Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: yay! jeg skal have høns!  (Læst 10600 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #15 Dato: 02 Juni , 2013, 10:21 »
Spændende med projekt høns :).

Hønsehuset er ok til 3-5 høns, og hvis dine høns får adgang til haven hver dag, er gården også ok, dog lige det mindste, men igen, hvis dine hønsepiger kommer ud i det fri går det nok. Har du planer om at overdække gården? Det ville være godt, når den ikke er større og huset heller ikke, for så kan de søge ly i gården når det sner og regner. Husk at så lille en gård kræver god hygiejne og hyppig udmugning og fornyet strøelse meget ofte (sand, grus, halm, tørvestrøelse, kvas eller lign.), ellers ender du med en ildelugtende hønsemøgs-mudderkage i løbet af kort tid <R.

Jeg tror jeg ville sætte dine høns sammen parvis frem for at købe dem enkeltvis. Fx to maraner og to dotter. Araucana er noget sky og flyvske i det, hvilket måske ikke egner sig så godt til børn.

Og så lige; jeg giver Janni (JNTS) ret! De producenter af færdiglavede hønsehuse skulle faktisk skamme sig over de oplysninger de giver om deres hønsehuse. Jeg startede med et færdigkøbt et, som skulle være stort nok til 3-5 høns inkl. løbegård på knapt 2 m2 :o >:(. Det kan bruges som skrukhus og græsningbur til kyllinger, ikke en dyt andet /d.

God fornøjelse med projektet - husk at fortæl hvordan det går :).

så kommer de sammen parvis :)
hygiejnen er for mig ret vigtig må jeg erkende.
jeg regner med at de kommer til at gå med sand i huset og strøelse i gården (som bliver overdækket når vi når til vinter)
apropo møg hvor putter i det hen? på møddingen? jeg tænker det jo er god gødning så vil gerne udnytte det i haven ;)
Araucaner er hermed valgt fra. jeg har en kærlig seksårig der elsker at nusse med dyr og som jeg forventer pussenusser hønsene på lige fod med hanen ;)

jeg har heldigvis slet ikke overvejet de her færdigkøbte huse men synes det er tankevækkende det i siger da genboen har 5-6 høns samt haner (og vist også kyllinger) gående i sådan et hus.

jeg overvejer også helt at gå over og tænke dværghøns lige nu, godt nok bliver æggene mindre men hønsene vil vel trives bedre i gården tænker jeg?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #16 Dato: 02 Juni , 2013, 10:22 »
der er da flere der holder høns i mindre huse/gårde men som lukker dem ud i haven. Det handler i bund og grund om hvad ens egen samvittighed byder en og gøre. Personligt tror jeg at mange er startet med en ide om og ha evt et købehus med gård og når det så er kommet hjem, er man ikke helt tilfreds med størrelsen og bygger til og om. Man skal også ha med i betragtning at hvis man bor i byzone er det ikke alle steder man må lukke hønsene ud i haven, og ej heller bygge som man har lyst til
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #17 Dato: 02 Juni , 2013, 10:25 »
der er da flere der holder høns i mindre huse/gårde men som lukker dem ud i haven. Det handler i bund og grund om hvad ens egen samvittighed byder en og gøre. Personligt tror jeg at mange er startet med en ide om og ha evt et købehus med gård og når det så er kommet hjem, er man ikke helt tilfreds med størrelsen og bygger til og om. Man skal også ha med i betragtning at hvis man bor i byzone er det ikke alle steder man må lukke hønsene ud i haven, og ej heller bygge som man har lyst til

Jeg er opmærksom på det med zoner :) vi må have 8 høns og bygge huse på 10 kvm. den sidste del med bygning kan jeg helt undgå da jeg bruger den eksisterende garrage. hønsene må gerne komme ud her har jeg også undersøgt ;)
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #18 Dato: 02 Juni , 2013, 10:34 »
HOV! hvilke rester fra køkkenet kan hønsene spise?
jeg ved de ikke må få kartoffelskæller men er usikker på om det kun er ufoarejdet grønt man så giver dem. har i evt links til at læse op på dette?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #19 Dato: 02 Juni , 2013, 10:44 »
Jeg har personligt et meget lille hus på kun 1,5 m2. Dvs huset er på ca 3 m2, men er delt så jeg har foder afdeling, hvor jeg har kyllingerne gående på en del af gulvet med varme lampe, når det er den sæson. Til gengæld bruger jeg kræfterne på gården hvor de bruger det meste af deres tid. Jeg har en gård på ca 35 m2 hvor en del er overblikket og der er naturligt læ i form af sne bær buske. Jeg har haft både store og dværge. Jeg oplever at huset pga den meget begrænsede plads især gulvplads er bedst egnet til dværge. Og jeg har smag for dværgæg! Blommen er jo næsten samme størrelse på både stor og dværg, forskellen er mængden af hvide.
Silker er nemme at gøre tamme men de er ikke stabile æglæggere. Jeg kan anbefale både dværg wyandotter og dværg sussex.

Pladsen handler også om forkælelse i det daglige. Hvis dine høns får græs eller mælkebøtter, strøet korn i gården og skaller kan de godt klare sig med et mindre område. Det handler om velfærd og der har dine handlinger stor betydning.
Hvis man gør som ikea og også tænker på at bruge højden med eks. sidde pinde og hænger foderbøtter på væggene kan gulvplads bruges af hønsene.
Nyd dine høns og lær af erfaringerne. Med opmærksomhed skal dine høns nok få det godt :-)
Jeg tror at en del af at være hønseejer 8også er et konstant ønske om at gøre livet for hønsene bedre og måske også udvide med flere racer og kyllinger og derfor har mange hønse ejere altid planer om udvidelser ;-)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #20 Dato: 02 Juni , 2013, 11:00 »
Vores høns får alt! Meget fisk kan give smag af fisk æggene så det holder vi lidt igen med. Desuden ikke mælkerester altså flødeskum, yoghurt m.v. Har aldrig hørt at de ikke må få kartoffelskræller?
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #21 Dato: 02 Juni , 2013, 11:27 »
jeg læste et sted at kartoffelskræller var giftige?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #22 Dato: 02 Juni , 2013, 11:49 »
tror måske det var selve toppen fra kartofler der var giftig. Vores høns får skræller flere gange om ugen, og de trives rigtig godt. Herhjemme kan hønsene få alt fra køkkenet. Resterne af børnenes morgenmad, rester af aftensmad youhgurt, kød og kage. Så længe det ikke er dårligt tåler de det fint. Om de så vil spise det er en anden sag  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #23 Dato: 02 Juni , 2013, 12:00 »
hvor giver i dem det henne? jeg har billeder i hovedet af at tømme spanden ud i gården, men tænker samtidig at det måske ikke er så smart rent skadedyrsmæssigt?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: yay! jeg skal have høns!
« Svar #24 Dato: 02 Juni , 2013, 15:00 »
Jeg bruger et lille trug til mad rester og giver dem ikke mere end at dekan spise det hele. Og spiser de ikke op, så tømmer jeg truget i skraldespanden. Er sjældent at de ikke spiser op.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.