Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvad gør i ved salg af dyr?  (Læst 14503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

  • Gæst
hvad gør i ved salg af dyr?
« Dato: 25 Juni , 2009, 22:22 »
Som man kan se, har jeg mine silkekyllinger til salg. og indtil videre, virker de mennesker som jeg har solgt til, som søde og rare mennesker, som ved hvad de har med at gøre. (har også kun solgt til folk herinde fra!!) ;D

Men jeg har så også lagt dem på nettet. på gul og gratis, og den blå avis. indtil jeg idag blev ringet om at en person, med mange mærkelige spørgsmål, bl.a hvad de vejede, samtalen var generelt underlig, og jeg spurgte hvad han ville bruge dem til?? om de var til slagtning? for det fik man ikke meget ud af når det var dværg silkekyllinger. så var kommentaren "Nej nej, det er til børnene.. de er til at børnene kan lege med dem!" og der må jeg indrømme jeg fik det skidt. Dyr er IKKE legetøj. ja, børn har stor glæde af høns og dyr, men i samråd med voksne og ansvarlige mennesker. og den måde det blev sagt på, nej.. det kan jeg slet ikke. Men vedkommende ville tale med et andet familiemedlem, og så ringe tilbage.

Hvad gør i andre når i skal sælge jeres dyr? tænker i, "det er bare en høne!" eller siger i fra, hvis i er usikre på hvor dyret kommer hen?
Er der ingen af jer søde mennesker, som kan give mine små silker et godt og trygt hjem? og så lover jer, at jeg efter denne igangværende udrugning, aldrig mere ruger kyllinger ud :'(

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2009, 22:28 »
Hej Pylle,
ja den er ikke altså nem. Men når de ringer tilbage, så sig du ikke vil sælge dem til det formål - eller at de liiige er blevet solgt. Det er meget lettere at sige i telefonen, end når de først står hos dig!
Jeg har dog kun en gang solgt til nogle, som jeg ikke var helt trygge ved (og kunne ikke finde ud af at sige det da de stod der), men heldigvis vendte billedet, da de dagen efter ringede og spurgte om en del relevante ting, så var jeg ikke nervøs mere.
Men sig det og kom fra det med samme gode samvittighed, som du har bragt dem til verden.
Mange hilsener
Marianne
Mvh Marianne

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2009, 22:47 »
Tak Marianne.. Må de ikke komme og bo ed dig?? de er jo ikke så store, som du så ;)Ej det er gas.. Det er så svært.. Og de betyder bare mere for mig end jeg lige havde regnet med..

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2009, 22:55 »
For min skyld gerne ;D Men desværre er jeg ikke ene om at bestemme på matriklen, og lige nu skal der i hvert fald ikke flere HØNS til...
Min mand kom hjem idag efter at have været væk nogle dage, og straks så han den lille silkehanekylling, og spurgte hvor den kom fra... Jeg troede jeg kunne smugle den ind, men nej, han har alligevel styr på mine dyr  :D Nå, men der er lige dømt pause lidt, tror jeg nok, indtil jeg er kommet af med nogle af mine kyllinger.
Og selvfølgelig betyder det noget for dig, for du er jo et ansvarligt menneske, og du forventer også at køberne er ansvarlige. Det er jo kun rimeligt!
Mvh Marianne

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2009, 23:05 »
Jeg er en rigtig hønemor, når jeg skal af med mine. Derfor passede det mig egentlig også godt, da jeg i onsdags solgte mine landhøns og køberen havde brækket skulderen og derfor betalte mig for at komme med dem. Så kunne jeg lige inspicere deres nye forhold. Havde de ikke været ok, havde jeg sgu taget kassen med hjem igen. Men de så nu vældig tilfredse ud og manden var helt fjollet med dem, så det skal nok gå.
Det kan godt være dyr bare er dyr, men det er levende væsner og de skal have det godt!
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Susanne

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2009, 23:06 »
Åh, hvor jeg kender problemet. Jeg er også i år kommet til at ruge flere kyllinger ud end jeg har plads til vinteren over.

Men når hønerne blir skruk, kan jeg altså ikke lade være med at skaffe dem nogle æg at ruge på!

I foråret havde jeg endda ikke en hane selv, så jeg købte femten rugeag af silker - og har nu ELLEVE silkekyllinger, som jeg snart skal prøve at skaffe et nyt hjem  ???

Jeg gætter på, at ingen reagerer når det bliver aktuelt, men jeg kender heldigvis en mand, som gerne aftager mine overskydende silker  :D

Og jeg kan altså IKKE love at lade være fremover, for det er altså bare SÅ hyggeligt at få kyllinger.

Held og lykke til dig med at finde et godt hjem. Jeg ville heller ikke være bange for at stikke en lille hvid løgn om at kyllingerne allerede er solgt - hvis jeg ikke følte mig tryg ved en fremmed køber  8)

(Du har jo nok overvejet om du kan beholde nogle af dem selv? Er der slet ikke plads til et par ekstra?.....eller? )


Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2009, 23:59 »
Jeg har endnu ikke haft brug for at sælge men det får jeg jo nok når mine forskellige hanekyllinger vokser til. Men nu har jeg jo store racer fortrinsvis ...så vi kan jo spise os ud af overskuddet. Ja vi knytter os da til dem men de smager nu fint især når vi ved de har haft det godt.
Og jeg sætter hellere en hane/høne på middagsbordet end sælge den til et tvivsomt sted.
Kan så godt se problemet ang små dværge .....
Nu har jeg jo fået min dejlige silkehane ...så har ingen brug for en sådan ....
Som altid hjælper jeg gerne i "dyrjegikkekankommeafmed" situationer...men i så fald kun hvis det gælder høner. De ville få et langt og lykkeligt liv (taler på egne veje IKKE rævens). Dine haner ville jeg ikke kunne beholde i længden og vil heller ej sætte pris på at skulle slagte så små dyr (vil du vist heller ikke  ;))
Ved godt jeg bor ad pommern til ....men der er jo en mulighed til forumdag hos Bjarne i Hobro ?

Men bortset fra det så ser jeg da ingen problemer i at tjekke evt køberes forhånsviden inden jeg sælger .....det gør jeg da ved salg af kaniner ..oven i købet i en meget bestemt mor-agtig tone *gg*

For børn han jo sagtens lege med høns ...kræver blot en defination af ordet LEG ! (og børn for den sags skyld)

held og lykke med det hele.


Med venlig hilsen Søs

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2009, 00:37 »
Jeg har også overvejet bare at lade dem vokse op, og så lade øksen svinge en dag. godt nok er det ikke lige frem et ædegilde vi kan holde, men man spiser jo også vagler (stavebræt). Jeg vil bare ikke kunne slagte dem.. De er jo mine pyller.. dem som kommer spænene når de ser jeg går i haven.. dem som hjælper mig med at sortere regnormene fra jorden når jeg graver i hønsegården.. jeg ville jo heller ikke æde mine hunde!! Ja, jeg tænkte over det da jeg lagde æggene under i sin tid, at jeg ville blive nød til at skulle af med dem en dag.. men.. det skal altså være til et godt og ansvarligt hønsehjem.og jeg vidste ikke det ville blive SÅ svært.. (er gået hen og blevet en pyllerfis på mine gamle dage. )

Der dukker nok hjem op med tiden. de er så små endnu, så det er ikke et problem. men jeg sætter dem altså kun til salg herinde, blandt voksne og ansvarlige dunhjernede mennesker. ikke mere gul og gratis eller blå avis..  ;)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2009, 08:07 »
Iiiiihh altså , der er tårnhøj hygge faktor på det her hønsenet ;D

Nu kan jeg ikke lige finde ud af det med at citere en tekst endnu , men pylle pylle mener vi er DUNHJERNEDE mennesker - hold da op den rammer bare lige i plet  :D :D

Jeg har allerede ondt i kinderne af smilet det frembragte og tårene trillede også lidt i øjenkrogen  ;)

DUNHJERNEDE mennesker


God weekend til alle


kh   jan                                        på søndag med 0,0,7 perler
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2009, 08:17 »
Iiiiihh altså , der er tårnhøj hygge faktor på det her hønsenet ;D

Nu kan jeg ikke lige finde ud af det med at citere en tekst endnu , men pylle pylle mener vi er DUNHJERNEDE mennesker - hold da op den rammer bare lige i plet  :D :D

Jeg har allerede ondt i kinderne af smilet det frembragte og tårene trillede også lidt i øjenkrogen  ;)

DUNHJERNEDE mennesker


God weekend til alle


kh   jan                                        på søndag med 0,0,7 perler




---------------------------------------------------------------------------------

Sådan gør du, kan du se i højre hjørne står der citat, den skal du trykke på, men husk det er over det du vil citerer.  ;)

Mvh Viben

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2009, 08:21 »
Du skal da være kritisk overfor hvem du sælger til..Det er rigtig godt. Når jeg har solgt , så har jeg også solgt igennem guloggratis og har da heldigvis ikke endnu oplevet nogle jeg ikke ville sælge til. Jeg spørger om de har høns i forvejen osv for på den måde at kunne få en fornemmelse af hvordan de er. Prisen kan også være med til at holde de fleste "impulskøbere" væk.

Så vær du roligt kritisk og undlad at sælge til nogle du ikke er tryg ved.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

pylle pylle

  • Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2009, 09:35 »
du har fuldstændig ret Finn. det må jeg sige. og hvis de ringer igen, har jeg også valgt at gøre det eneste rigtige.      nemlig lyve! og sige at de er væk! ;D det er vist det bedste med lige netop denne type mennesker.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2009, 10:10 »
Jeg har det sådan med de dyr jeg har at jeg ved hvad jeg mener de skal stå model til. Det vil sige de skal have ordnede forhold og jeg vil føle mig tryg hvis de skal sælges. Jeg vil gøre som dig,- lyve hvis jeg ikke var tryg ved dem der vil købe af mig.

OG jeg vil langt hellere svinge øksen (hvilket jeg er en rigtig kylling til) end sælge dyrene til en uvis skæbne. Hvis jeg svinger øksen kender jeg jo de vilkår de har haft.....Og de har haft det godt lige til slaget falder. Det er nogle gange valget mellem pest eller kolera for der er ikke plads til at beholde 5 hanekyllinger... og igen vælger jeg ud fra hvad der tjener flokken eller det enkelt dyr bedst. Med 5 hanekyllinger vil der være hård kamp i flokken så hellere gøre det humant og bestemt. MEN normalt lister jeg dem i skraldespanden...
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2009, 11:12 »
MEN normalt lister jeg dem i skraldespanden...
Hvorfor dog det? ??? De smager jo pragtfuldt, og hvis de alligevel er døde, er det da en skam at lade al det gode kød gå til spilde.

Det hænger efter min mening ikke sammen, at vi vestlige mennesker ligefrem smider vores mad ud, bare fordi vi er begyndt at få fine fornemmelser omkring hvad der er mad, og hvad der er kæledyr.
Det er bestemt ikke for at fornærme dig, men jeg bliver altså nødt til at sige dig kraftigt imod! Vist er det ikke sjovt, men det er nu engang en del af det at have høns.

Hvad med junglehønsene? Der er måske én hane ud af 50, som får en succesrig flok. Hvad sker der med de andre, hvis ikke de bliver spist?
Målet for os hobbyavlere må være at give hønsene så gode og naturlige betingelser som muligt, og det er ikke spor naturligt at lade et helt kuld på syv haner få lov at leve.

Undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne...  :(
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2009, 11:16 »
Narj, jeg må jo give dig ret Magnus, hvad det med naturens logik osv. angår, men...

Det vil sige: Jeg synes, rent rationelt, at du har fuldstændig ret!
Men jeg har også høns, jeg aldrig ville kunne spise - fordi de er blevet venner.
Jeg har haft ikke-spisbare dyr (og det er jo igen en kulturelt bestemt ting), der blev begravet i haven med egen gravsten og hele molesjavsen, og jeg har haft dyr som jeg uden bekymring sendte til kremering, når dyrlægen havde myrdet dem for mig.

Det er noget med følelser, og de reagerer ikke på logik ;D

Men dengang jeg havde en vegetar-kollega, der var ivrig jæger, stejlede jeg godt nok også...