kyllinger netop nu ;D

Hovedårsagen til at man i standarden har skrevet en æg vægt er for at bibeholde en vis ægstørrelse hos den pågældende race.

Jeg kender flere, som også udstiller, der ruger på de første æg fra unge høner. Jeg har også selv gjort det flere gange. Typisk når jeg er startet op med en ny race. Og kyllingerne har ikke været "skravlede" på nogen måde selvom de angiveligt har haft en mindre "fødsels vægt".
Kyllingen som bliver ruget ud af et æg på 48 gram har jo stadigvæk arveanlæg/gener for at lægge æg på 60-65 gram.

Hvis du alligevel godt vil have nogen rugeæg af en fornuftig størrelse så er Lisbeth velkommen til at slå et smut forbi her og hente nogen æg fra mine Skånske Blomsterhøns. Jeg bor kun 10 min. fra motorvejen og Lisbeth har været her før så hun kender vejen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: YES YES YES!!
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2009, 06:45 »
 :D Åh Mikkel det lyder da rigtig godt at du allerede har en blomster skruk, jeg *k for at du får nogle æg, og hvis Lisbeth skal over til dig ja så ved jeg hun gør alt for at du skal få nogle rugeæg, for hun er en sand hønseven *b
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: YES YES YES!!
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2009, 07:12 »
Tillykke Mikkel, det er da herligt  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: YES YES YES!!
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2009, 08:51 »
Wow Mikkel.
Det glæder mig meget din stime af uheld er forbi  *o


jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: YES YES YES!!
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2009, 09:50 »
Hm, er det ikke lidt tidligt *f  8 mdr.  :o

Jeg kan ikke hjælpe med æg, de eneste æg jeg har ligenu, er af flamingo og malet et i blå og et i gult, nogle som min søn fik med hjem fra hans sidste skole.

Håber du få finger i nogle æg. :)

Et gammel husråd er at man kan tage sådan en skruk og dyppe den i koldt vand, så skulle den feber der gør de bliver skruk falde. Jeg har aldrig haft brug for det, men kan forestille mig at hvis man ender med kun skrukhøns, at det kan være kedeligt :)

Mvh Viben

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: YES YES YES!!
« Svar #10 Dato: 19 Juli , 2009, 15:48 »
Tillykke, Mikkel!  <I

Angående hvad du skal gøre:  Vis, du har et stort  <. og stik naboen nogen hyggehøns fra de store æg.   *p
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: YES YES YES!!
« Svar #11 Dato: 19 Juli , 2009, 23:52 »
Mikkel, tillykke med din skruk.
Jeg er lidt i samme situation, har også en blomsterhøne for første gang, der har lagt sig skruk, men har ingen æg at ruge ud, så nu må vi så se, om jeg finder på et eller andet, eller hun bare får lov at ligge på plastik ægene.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: YES YES YES!!
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2009, 01:36 »
Hvis der er nogen på Fyn eller på vej til Esbjerg fra Fyn, der har de æg som Mikkel efterlyser så sig venligst til.
Vi skal alligevel over til Mikkel og hente nogle silker, så kan vi godt tage æggene med til ham  ;)
[/quote]

Hejsa
Jeg har landhønseæg, de er godt nok i køleskabet lige nu, men ikke over 1 uge gl.
Så sig til hvor mange du vil have Mikkel, og det er i Middelfart.
mvh
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: YES YES YES!!
« Svar #13 Dato: 20 Juli , 2009, 11:26 »
Goddaw igen ;)

Danny: Det vil sige at jeg godt kan ruge på nogle af mine høns' egne æg? Det ville jo være lidt lettere ;).. Hvis det er sådan, så får jeg ikke brug for rugeæg, for har to-tre stykker der kommer med æg på 45-50 gram, så overlever jeg vist med dem. Jeg ved ikke om det er så godt at få æg fra dig, for den hane han har er oprindeligt fra dig af, men jeg ved selvfølgelig ikke om de er nært beslægtet. Jeg høre ham lige om det er ok med ham.

Egon: Mange tak. Mon ikke det også nok skal komme for dig en dag også? ;)

Berit: Ja hun er en rigtig hønseven, så jeg ved at hun vil hjælpe :)

Marianne: Mange tak :D

Jan: Jeg er skam også glad. Det er dejligt med lidt medgang igen :D

Viben: Ja jeg syntes også at det er tidligt, især når hun kun har lagt æg i et par måneder. Det går nok ikke med de flamingoæg, flamingokyllinger kommer der jo nok ikke ud af dem :D..

Lise: tak, nu ser vi hvad jeg finder på :D

Børge: Ja havde jeg haft gang i mine ordentligt, så kunne du jo have hentet æg her ;)

Vibeke: Hvis det bliver nødvendigt nu, så skal jeg nok sige til ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: YES YES YES!!
« Svar #14 Dato: 20 Juli , 2009, 21:58 »
Jeg ville godt turde at ruge på de æg der vejer 45-50 gram. Men der er delte meninger om dette. Dog fortæller jeg dig blot at de kyllinger der kommer ud af æggene er fuldt ud levedygtige.

Både de blomsterkyllinger du fik fra Lisbeth og dem du evt. har fået fra Egon er afkom fra mine høns. Dem du fik fra berit er kun fjernt beslægtet med min hane.

Danny
Himlen bør altid være blå!