Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af hønserace  (Læst 15028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Valg af hønserace
« Dato: 24 April , 2013, 10:35 »
Hej,

Vi skal have høns :-)
Hovedsageligt skal de være udendørs, omend de vil have en mindre gård at hygge sig på hvis vi ikke er hjemme, og vi får problemer med rovdyr.

Det er til hygge og æg - ikke kyllinger, så ingen hane.

Hvilken race skal vi vælge? Det skal gerne være en "tung" race, så den ikke flyver over vores hæk-hegn. I da har vi 180cm hæk, med 70cm trådhegn i bunden. Vi skal dog have sat lidt hegn op andre stedet - jo lavere vi kan "nøjes" med, jo nemmere vil det være.
Vi forventer ikke at skulle have kyllinger (så silkehøns er nok ikke optimalt). Derudover må de gerne have en hvis størrelse - det afskrækker vel diverse katte for at genere?

Vi har tænkt på Isa Brown (kaldes vidst også Isa Warren). Er dét et godt bud? Har ikke kunnet finde meget information om dens flyvefærdigheder (eller mangel på samme)?
På Hønsegården.dk sælger de de fugle for 90 kroner stykket - er det en OK pris, eller har i andre forslag til hvor vi skal anskaffe de dejlige dyr? Vi regner med 4 styk.

På forhånd tak for al hjælp :)

MVH
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Valg af hønserace
« Svar #1 Dato: 24 April , 2013, 10:40 »
Isa´erne er absolut ikke en tung fugl, og heller ikke en race. Det er en industri-hybrid, der er fremavlet til at lægge flest muligt æg på mindst muligt foder. Prøv at kigge i leksikon under racebeskrivelser. Der kan I finde oplysninger om de fleste hønseracer. Held og lykke med jeres opstart som hønse-ejere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Valg af hønserace
« Svar #2 Dato: 24 April , 2013, 10:48 »
Du skal ikke have Isaer med mindre du vil drukne i æg, og hente dem hos naboen, Isaer hidrører under lette racer, men lever op til dit ønske om æg, de er også særdeles nysgerrige og sjove at have gående i haven.
På den anden side, så er der jo mange andre racer der lever op til dine forventninger om at være tunge og blive i haven...
Du kan have eks.vis wyandotter, maran, orpington, og mange andre, og de vil ikke forsøge sig med din hæk, hvor der er tråd op i 70 cm højde.
Man vælger lidt mellem færre æg eller lette fugle, da mange af de store racer ikke lægger så mange æg om vinteren, mens de lette fugle kan lægge æg året rundt..
Isaer er hybrid høns, og fabrikeret af industrien, mens de øvrige jeg nævner er forædlede racehøns...
« Senest Redigeret: 24 April , 2013, 10:50 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Valg af hønserace
« Svar #3 Dato: 24 April , 2013, 10:53 »
Hej,

Det lyder som om Isa'er ikke er noget godt bud - tror ikke naboen vil være glad for at få høns i sin køkkenhave  ;D

Jeg har læst meget om maraner, som Ina også foreslår - er dét et godt bud? Her tænker jeg også på prisen - har fundet dem til 175 kroner per styk - er det en acceptabel pris, eller hvor skal vi finde gode høns til en god pris? Ikke at prisen skal være det afgørende (sunde høns er selvfølgelig vigtigt), men ingen grund til at snyde sig selv :-)

Tak!
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Valg af hønserace
« Svar #4 Dato: 24 April , 2013, 10:58 »
Jeg ville så stemme på Faverolles :)

Faverolles er de mest nysgerrrig høns "nord for alperne" og elsker at være med i alt hvad man laver :)
De skrukker ikke, enkelte kan gøre det, men det hører nærmest til en sjældenhed, og de lægger godt med æg.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Valg af hønserace
« Svar #5 Dato: 24 April , 2013, 11:03 »
Jeg vil da også lige slå et slag for store Orpington :) Kanon hyggelige og meget nysgerrige og tillidsfulde... Mine har lagt æg hele vinteren 1-2 om dagen på 4 høns og så skulle de efter sigende være fortrinlige slagtehøns også :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Valg af hønserace
« Svar #6 Dato: 24 April , 2013, 11:13 »
He, he - næh..ISAer er en skøn høne at have i sin have, men den besøger også gerne naboen....eller genboen...hvis det er mere spændende på den anden side af vejen.

Faverolles er som Janni skriver også en meget dejlig og social høne - og den flyver absolut ikke nogen steder hen. Det er man for tung til ;)

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Valg af hønserace
« Svar #7 Dato: 24 April , 2013, 12:41 »
Der er maaaange gode muligheder. Jeg har selv maran, og det er min foretrukne race. 175 kr. pr. høne er ok hvis det er et flot dyr. Mine høner kan til nødt flyve over 120 cm., men der stopper festen også ::) ;D. Maranerne er utrolig tillidsfulde, eeeelsker mad og forsyner dig med smukke, store, chokoladebrune æg.

Jeg har i år forsøgt mig med ISAer. De er endnu kun en måned gamle, men hold op hvor er de dog nysgerrige, tillidsfulde OG flyvelystne. De er som en sæk lopper at holde styr på ;D. Jeg mener at hybridhøns koster ca. 60-80 kr. pr. stk. hos et rugeri. Jeg gav 20 kr. for dem som daggamle.   

Ellers så synes jeg også er barnevelder, faverolles, orpington m.fl. er gode muligheder.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Valg af hønserace
« Svar #8 Dato: 24 April , 2013, 13:21 »
wyandotter er en god race, mine går bag et hegn på 90 cm og de hopper ikke over og lægger fint med store æg :) Så jeg kan varmt anbefalde dem  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Valg af hønserace
« Svar #9 Dato: 24 April , 2013, 13:48 »
Jeg ville så stemme på Faverolles :)

Faverolles er de mest nysgerrrig høns "nord for alperne" og elsker at være med i alt hvad man laver :)
De skrukker ikke, enkelte kan gøre det, men det hører nærmest til en sjældenhed, og de lægger godt med æg.

 /o  det er er super race nærmere betegnelse er de lidt al la Hunde :)

Offline Hotcut

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Valg af hønserace
« Svar #10 Dato: 24 April , 2013, 13:55 »
Hold da op en masse dejlige beskrivelser af jeres høns :-)
Faverolles lyder som et rigtigt godt bud, samme gør Wyandotter, Maraner og Orpington. Måske det efterhånden mest af alt er en smagssag - og nu hvor vi gerne vil have dem snart, hvad vi kan finde til salg med kort varsel.

Hvor finder vi dem bedst? Køb-salg-siden på dette forum, den blå avis og lignende - eller findes der mere "autoriserede" steder at finde vores høns?
Og hvor gamle vil i foreslå vi får dem, nu hvor det er vores første høns?
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Valg af hønserace
« Svar #11 Dato: 24 April , 2013, 14:11 »
Guloggratis er rigtig godt og finde dyr på :)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Valg af hønserace
« Svar #12 Dato: 24 April , 2013, 14:16 »
Hold øje alle steder! Jeg havde en del på min ønskeliste, da jeg skulle begynde med høns for tre år siden, men endte med maran, da det var de høns (kyllinger) jeg kunne finde.

Jeg startede med 10 daggamle maraner. Efter et par måneder savnende jeg nogle friske æg, og fandt nogle blandingshøns i æglægning til salg. Da var de 10 kyllinger akkurat så gamle at de kunne klare sig selv, og samtidig fik jeg skønne æg fra de tre nye høns. En rigtig god måde at gøre det på tænker jeg.

Jeg har i øvrigt stadigvæk de tre hvide høns jeg købte i 2010. De er nu fire år gamle og lægger stadigvæk fine æg til mig næsten hver dag.

Her er et billede fra den første dag med de hvide høns. Man kan ane de halvstore maraner i baggrunden.



« Senest Redigeret: 24 April , 2013, 14:26 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Valg af hønserace
« Svar #13 Dato: 24 April , 2013, 17:52 »
Maran is in my <.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sven schümann

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Valg af hønserace
« Svar #14 Dato: 24 April , 2013, 23:07 »
Hej , jeg har købt min maran damme hos bangs.høns til 99 kr . For 14 dag sammen med Sussex og amberling . jeg er også ny i hønse verden . Man de 6 dammer jeg har er bare sød . Mvh sven