Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skånske blomsterhøns  (Læst 14674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Browning

  • Gæst
skånske blomsterhøns
« Dato: 18 Juni , 2009, 23:31 »
Hej alle sammen. :)

Jeg spekulerer på at købe nogle skånske blomsterhøns. Er der nogle der har nogle gode eller dårlige erfaringer med dem, og er de gode æglæggere ;). Jeg har tænkt mig og købe 1 hane og 5 høner. :D

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2009, 23:35 »
De er meget populære her i forum, så vi må gå ud fra, at de er gode høns at have.  De er i hvert fald smukke.  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2009, 23:36 »
... og velkommen til, Browning!   <I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2009, 23:46 »
De er ganske gode æglæggere, rimeligt store æg, og de lægger også lidt æg om vinteren, når de får lidt ekstra lys.
Jeg har 3 høner nu, har haft flere, men er gået ned på 3, da jeg gerne ville prøve andre høns også, men jeg har altid været glad for mine.
De er let flyvende, så der skal et hegn på 2 m til for at holde dem inde.

Held og lykke med det, er sikker på, du vil blive glad for blomsterhøns.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2009, 07:48 »
Velkommen på forum, Morten, jeg kan desværre ikke hjælpe dig med blomsterhønsene, for jeg har kun læst om dem  :D
Men det ser ud til at være sjove og kønne høns, du skal nok have en overdækket hønsegård, for jer har læst at de gerne flyver op i træer til natten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2009, 08:01 »
Jeg er SÅÅÅ glad for mine blomsterhøns! De kommer uden for hønsgården næsten hver dag, og det er fantastisk bare at åbne vinduet og kalde, og så kommer alle 18 tonsende hen for at se hvad der falder af af godbidder! *p Men okay, det er jo nok ikke noget der er specielt ved racen :D

Hvor bor du henne af? Jeg vil da gerne sælge dig en hane, hvis du vil have hanen en andet sted fra end hønerne, så du får nyt blod fra starten af :) Jeg bor i Ringsted. Jeg skal nemlig slagte haner inden for de næste par måneder, men der er en af dem der er super flot og sød, og det vil bare være sådan en skam at slagte ham :(

Men det ser ud til at være sjove og kønne høns, du skal nok have en overdækket hønsegård, for jer har læst at de gerne flyver op i træer til natten.

Nå, hvor har du læst det? ::) ;D Jeg har endelig fået net på, men har faktisk lyst tilat rive det af igen, for til sidst var der kun 4 ud af 18 høns som sov indenfor!! Resten sov i træerne :D Og de nøøøød det! Men er jo bange for at ræven lugter unten en dag, og kommer på tidligt morgenbesøg, når de er hoppet ned ::)

karina dj

  • Gæst
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2009, 09:44 »
Hvis nu hanen ikke har vane for at hoppe i træerne (fordi den ikke er blomsterhane) vil den så ikke ta' sine damer med i seng? øøøhh  *f eller er de ligeglade med ham ? Skal osse selv ha' blomsterhøns meget snart  *o og glæder mig rigtig meget... men hanen er ikke en blomst!

Browning! Det jeg synes er så fint med blomsterne er, at de skiller sig ud fra hinanden. Der er så mange andre racer der bare er ens, hvilket osse er fint...men blomsterne = mangfoldighed, og det kan jeg li´ ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #7 Dato: 19 Juni , 2009, 10:33 »
Da jeg havde flest Blomsterhøns, havde jeg 1 hane og 8 hønniker, og de fandt meget fint ud af at gå på pind hver nat, så det er ikke alle, der flyver i træerne.

Varieteten hos Blomsterne er ganske rigtig skøn, der er ikke 2 der er ens.
Hanerne kan også være meget forskellige, her ville jeg nok kikke efter en der er meget farverig, så den skiller sig ud fra hønerne.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2009, 12:58 »
Hvis nu hanen ikke har vane for at hoppe i træerne (fordi den ikke er blomsterhane) vil den så ikke ta' sine damer med i seng? øøøhh  *f eller er de ligeglade med ham ?

Hanen hoppede selv op i træerne med 11 af damerne! :D

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2009, 14:08 »
Skal osse selv ha' blomsterhøns meget snart  *o og glæder mig rigtig meget... men hanen er ikke en blomst!

Karina - jeg donerer gerne en skånsk blomsterhane til dig, det er bare dét med transporten til Solskinsøen... Han kan leveres ved motorvejsafkørslen ved Ringsted.

Blomsterhønsene er skønne dyr, udseendet taler for sig selv - de virker meget sunde, jeg har aldrig hørt så meget som et nys fra hønsegården. Mine er ikke helt så flyvske som Christinas (selvom de er fra samme kuld). De har været fantasiske til at klare sig selv hele dagen på friland - finder et tørt sted til et støvbad, og en busk til eftermiddagsluren. Desværre deler ræven min begejstring for fritgående høns, så nu må de nøjes med overvåget leg i køkkenhaven og ellers være i  hønsegården. De gik frit hele vinteren, og jeg fik (lidt) æg uden kunstigt lys. Jeg tror det var fordi de valgte at være i drivhuset fra solopgang til solnedgang. Når de lyse timer tiltager så det kan mærkes, sprøjter de nærmest æg ud. I marts/april lagde mine 3 høner æg nok til husholdningen (2 meget æggespisende voksne) og fodertilskud til 21 små kyllinger.   

Nogle blomsterhøns skrukker, men det er bestemt ikke noget man skal regne med. Til gengæld er deres kyllinger meget stærke og hurtigt udviklede, så det er ikke svært at være madmor for en flok daggamle blomsterkyllinger.

Det er min erfaring med blomsterhønsene. Det skal lige siges, at jeg ikke har prøvet at have andre racer. Jeg har haft høns i et års tid, og kyllingerne er mit første kuld. Om alt går vel klækker kuld nr. 2 på tirsdag  ;)


De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2009, 14:48 »
Om alt går vel klækker kuld nr. 2 på tirsdag  ;)


Jeg sad netop både i går og tidligere i dag og tænkte på hvordan det gik med æggene!!! Øj, hvor er det spændende! Hvor mange er befrugtede?

*l

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #11 Dato: 19 Juni , 2009, 18:35 »
15 befrugtede ud af 16 æg. Jeg skal lige lyse igen i aften og se om der er nogen, der er gået til - så skal der vand på i morgen  ;D

Mine haner fra marts er i øvrigt begyndt at øve sig i at gale - godt man bor langt ude på landet  *s
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #12 Dato: 19 Juni , 2009, 21:18 »
Wow, hvor skønt der er så mange befrugtede!!! :) Ej, du tar' nogle billeder, når de begynder at klække, ikk'?

Kikkede i øvrigt langt efter dig i dag, da jeg og dagplejetøserne var henne i legehjørnet en tur! ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #13 Dato: 19 Juni , 2009, 23:30 »
15 befrugtede ud af 16 æg. Jeg skal lige lyse igen i aften og se om der er nogen, der er gået til - så skal der vand på i morgen  ;D

Sejt!! God hane ;) Husk nu at fortælle hvordan det går!
 *b

Morten, med skånske blomsterhøns kommer du ikke til at kede dig, de er aktive, nysgerrige og gode æglæggere. I haven er de tillige ivrigt fødesøgende, så har du mulighed for det, får de det bare så fint hos dig! Held og Lykke!
Mvh Marianne

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: skånske blomsterhøns
« Svar #14 Dato: 19 Juni , 2009, 23:49 »
Hej Morten.
 Du skulle prøve at få nogle rugeæg og selv få dem helt fra små. Så vil du kunne få dem helt tamme.
Du kan se billder i mit galleri og på min hjemmeside!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk