Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: MINE ÆG PIPPER!!! :oD  (Læst 14279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #30 Dato: 29 April , 2009, 17:37 »
Rikke, først prikker kyllingen hul i ægget med ægtanden, derpå ligger den og spænder og presser indtil der er en revne hele vejen rundt i ægget, endelig får den også hinden revet over, og kan så få lov til at brede sig. Ovenpå dette er den udmattet, og skal bare ligge og tørre og komme til kræfter under sin mor eller hvordan man nu gør med en maskine.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #31 Dato: 29 April , 2009, 20:14 »
Jamen den har lavet et hul i æg og hinde, men ikke ikke nogen revne hele vejen rundt. Den har ligget sådan siden i går aftes - altså snart 24 timer. Burde den ikke være kommet videre???

Jeg har prøvet at tage et billede, men det er desværre ikke blevet så godt...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #32 Dato: 29 April , 2009, 20:36 »
Hvis nu det var mig, og det er jo kun mig, så ville jeg knække lidt af skallen af og se om den så ikke kommer ud. Den har jo ikke rigtig nogen steder den kan klemme imod for at skubbe skalleb af. Desuden ser hinden meget tør ud så den sidder nok også fat i den.
Du kan gøre hinden fugtig med en våd vaskeklud eller lign. Så kan det komme af uden at trække alle dunene med af.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #33 Dato: 29 April , 2009, 20:40 »
Det var liiiiige det svar jeg håbede på, for den tanke har jeg også. Hinden ER tør og skallen MEGET tyk og hård, så jeg er faktisk ikke sikker på at stakkels Lille Pip d.IV kan komme ud selv.
Men jeg har jo flere gange læst at man ikke må pille - men fingerne klør altså mere og mere...

Den får til jeg skal i seng - er den ikke kommet ud, piller jeg!
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #34 Dato: 29 April , 2009, 20:40 »
Jeg ville nok gøre hinden fugtig, og så pille lidt i skallen, altså lade hinden sidde, men holde den fugtig, så skal den nok komme helt ud, den er jo sådan set halvvejs ude.
Hinden kan være tørret fast til kyllingens dun, så det er vigtigt, at den holdes fugtig.
Det er lidt en fornemmelses sag, hvor lidt eller meget du kan pille i skallen, men hvis du forsigtigt brækker små stykker af, er jeg sikker på at det nok skal gå.
Men jeg ville nok hjælpe den lidt på nuværende tidspunkt. For den ser jo tør og næsten færdigklækket ud.
Held og lykke, Rikke
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #35 Dato: 29 April , 2009, 20:45 »
Ja, det er altså også dér, jeg skrider ind. Som tidligere skrevet: gør skal og hinde fugtig (våd køkkenrulle er fint) og bræk så forsigtigt skallen af bid for bid. Pas på omkring kyllingens blommesæk - maven er måske ikke lukket endnu. Lad evt. lidt hinde sidde dér. Den ser jo frisk nok ud! Men selvfølgelig er den træt efter den omgang.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

suham

  • Gæst
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #36 Dato: 29 April , 2009, 22:51 »
Frk Olsen: Det er et rigtig godt billede. Spændende og sjovt at se den stakkel krøllet godt og vel sammen. Hvis du har et par billeder mere, så tror jeg godt at de kunne tåle at blive offentliggjort.

Når det så er sagt, så har jeg med et stort smil på læben læst alles begejstrede indlæg igennem og uværligt kommer jeg til at tænke på mor og svigermor, de gange jeg selv har fået børn. Begejstringens niveau er dejligt ens.

Blot en venlig betragtning fra sidelinjen.

Sune


Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #37 Dato: 29 April , 2009, 22:52 »
 *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #38 Dato: 30 April , 2009, 07:23 »
Rikke, noget nyt?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #39 Dato: 30 April , 2009, 08:42 »
Venter også spændt på at høre, hvordan det er gået?

Hvis jeg har en, som jeg fornemmer har lidt besvær med at komme ud, knækker jeg så meget skal af, at den ikke har problemer med dette, og lægger den så tilbage i en halv skal.
Ikke noget med at pille kyllingen ud, da den kan hænge i navlestrengen, og man kan nemt komme til at ødelægge kyllingen, hvis man bare tager den ud.
Lært af bitre erfaring fra mit allerførste kuld, men har haft 100 % succes med det andet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #40 Dato: 30 April , 2009, 11:11 »
 <E for alle jeres indlæg. Jeg er ked af at jeg ikke kunne fortælle jer, hvordan det gik i går aftes, men kæresten havde sat computeren til "noget oprydnings noget", så den kunne ikke bruges  <B.

Jo jeg ventede ægget frem under Mutter bevæbnet med vand og køkkenrulle. Lille Pip d. IV fik blev blødt godt op udvendig og fik lidt dryp omkring baghovedet. Jeg brækkede lidt af ved baghovedet, så hovedet kom fri - En to vupti var den ude og lå og rullede lidt rundt i min hånd. Den var næsten tør - bort set fra baghovedet naturligvis.

Den blev hurtigt puttet under Mutter igen, der vist var LIDT træt af mit renderi.

Her til formiddag har Mutter lagt sig ud i løbegården og de små futter lidt rundt og hakker i lidt græs. Jeg kan godt se hvilken en der først kom ud i går, for den er noget mere usikker på benene end de andre. Sjovt nok var det den der var kommet længst væk fra dundynen. Den måtte liiiige hjælpes det sidste stykke tilbage, for vejen var lang og ujævn og svær for et par usikre og trætte ben.
Men der er rigtig familieidyl i skrukhuset.

Jeg regner med at flytte skrukhuset og gård ind i hønsegården i aften, så alle kan vænne sig til hinanden. Fredag eller lørdag kan der så blive åbnet, så må vi se om Mutterskruk vil vise de små, sådan rigtig frem for de andre høns.

Er der nogen der har et godt navn til den lille fastklemte???

@ Sune: Jeg har to billeder af den fastklemte, de er ret ens, men enhver der vil bruge dem er hjertelig velkommen... De kommer også til at ligge i mit galleri.


Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #41 Dato: 30 April , 2009, 12:49 »
Ja, hvis det nu bliver en hane, så skal den da hedde Klemme

Iøvrigt fede billeder, specielt det øverste.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #42 Dato: 30 April , 2009, 13:28 »
Jeg elsker happy ends.  *y *y *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #43 Dato: 30 April , 2009, 16:30 »
Det ser ud til at jeg skal blive ved med at hjælpe lille "Benjamin(e/a)", som den hedder indtil noget bedre kommer op - jeg håber jo på at det er høne, allligevel siger jeg han om den.

Da jeg kom ind i forhaven efter at have været ude med hundene, kunne jeg høre en høj og skinger pippen fra baghaven! Jeg troede først det var en fugleunge fra en rede i nærheden, men det viste sig at være Benjamin(e/a). Mutter var gået ind i skrukhuset igen, men denne lille klumpe dumpe, kunne tilsyneladende ikke finde ud af at komme ind. Han stod bare udenfor i skyggen og "hylede". Han blev glad og stille,da jeg samlede ham op, sikke da også nogle kolde fusser! Stakkel. Han blev proppet ind under mor. Jeg vil holde et vågent øje med ham resten af dagen og så håber jeg han bliver hurtigere og mere sikker på benene i morgen.

Jeg synes Mutterskruk virker lidt afvisende overfor ham. Hun hjælper ham heller ikke ind, når han står foran hende og prøver at komme ind under hende. Jeg prøver at lære ham, at det er nemmere at gå ind bagfra... Synes hun mon han er for svag?
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: MINE ÆG PIPPER!!! :oD
« Svar #44 Dato: 30 April , 2009, 16:47 »
Rikke, jeg havde lidt den samme oplevelse med min lille Syver, den var lidt langsommere, blev lidt hurtigere træt osv de første dage i forhold til de andre kyllinger. Den følger fint med nu, og forskellen mellem den og de andre bliver mindre og mindre.
Jeg er sikker på den nok skal klare sig fint  *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk