Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg  (Læst 6629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole1960

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Æg
« Dato: 05 Oktober , 2012, 10:35 »
Hej
hjælp søges, tror mine høns måske er en anelse for fede, de får jo grønt hver dag, også noget brød, korn og fuldfoder, og de lægger bare ingen æg.
og mener at det skulle de allerede være igang med. har købt 2 hold og hanen i det yngste hold er allerede begyndt at gale, og mener at hønsene i det andet hold skulle være begyndt at lægge æg for en mdr. siden
da de jo har alderen til det, efter hvad sælger sagde
MvH Nybegynderen
7 Plymouth Rock, 1 Australorps. 5 gæs, 1 hund (rundkørsel). 2 katte. 1 flok parakitter. 1 kone. 2 børn.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Æg
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2012, 10:40 »
Der er mange ting at tage højde for mht. æglægning.
Høns er sjældent fede hvis de får masser af grønt.
Ting der bl.a. skal være opfyldt for at få æg:
Hønsene skal ikke være i fældning.
Kunstig lys, 13-15 timer.
Protein i foderet.
De skal have alderen. Hybrider begynder meeeget tidlig, og racehøns noget senere alt efter racen.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æg
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2012, 11:31 »
Der er mange ting at tage højde for mht. æglægning.
Høns er sjældent fede hvis de får masser af grønt.
Ting der bl.a. skal være opfyldt for at få æg:
Hønsene skal ikke være i fældning.
Kunstig lys, 13-15 timer.
Protein i foderet.
De skal have alderen. Hybrider begynder meeeget tidlig, og racehøns noget senere alt efter racen.


Arhh... den der med at der skal være kunstigt lys i 13-15 timer passer nu ikke. Det er rigtig nok at de sandsynligvis lægger flere æg og måske starter de også lidt tidligere end uden lys men ligefrem at sige at det er et must for at de lægger æg passer ikke.
Jeg får "rigeligt" med æg og har aldrig nogensinde haft kunstigt lys i hønsehuset.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æg
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2012, 11:33 »
Ole 1960:
Hvis din hane også er lys Sussex så kan de godt begynde at gale meget tidligt. Og altså også før at hønerne er i æglægning.

Hvor gamle mener du dine høns er?

Går de frit? Hvis dette er tilfældet kan det så tænkes at de måske lægger æg andre steder i haven?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Æg
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2012, 12:02 »
Arhh... den der med at der skal være kunstigt lys i 13-15 timer passer nu ikke. Det er rigtig nok at de sandsynligvis lægger flere æg og måske starter de også lidt tidligere end uden lys men ligefrem at sige at det er et must for at de lægger æg passer ikke.
Jeg får "rigeligt" med æg og har aldrig nogensinde haft kunstigt lys i hønsehuset.

Danny

Nej jeg ved ikke andre steder, men kan kun udtale mig om hvordan det virker her hos mig.
Har nogle hold (stammer) uden lys og nogle hold med lys, samme alder osv. Jeg kan bare konstatere mærkbar/stor forskel på æglægningen. Så nogen steder gør det sig i den grad gældende..... f.eks. hos mig, samt en del andre avlere/opdrættere i min omgangs kreds virker det.

Offline Ole1960

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Æg
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2012, 15:39 »
Hej
jamen har sat automatisk lys på der starter kl. 06.00 og slukker igen kl. 21.00.
og nej jeg kan desværre ikke sige hvor gamle de er. men mener at sælger
sagde de var 15 uger, men på grund af mega dårlig hørelse kan han også have sagt 5 uger,  hvor gamle er de når de er lysfri for det første hold blev købt da de var lysfri og det hold næste var jo så ældre og det er så de sidste der blev købt som jeg mener skulle lægge ær nu.
Og ja det skulle være rene racer har en enkelt sort/sølv Sussex 2 sort/brune sussex og 14 Sort/hvide Sussex samt 2 Amerikanere
MvH Ole
7 Plymouth Rock, 1 Australorps. 5 gæs, 1 hund (rundkørsel). 2 katte. 1 flok parakitter. 1 kone. 2 børn.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Æg
« Svar #6 Dato: 05 Oktober , 2012, 15:50 »
Normalt er kyllinger varmefri når de er omkring 5 uger. Om en kylling/ungdyr er 5 eller 15 uger kan normalt let afsløres ved et kik på dem.
Hvis de er 15 uger går der laaang tid ingen der kommer æg. Hvis det var Industri-hybrider, ville der ikke skulle gå så lang tid, dog mindst 7 til 9 uger.
Mht. du har lys, så er det i alfald ikke det der er skyld i udeblivelse af æg :)

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Æg
« Svar #7 Dato: 05 Oktober , 2012, 16:34 »
Jeg vil tro at en for stor del af hønsenes kost består af kulhydrater.
Brød = kulhydrater, korn = kulhydrater og fuldfoder består for en væsentlig del af korn = kulhydrater.
Når du fodrer med brød og korn, vil jeg foreslå, at du skifter til tilskudsfoder, som æglægningsfoder. Det vil formegentligt give en bedre balance mellem kulhydrater og protein.
Håber, at det hjælper!

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Æg
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2012, 16:43 »
Nej jeg ved ikke andre steder, men kan kun udtale mig om hvordan det virker her hos mig.
Har nogle hold (stammer) uden lys og nogle hold med lys, samme alder osv. Jeg kan bare konstatere mærkbar/stor forskel på æglægningen. Så nogen steder gør det sig i den grad gældende..... f.eks. hos mig, samt en del andre avlere/opdrættere i min omgangs kreds virker det.

Min erfaring er at man holder æglægningen igang i længere tid med lys i 13-15 timer,end man gør uden lys.Er hønsene i fældning hjælper lyset selvfølgelig ikke noget her og nu.Om man kan få dem igang igen i vinterperioden ,ved jeg ikke.Til foråret kan man "narre" dem med kunstigt lys og få dem igang tidligere.Jeg plejer at forlænge dagsperioden med et kvarter hver anden dag,indtil dagslængden  er 13-15 timer.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2012, 17:57 »
Når der fodres med fuldfoder er der ingen grund til at suplere med korn. Så skift det ud med tilskudsfoder.

Selv den bedste æglægger hybrid lægger ikke mange æg på gammelt brød og hvede. MEN det er selvfølgeligt billigt at fodre med det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg
« Svar #10 Dato: 05 Oktober , 2012, 23:02 »
Æglægningsfoder hjælper vist desværre ikke i dette tilfælde. Ej heller lys.

Hønsene er simpelthen langtfra gamle nok til at begynde æglægning endnu. Hvis de er 15 uger nu, så regn med ihvertfald yderligere 10 uger inden der sker noget.

Og lad mig lige skæve til kalenderen en gang - ja, jeg tænkte det nok. 10 uger frem er så i 2. halvdel af december. På trods af global opvarmning osv, er det ikke specielt sandsynligt at unge høns vil påbegynde æglægning på dette relativt kolde tidspunkt af året. Selvfølgelig kan det forekomme, men mest sandsynligt skal du lægge yderligere 4-8 uger til, før der bliver regelmæssig æglægning på matriklen.

Men hav tålmodighed. Den der venter på noget godt, venter ikke forgæves.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ole1960

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Æg
« Svar #11 Dato: 06 Oktober , 2012, 10:51 »
Nej nej
De høns som jeg mener er ældst det vil sige ca. 15 uger da de blev leveret,
fik jeg i uge 29 og det vil så sige hvis jeg hørte rigtigt skulle de så være omkring 25 uger nu, og så skulle de jo allerede være igang med at ligge æg.
men det er kun mine 2 gamle Amerikanere der smider et æg en gang imellem,
overvejer faktisk om jeg ikke snart skal have hønsekødsuppe :-). og der kan da blive en ordentlig portion for de er godt nok store syntes jeg.
MvH Ole/nybegynder
7 Plymouth Rock, 1 Australorps. 5 gæs, 1 hund (rundkørsel). 2 katte. 1 flok parakitter. 1 kone. 2 børn.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Æg
« Svar #12 Dato: 06 Oktober , 2012, 10:56 »
OK, Industri hybrider er gerne igang med æglægning ved de 25 uger, hvorimod racehøns sagtens kan vente en måned mere. Så tålmodighed. Et sikkert forvarsel på snarlig æglægning er gerne at hoveddelene pludselig bliver meget røde og syntes at vokse hastigt.

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Æg
« Svar #13 Dato: 06 Oktober , 2012, 21:08 »
Jeg har også en flok sussex, som jeg venter på, skal komme i gang med de æg:)

Mine haner har galet læææængr, men stadig ingen æg, så tror bare, de virkelig skal have lang tid:) der kan os uerfarne jo godt blive lidt utålmodige:)

Vi har også tre hybrid høns, som lægger æg hver eneste dag, sussex-'kyllngerne' har for længst overhalet dem i størrelse, men de to racer er jo også vidt forskellige..:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg
« Svar #14 Dato: 06 Oktober , 2012, 21:17 »
Mine haner har galet læææængr, men stadig ingen æg, så tror bare, de virkelig skal have lang tid:) der kan os uerfarne jo godt blive lidt utålmodige:)

Ja de skal have rigtig laaaaaang tid. Jeg tvivler på at det bliver i din tid.  ;D ;D

overvejer faktisk om jeg ikke snart skal have hønsekødsuppe :-).

Jeg tror ikke det giver væsentlig flere æg.

Tålmodighed er hvad der skal til - og du vil blive rigt belønnet. ;)

Husk - en Klovborg tager den tid en Klovborg tager (reklamens magt).

Mvh
Erik Andersen