Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fortæl om Jersey Kæmper  (Læst 14404 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #15 Dato: 13 Maj , 2009, 18:42 »
Ja, og de passer også alle kyllingerne kollektivt. Jeg gav den første skruk alle æggene, og efterhånden, som flere lagde sig fordelte jeg æggene mellem dem. Så klækker de samtidig, og kyllingerne har på den måde tre mødre, der passer på dem  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Maja dichmann

  • Gæst
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #16 Dato: 14 Maj , 2009, 08:17 »
  ;D  det var smart  ;D det må jeg huske  :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #17 Dato: 14 Maj , 2009, 08:50 »
Ja,men det kan også ende med rod og kaos, hvis skrukkerne ikke kan dele og vil have alle æggene for sig selv jeg havde 2 Brahma skruk som lå på 28 æg tilsammen, alle befrugtede, de endte med kun 8 kyllinger, for når den ene var af og spise, suppede den anden alle æggene og mange gik tabt  >:(
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #18 Dato: 14 Maj , 2009, 09:03 »
Jeg har gjort det to gange, begge gange lå de alle i hønsehuset. Æggene var fordelt i tre redekasser, så hønsene kunne ikke flytte æggene fra den ene rede til den anden (se vedhæftet billede). Jeg kan se, at der kan være et problem, hvis de alle ligger sammen.
Jeg har kun haft gode erfaringer med at kyllingerne havde mange mødre, for de har været utrolig godt beskyttede, og har haft tre mødre til at finde og vise dem mad.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #19 Dato: 14 Maj , 2009, 09:14 »
Ja jeg plejer jo at isolere skrukkerne fra både hinanden og resten af flokken. Selv om de ikke kan flytte æg fra en afskærmet rede til en anden har mine sidste sommer til gengæld formået at kæmpe om rederne med knuste æg som resulat og endog en høne der døde af sine kvæstelser  :-[
Lige nu Ligger min blomsterskruk nu inde i hønsehuset..... Hun er så bestemt i samtlig sine rutiner og handlinger at jeg ikke tør flytte hende ...især efter jeg herinde fik at vide det er sjældent blomster skrukker. Så jeg vil ikke forstyrre hende. Men der er heller ingen andre der skrukker og jeg holder et vågent øje med stemningen i flokken. Når der forhåbentlig kommer kyllinger bliver mor og børn flyttet til eget værested.

Min ene jersey kæmpe høne har sagt skruklyde i et par mdr nu. Men hun udviser absolut ingen behov for at lukke luft ud af ventilen og lægge sig. Så den tjans på de andre damer indtil videre tage sig af.

Men jeg holder frygtelig meget af jerseykæmpen ....... er det bare mig eller er alle avlere bosat på sjælland ???? Ville gerne have flere  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #20 Dato: 14 Maj , 2009, 10:01 »
Næ jeg bor da på Lolland  ;D ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #21 Dato: 14 Maj , 2009, 10:02 »
Lestat..... du hjælper IKKE !!!!!  :D ;D :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #22 Dato: 14 Maj , 2009, 10:13 »
....og så gjorde jeg det igen. Klikkede ind på Lestats hjemmeside .......sidder bare og savler..... hvorfor gør man så´n noget mod sig selv ...VRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆL !!!!
Med venlig hilsen Søs

Maja dichmann

  • Gæst
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #23 Dato: 14 Maj , 2009, 13:47 »
Der er da også en avler i Jylland  :D prøv at se inde på Orpington klubbens hjemmeside under opdrætterer  ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #24 Dato: 14 Maj , 2009, 14:16 »
Jeg har også de bedste Jersey Kæmper i Danmark  ;D

Men du skulle se dem nu, løse i fjerdragten efter megen æglægning og godte slidte på ryggen af hanerne  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #25 Dato: 14 Maj , 2009, 14:22 »
lestat ...mange ak for dit barmhjertige forsøg på at tage shoppegenet fra mig ..... men det hjælper staaaadig ikk  :D
Du vælter di jo rundt i lige præcis mine yndlingsracer .... Kæmpe jersey og brahma. Personligt syns jeg det er nowet sjusk *GH*
Maja...jeps jeg ved godt der er en avler heeeelt dernede.....og skulle vores vej komme forbi der er der alligevel ikke plads til transportkasser med pyller. Nowet med at bilen (lille bil) som regel er fyldt med 2 voksne. 4 børn og dertilhørende pakkenelliker.
Æv æv æv æv æv æv æv æv ......................og æv.

Og nu regner det ozz  :o

..er i pivehumør  :-[
Med venlig hilsen Søs

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #26 Dato: 14 Maj , 2009, 16:26 »
Så-så, Søs  *t

Regn er jo godt for køkkenhaven - du har vel sået grønkål til dine høns?   ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline SusanB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #27 Dato: 14 Maj , 2009, 18:44 »
Hej med jer,
 jeg vil lige i forhold til det med at Jersey kæmper ikke bliver skruk.
Jeg havde indtil fornylig ingen hane til mine 4 høner, og da en af dem så blev skruk og lagde sig meget meget, skaffede jeg hurtigt nogle rugeæg til hende. Desværre blev de andre høner ved med at lægge æg i hendes rede, nogle gange lå der bogstaveligt sagt 2 høner ovenpå hinanden, hvilket resulterede i at skruk-hønen rejste sig fra æggene og gik over i en tom( og åbenbart mindre populær redekasse)
Men da jeg på det tidspunkt var blevet næsten ligeså skruk ;D, VILLE jeg bare ha' kyllinger, så jeg bestilte flere æg + rugemaskine og gik i gang med projektet. I mellemtiden, fandt jeg et sted hvor jeg kunne købe en hane, og manden fortalte at hans Jersey kæmper lagde sig skruk hvert år,- den hane vi købte, kom fra det hold kyllinger han fik sidste år. Han sørgede blot for at isolere skrukhønen fra de andre, så blev den liggende hele rugeperioden. Så det kan altså lade sig gøre.
Til slut kan jeg da lige tilføje at rugningen i maskinen ikke gik rigtigt godt, men alligevel: ud af 20 æg har vi fået 5 små skønne kæmper, 3 sorte og 2 blå(tror jeg ihvert fald at de er udfra billeder jeg har set på Lenes Hjemmeside(Lestat). Jeg er ovenud lykkelig for mine små kyller, og om en uges tid tror jeg, at jeg lægger et nyt hold i maskinen, og denne gang fra mine egne høns, det blir vildt spændende ::)
 Hilsen Susan
Hilsen Susan
0,4 Jersey kæmper, + kyllinger i forskellige aldre

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #28 Dato: 14 Maj , 2009, 19:00 »
Louise..... naaaah..det ligger lidt sløvt på grønkålsfronten ....men herude på bøhlandet er der nok en nabo der har nowet  ;)...og ja .... nyder regn til haven ....men havde lige en ide om at jeg skulle ud og male udhæng og plankeværk  :)

Susan.....tyyypisk ...her jodler jeg ind på din profil for at lure hvor den her fantastiske nye kæmpe jersey avler i fremgang bor ..... og så .... sydjylland !!!!! >:(

For søren hvor er alle nordjyderne med kæmpejersey henne ??????

AAAARRGGGHHH !!!!
Med venlig hilsen Søs

hoejberg

  • Gæst
Sv: Fortæl om Jersey Kæmper
« Svar #29 Dato: 14 Maj , 2009, 19:06 »
Kan en jersey høne gå sammen med en orpington hane?
Hvis hønen nu bliver størrer end hanen, bliver han så bange for hende?