Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg?  (Læst 14579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mukkeee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Salg af æg?
« Dato: 09 Februar , 2014, 19:54 »
Hvordan er det med salg af egne æg?

Jeg har 8 høns og de er bare virkelig produktive :) Jeg bilder mig ind at det er et resultat af trivsel :)

Nå men så til spørgsmålet.

De producerer faktisk så mange æg at vi ikke altid når at spise dem, og det er efter min mening virkelig ærgerligt at skulle smide ud!
SÅ må jeg sælge mine æg?

Jeg tænker et skilt ved vejen, hvor der står æg - og så kan folk komme ind :)

Hvem ved noget? Synes jeg fandt mange forskellige informationer da jeg googlede :)
Venlig hilsen

Maibritt

1.0 ægtemand
0.2 børn
2.2 border collier
1.0 lækker sort kat
?.? Sachsen ænder
0.5 høns

Offline Katinka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Dyreportrætmaler :)
    • Galleri Katinka
Sv: Salg af æg?
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2014, 19:58 »
Prøv og læse tråden "hvad tager i for jeres æg" igennem. Der har jeg lært af hvad man må og ikke må i dag :)

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Salg af æg?
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2014, 20:22 »
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Mukkeee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Salg af æg?
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2014, 20:23 »
I skal begge have mange tak :)

Venlig hilsen

Maibritt

1.0 ægtemand
0.2 børn
2.2 border collier
1.0 lækker sort kat
?.? Sachsen ænder
0.5 høns

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Salg af æg?
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2014, 20:27 »
Smid aldrig æg ud - selv om du ikke kan afsætte dem til fok der evt vil købe, kan du altid lave en gang scrambled eggs og fodre i dine høns, de vil elske det!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Salg af æg?
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2014, 23:56 »
Jeg tænker et skilt ved vejen, hvor der står æg - og så kan folk komme ind :)

Jeg tør godt svare meget direkte.

Et skilt ved vejen er fint, indtil fødevarestyrelsen opdager det. Når de opdager dit skilt vil de forelægge dig et lille bødeforlæg. Jeg ved ikke hvad bødens størrelse er, men jeg kunne fint forestille mig at det var i størrelsen 5-10.000 kr.
Er der nogen der faktisk ved hvad bøden er, hvis man bliver taget i den slags 'handel'?

Du må ganske lovligt sælge overskudsæg til en lukket kreds af 'kunder'. Feks naboer, familie, venner og kollegaer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2014, 06:12 »
Jeg tror man slipper med en advarsel til at begynde med, hvis man skilter uden tilladelse, men det kommer nok meget an på situationen osv. Mener, at den ældre herre fra Falster der solgte æg ved vejen, fik en bunke papirer han skulle udfylde, ellers måtte han ikke sælge flere æg, hvorefter han vist nok valgte at stoppe ægsalget. Det var dog før "æg fra racehøns blev lovlige at sælge".
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Sanne123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Salg af æg?
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2014, 15:24 »
jeg nævnte bare sådan lidt stille til kollegaer og venners venner, at jeg havde overskud af æg til salg, og nu har jeg konstant en venteliste til at købe æg.

Folk elsker at købe æg fra steder, hvor dyrene har haft det godt, og at æggene ser forskellige ud :) Børn, som ikke kan lide æg, er pludselig vilde med dem :)
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Sølvblå Königsberger´
0,1 Druffler Haube

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Salg af æg?
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2014, 09:29 »
Selvfølgelig er børn vil demed dine æg Sanne123, du har hele farveladen :)
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Salg af æg?
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2014, 10:03 »
Folk elsker at købe æg fra steder, hvor dyrene har haft det godt, og at æggene ser forskellige ud :) Børn, som ikke kan lide æg, er pludselig vilde med dem :)
Jeg måbede noget, da jeg mistede en æggekunde og årsagen var "mine børn nægter at spise æggene, når de ikke er hvide" :o

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2014, 10:08 »
Jeg kendte også en gang et par, hvor manden også kun ville æde hvide æg. ;) :o

Men det med børnene siger vel næsten mere om forældrene, for et eller andet sted har børnene jo lært det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Salg af æg?
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2014, 10:36 »
Min særdeles venlige og hjælpsomme svoger kom for at hente æg den anden dag- de plejer at få 6 stk i en af de fine bakker som tak for de mange skønne grønt- og frugtrester til hønsene  :D Jeg kom så til at tænke på deres yngste hjemmeboende og spurgte om hun også spiste af æggene. Svaret var:" Ja, i hvert fald når de kommer herfra" Han fik en 10 stks med hjem  ;D Hun er meget vild med de forskellige skalfarver.......
 Nu bliver jeg også opfordret til at "komme ind til byen" med æg af forskellige mennesker, der har set/smagt dem hos venner- jeg sælger ikke over 5 dage gamle æg men kan jo så alligevel levere 60 i morgen  :laugh: Samtlige høner lægger nu æg dagligt  /o
 Tilbagemeldingen fra "kunderne" er ret enslydende- de hvide bliver spist sidst herovre................. ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Salg af æg?
« Svar #12 Dato: 20 Februar , 2014, 22:25 »
Andre måder at 'reklamere' på er fx. at sætte et skilt op 'Kør sagte, hønsene har brug for ro', 'Shhhh hønsene sover' eller lignende - der er sikkert mere fantasifulde formuleringer end jeg lige kan finde på.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Salg af æg?
« Svar #13 Dato: 20 Februar , 2014, 22:39 »
Andre måder at 'reklamere' på er fx. at sætte et skilt op 'Kør sagte, hønsene har brug for ro', 'Shhhh hønsene sover' eller lignende - der er sikkert mere fantasifulde formuleringer end jeg lige kan finde på.

Ligegyldigt hvad fantasien munder ud i, er det stadig en omgåelse af den nye lov, at sælge æg til vildt fremmede, der drysser ind fordi de 'forstår' at her findes høns.

Vi har lige vundet en kæmpe sejr mht til salg af vore æg. Hvorfor risikere at det bliver stoppet igen. Få etableret en fast kreds af aftagere af Jeres overskudsæg og hold Jer til salg inden for denne kreds.

På forhånd tak.
Mvh
Erik Andersen

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Salg af æg?
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2014, 22:53 »
Ligegyldigt hvad fantasien munder ud i, er det stadig en omgåelse af den nye lov, at sælge æg til vildt fremmede, der drysser ind fordi de 'forstår' at her findes høns.

Vi har lige vundet en kæmpe sejr mht til salg af vore æg. Hvorfor risikere at det bliver stoppet igen. Få etableret en fast kreds af aftagere af Jeres overskudsæg og hold Jer til salg inden for denne kreds.

På forhånd tak.
Jeg er helt enig med Erik, hvorfor risikere at miste den ret vi nu har fået.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk