Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad gør i ved salg af dyr?  (Læst 14504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hoejberg

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #15 Dato: 26 Juni , 2009, 12:08 »
Man kan da altid gi slagtedyr til familie eller nabo. Det er da bedre end at smide dem i skraldespanden. Her spiser vi eksta dyr, men det er nu manden der svinger økse og også gør dem rene. Jeg overtager først når de er klar til fryseposen ;)

Susanne

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #16 Dato: 26 Juni , 2009, 13:23 »
@Helle.

Jeg har også listet nogle halshuggede dværgsilkehaner i skraldespanden.

Med absolut god samvittighed.

Hverken min mand eller jeg kan forlige os med det blålige kød og hinder (vi har skam prøvet ), og der har ikke lige været nogen i nærheden, der ville binde an med besværet.

Iøvrigt er der ikke RET MANGE mundfulde på de dværgsilker, så man skal virkelig synes, det er en delikatesse. Og det synes vi altså ikke.  :-X

Og lad nu være med al den forargelse over, at vi gør det forskelligt (Hr. Fundal  ;))

Der er næsten ligeså mange måder at holde høns på som der er ejere. Jeg synes man skal være MEGET varsom med at udpege noget som rigtigt og noget andet som forkert (med mindre der er tale om mishandling, lidelse osv.)

Lad os glæde os over forskelligheden  :D

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #17 Dato: 26 Juni , 2009, 13:29 »

Der er næsten ligeså mange måder at holde høns på som der er ejere. Jeg synes man skal være MEGET varsom med at udpege noget som rigtigt og noget andet som forkert (med mindre der er tale om mishandling, lidelse osv.)

Lad os glæde os over forskelligheden  :D

Så enig, så enig.......

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #18 Dato: 26 Juni , 2009, 14:06 »
Hvor er der altså mange gode tanker og reflektioner over dette emne.. fantastisk..  :)

 er de mere seje eller noget end alm. kødhøns? jeg ved kødet har en anderledes farve.. men er der andre forskelle?

Jeg kan dog ikke få mig selv til at slagte dem.. det kan jeg ikke.. de er blevet kæle høns, og jeg har opdaget hver deres personlighed.. så nej.. de bliver ikke spist her i huset.. og der kommer ikke flere kyllinger herfra. Bortset fra de æg som nu ligger under hønen.

Susanne

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #19 Dato: 26 Juni , 2009, 15:20 »
Nej, kødet er ikke spor sejt. Det er fint og mørt og saftigt.

Det er altså bare farven, der (her i huset) er så svær at se bort fra. Ja, og så den lille mængde kød der er på sådan en silkehøne (selv de store er små  :D)

Jeg troede også, at jeg ville ha svært ved at aflive nogle af de dyr, jeg har fulgt fra æg af. Men selvom jeg er helt vild med hønsene og bliver glad indeni hvergang jeg kigger på dem - er det altså ikke det helt store problem at svinge øksen.

Jeg har set begge mine bedstemødre gøre det samme masser af gange, da jeg var barn - og jeg tror, det på den måde "sidder" som noget naturligt i mit baghovede.

Havde jeg aldrig oplevet det, ville jeg garanteret også ha været en "kylling" Hehe!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #20 Dato: 26 Juni , 2009, 15:42 »
Jeg er også opvokset med at slagtning af nok så tamme høns er den naturlig del af at holde høns. Det tror jeg har en stor betydning for hvordan man tackler dette.
Med venlig hilsen Søs

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #21 Dato: 26 Juni , 2009, 16:19 »
Det hjælper jo nok, men jeg er nu også vokset op med, at høns blev slagtet og spist. Og jeg har fra barnsben været med til slagtning, plukning osv. Alligevel kan der altså godt være høns, her hos mig, der bliver fredede pga. hjerteflimmer ;D

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #22 Dato: 26 Juni , 2009, 17:14 »
sådan har jeg det også storm-olsen. Jeg har også været med til slagtning af det ene og det andet.. jeg er endda uddannet slagter. så jeg tror ikke det har så meget med det at gøre, at man ikke tør.. det er mere den følelse man har for sine dyr. men, det er nok bare de første par gange, at det er noget man skal have overstået..  :-\

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #23 Dato: 26 Juni , 2009, 20:56 »
Hverken min mand eller jeg kan forlige os med det blålige kød og hinder (vi har skam prøvet ), og der har ikke lige været nogen i nærheden, der ville binde an med besværet.
Det kan jeg slet ikke følge dig i. Jeg går da tit og fantaserer om den dag, jeg får lejlighed at slagte, plukke og spise en hvid silkehane. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det må være en morsom oplevelse. Både silkefjerene, det blålige kød og kontrasten mellem fjer og hud.

Og ja, okay. Folk skal da have lov til at gøre ting på deres egne måder, selvom jeg af og til kan være rygende hamrende uenig, f. eks. når folk smider deres kød ud fordi det har forkert farve, når folk spiser aftensmad hos McDonald's, eller når rødhårede farver deres hår sort.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #24 Dato: 26 Juni , 2009, 21:35 »
Det er jo det - den rygende uenighed og forundringen over naboens særheder - der giver dynamik og gør livet så spændende.
Bare man aldrig glemmer, at naboens nok ikke er mere sær, end man selv er ;D

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #25 Dato: 26 Juni , 2009, 21:39 »
Det kan der være noget om  *g
(Der findes dog naturligvis undtagelser... ;D)
Mvh Marianne

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #26 Dato: 26 Juni , 2009, 22:39 »


Men dengang jeg havde en vegetar-kollega, der var ivrig jæger, stejlede jeg godt nok også...
[/quote]

Den må vi lige have igen ! Langsomt.
Hilsen
Peter

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #27 Dato: 26 Juni , 2009, 23:27 »
Kære ven, det er da såre simpelt.
Jeg har opdrættet hunde med stor X faktor, og det var aldrig et problem at sige til en familie med små børn, at de helt sikkert ikke kune købe en hanhund af mig, med mindre de havde haft en hund af samme kaliber før, og havde styr på detaljen.
Selvom høns nu ikke er livsfarlige, så er det samme sag, det er dumt at udsætte dyrerne eller menneskene for problemer de slet ikke var tænkt til, der skal være styr på detaljen, så jeg siger gerne nej, eller jeg har ikke lyst til at sælge til de forhold du har, eller den holdning du har, og det gælder jo netop i din sag, jeg ville uden omsvøb sige at man kan få legetøj til børn i Fætter BR med batterier til, og at jeg ikke sælger legetøj, men levende dyr, så ærgre du dig ikke bagefter.

Det er ikke altid let, men det er dejligt bagefter, og selvom der ind i mellem er nogen der bliver fornærmede, så er det jo ikke mit problem.

Man spiser jo possiner, og det må vel være sammenlignende med dine små silker, så der kan da blive et fint måltid ud af dem,,,, stor delikatesse,,,
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #28 Dato: 27 Juni , 2009, 10:12 »
magnus, er du sikker på du kun er 18??? ;)

med hensyn til den ivrige vegetar jæger, så ja, det lyder da fuldstændig vanvittigt.-. men der kan være en medicinsk årsag til vedkommende ikke spiser kød.. Jeg har engang kendt et menneske som var meget syg af kræft, og så skulle vedkommende selvfølgelig i behandling, samtidig brugte hun noget alternativ behandling som bl.a gik ud på, at man ikke måtte spise kød. overhovedet. til nøds lidt fisk i ny og næ. men hun elskede kød. pointen er, at man godt kan have en hobby man elsker, men samtidig være "nød" til at at undgå i dette tilfælde, "gevinsten"
Jeg siger ikke dette er tilfældet i denne sag.  :D

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #29 Dato: 27 Juni , 2009, 12:19 »
Min fordums kollega, Jæger-vegetaren, havde oprindeligt været helt almindeligt kødspisende. Han havde så på et tidspunkt fået øjnene op for, hvor trist mange industrislagtedyr lever.. det syntes han ikke, han kunne støtte (fuld sympati for det argument), og så droppede han kødet. Helt.

Man kunne jo godt holde argumentet og sige, at vilde dyr man skyder, trods alt har haft et rimeligt liv og spise det, man selv skyder. Dyrke sine egne kyllinger, og så'n. Det synes jeg egentlig ville holde,  men.. og det var her min film virkelig knækkede: Det gjorde han ikke.
Han gik på jagt, han skød og dræbte og solgte så vildtet eller gav det til konen (som spiste kød).
Han sagde, han ikke kunne undvære naturoplevelsen. Jeg mente jo på min side nok, at jeg fik masser af naturoplevelser uden at skyde nogen...

Jeg vil til hver en tid kæmpe for alle menneskers ret til at være underlige, men jeg må nok indrømme, at det der, det var svært at kapere.

Men sådan er verden jo så forunderlig :D