Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -  (Læst 15356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kirke

  • Gæst
Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Dato: 11 Februar , 2009, 12:37 »
Så mit spørgsmål går på , hvilken race kan gå med Plymoth Rock.
Jeg har aldrig haft høns før i mit liv, og nu er det på tide at gøre noget ved det!
Jeg har forelsket mig i Plymoth Rock'en dels pga udseendet, men også at den er både er en rimelig god æggelægger og kødfuld.
Men jeg kunne godt tænke mig endnu en hønserace, men hvilken?? Gerne en både-og'er som Plymoth'en-og med et roligt temperament.
Jeg kan desuden oplyse, at jeg har et godt men gammelt grisehus på 80m2 m/ to rum og har tænkt mig et udendørsareal på det samme til dyrene, men det kan sagtens blive større, hvis det er bedre.
Jeg har ikke forestillet mig nogen hane, da jeg vil først lære at fodre og passe dyrene, inden jeg begiver mig ud i at have to hønsehold.

Vil kaniner også kunne gå med Plymoth Rock'en i hønsegården??

Haven vil de ikke have adgang til overhovedet, da jeg også har fire store jagthunde.
Jeg bor i landzone, og begge mine landmænd naboer uden høns har ikke noget imod , at jeg anskaffer mig nogle. Tværtimod glæder de sig til friske æg:)
venligst kirke

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2009, 12:41 »
Hej Kirke.

Der er rigtig mange racer du kan have sammen med dine Plymouth rock. Du kan prøve at kigge i galleriet og i leksikonet hvor der er beskrivelser og billeder af mange forskellige slags, så kan du sikkert finde en race mere til Plymouth rockerne ;)...

Hilsen Mikkel :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

kirke

  • Gæst
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2009, 10:20 »
Tak Mikkel,
Dvs., at mange racer stort set godt kan gå sammen uden besvær??
Min nabo snakker meget on en race Isa ..., da han i sin tid leverede æg, men det er ikke så god en kødhøne, og da jeg mere hælder til at have flere æg end mere kød, er det måske det , jeg skal have in mente.

Jeg har også læst mig til , hvormange høns man kan have pr. kvadratmeter, men ...hvis høns skal trives og have plads nok omkring sig, kan man ligeledes komme med et min. antal m2??

Er der nogen , der har kaniner sammen med høns??

venligst kirke

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2009, 11:01 »
Hej Kirke
 <I Velkommen til
Ang høns, så kan rigtig mange nemt gå sammen. Problemerne kommer først når der kommer haner i hytten. ;) Hvis du vil have ply Rock kan du fint have sussex, RiR, Australorps, orpington,faverolles,Wyandotter  ;D eller andre høns i den str. Du kan også godt have lidt i dværg.
Men hvis der kommer en hane i hytten er det ikke godt hvis han er af stor race  :P og du har små dværg høner . Han vil være for stor til dem. Omvendt kan fint gå = lille hane / store høns. <P

En oplysning ang Isa, så er det en høne som er lavet til at give æg og kun æg. Den lægger det første år ca 1 æg om dagen. dette gør at der ikke er kød på den når den ikke lægger æg mere og at de fleste putter den i skraldespanden. Det er ikke en rigtig race høne, men en produktions høne.

Hvor mange man kan have på området kommer også lidt an`på om de kun skal være i hytten eller om du har en ude gård til dem. Måske de er så heldige at de kommer helt ud i haven, så skal de jo kun bruge huset til at lægge æg ,spise og sove.

Har ikke hørt om kaniner, her må andre svare  <A

Hvis du trykker på den blå tekst kommer du til en beskrivelse af denne race.
God fornøjelse
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2009, 11:07 Fra linda andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2009, 11:06 »
Med hensyn til kaniner sammen med høns, har jeg ikke meget erfaring, men 2 af mine kaninunger var smuttet ind til hønsene i sidste uge. Hønsene lavede en vældig masse larm over det, men gjorde ikke ungerne noget.

Nu er der sat voliere tråd rundt forneden, så kaninungerne bliver, hvor det er meningen de skal være. Selvom de er meget små endnu, fejler deres eventyrlyst åbenbart ikke noget. ;)
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Online Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2009, 11:13 »
Hej Kirke
Jeg tror ikke hønsene vil gøre kaninerne noget hvis det ellers er en rolig race du vælger. Men du skal have en kraftig tråd eller plade gravet langt ned i jorden for kaninernes natur er at grave gange. Mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2009, 09:52 »
Så mit spørgsmål går på , hvilken race kan gå med Plymoth Rock.
Gerne en både-og'er som Plymoth'en-og med et roligt temperament.
Hvis du har tænkt dig at avle rene Plymouth Rock'er, er det ikke så praktisk at vælge flere af disse "både-og'ere" som sekundære høns, da de næsten allesammen lægger fesentbrune æg, akkurat som Plymouth Rock. Hvis du valgte eksempelvis Minorka, Andalusier, Campiner, Brakel, Danske Landhøns, Norske Jærhøns, La Bresse, Skånske Blomsterhøns eller Italienere ville de lægge hvide æg, og så ville du kunne nøjes med at avle Plymouth Rock, simpelthen ved at tage de hvide æg.

Barnevelder, Welsumer og Maran lægger meget mørkebrune æg, Araucana lægger blågrønne æg.

Så en hvilken som helst af ovennævnte ville passe glimrende til formålet. Jeg vil foreslå Barnevelder, de er nok den mest "både-og"-agtgige af dem jeg lige nævnte.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #7 Dato: 13 Februar , 2009, 22:52 »
Magnus:
Rigtig mange barnevelder lægger "fesent brune" æg og ikke de meget mørke som racen ellers er kendt for.
Dette skyldes at det er op til avlernes egen samvittighed at avle på dyr med den "rigtige" æggeskal farve.
Istedet bliver der avlet på dyrenes udseende.

Og skånske blomsterhøns lægger IKKE hvide æg. Faktisk har jeg aldrig læst, nogen steder, at de skulle lægge hvide æg.

Danny
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2009, 22:55 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2009, 23:12 »
vil bare lige sige at jeg har forsøgt at have minekaniner sammen med hønsene et par gange, og især min hybrid var efter dem, og jeg mener efter dem, de fik nogle ordentlige gok i hovedet de stakkels langører ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2009, 09:52 »
Kaninernes poter (hedder de det?), må da blive ulækre af at træde i hønselort?

Kun min uvidenhed der bringer dette på bane!
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2009, 09:55 »
Jeg ville aldrig nogensinde holde mine høns sammen med kaniner, for det er to vidt forskellige racer dyr !!

1) kaniner graver og kan nok grave sig ud af hønsegården.

2) Høns skraber og får hurtigt ryddet i hønsegården, så jorden bliver bar (og mudret)

3) Høns skider overalt og det kan jeg ikke forestille mig skulle være lækkert for kaninerne ar rende rundt i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

kirke

  • Gæst
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2009, 17:38 »
Tak for svar og velkomst.
Der er flere muligher af racer end jeg umiddelbart regnede med, det lyder dejligt!
Næ, jeg har såmænd ikke tænkt mig at inkludere en hane i begyndelsen, da jeg vil lære at passe disse høns i starten, og lidt efter lidt finde ud af hvlken eller hvilke race (r) passer mine behov.
Men dette med æggeskallens farve er godt at have in mente, skulle det blive Plymoth Rock'en , jeg engang ville avle på.
Jeg havde kaninerne i mine tanker, da jeg kan sørge for rigelig udendørs areal ca. 2000m2 om nødvendigt, plus kaninhus osv, og kunne så slippe for at grave stolper osv een gang i st. f. at lave to indhegninger pga hundene.
Men hvis nu det er således , at kaninerne blir kanøfflet, er det jo ikke så heldigt.
venligst kirke

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hejsa, helt ny og vil gerne have to hønseracer -
« Svar #12 Dato: 14 Februar , 2009, 18:35 »
Høns er ikke særlig hensynsfulde dyr og vores høns er efter vores hunde og kat. Så her vil en kanin ikke have det godt i det selskab.
Hilsen Susanne