Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor bliver mine Brahmamadammer ikke skruk ?  (Læst 3225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Hvorfor bliver mine Brahmamadammer ikke skruk ?
« Dato: 16 Juni , 2015, 22:43 »
Den 3 maj i år, indtog mine voksne Brahmaer hønsehuset her hos mig.
De kom fra en seriøs Brahma avler, som havde dem gående for sig, så det var sikret, at de kunne producere rugeæg. Hønerne var noget slidte, ingen fjer på ryggen.

Hos mig har de fået fjer igen. En har lagt æg fra sin ankomst. En til er kommet i æglægning. Om den 3. lægger æg - ja jeg tror det. Men der kommer max 2 æg daglig.

Nu er det så jeg vil spørge - hvorfor kommer der ikke en skruk ? <J. Inden jeg valgte bl a at have Brahmaer - læste jeg meget om racen og fik det indtryk, at de næsten skrukker for meget. Så ......hvad er op og hvad er ned mht skrukke Brahmaer.

Det er ikke livet om at gøre, for jeg har egentlig de høns jeg skal ha, men jeg kunne godt tænke mig at opleve høne med kyllinger <L <L <P <L <L

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvorfor bliver mine Brahmamadammer ikke skruk ?
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2015, 22:48 »
2 æg fra 3 brahmaer er meget normalt, og en pause på noget tid ved flytning må påregnes , og det kan nemt være en måned, hviss du vil ha en til at skrukke så prøv ar smide 3 golfbolde i rederne, og vent nogle uger, hvad får de af foder

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvorfor bliver mine Brahmamadammer ikke skruk ?
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2015, 23:02 »
Og hvorfor skrukker mine hele tiden ( næsten ) ?

Maj måned er ikke længe siden, de skal da lige falde til. Helt fint er det da at de lægger æg og ikke alt for stresset over flytningen ih de nye omgivelser.
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2015, 23:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvorfor bliver mine Brahmamadammer ikke skruk ?
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2015, 09:15 »
Misforstå mig ikke, det er ikke fordi jeg på nogen måde er utilfreds med damerne. At der er kommet høns i hus og gård er det vigtigste. Så kommer alt det andet senere - måske  <A - avl - udstilling - salg af dyr/æg osv osv.

At der kom æg fra start er mere end forventer og at der nu kommer flere, må være tegn på, at de må være tilfredse med deres nye hjem - vil jeg tro  <J.

Deres daglige foder består af hvede, byg og æglægningsfoder. Hertil alt hvad de kan spise af ukrudt, feks skørtidsler, blomstrende agerkål, mælkebøtteblade, græsfrø jeg piller af stråene og en tot græs med stor rodklump, dertil hvad de selv finder af insekter og kryb i hønsegården.
De sniger sig også til at spise voksefoder, når jeg vil giver kyllingerne det, uden for det aflukke, de ellers har deres eget foder i.
Det er meget lidt det svinder i æglægningsfoderet.
At de spiser grønt, fremgår helt tydelig af æggeblommen - den er mørk orange  /o

I rederne har jeg lagt snyde æg. 2 x 2  x 1 i de 3 reder. I starten blev æggene lagt på gulvet, men hanen så jeg vise rederne frem, ved at stå ved dem og gokke. Han er så høj, at han lige kan kikke ind i rederne. Nu lægges æggene der. De skifter lidt fra rede til rede og der er ikke et mønster i valget.