Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad har de gang i ???  (Læst 3090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Hvad har de gang i ???
« Dato: 01 November , 2008, 15:27 »
Mine høns er snart færdig med at fælde, de har fældet meget. Og i det tidsrum har de ingen æg lagt, ikke et eneste i en/to måned(er) For 14 dage siden begyndte de at tømme redekasserne for alm halm. De tømmer redekasserne fuldstændig og spreder derefter halmen i hele hønsehuset.
Den ene redekasse er en papkasse og jeg kan se på kassen at det ikke foregår stille og roligt når de sparker rundt med halmen. Den er gået mere og mere i stykker for hver gang jeg kommer derover.
Jeg har høns fra 2006 og nogle fra i år (maj er de ældste). Er det fordi at de nye skal til at i gang med æggene eller er de gamle blevet skøre?
Nogen der kan sige hvad de har gang i???
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #1 Dato: 01 November , 2008, 16:20 »
Efterårskuller?? :D

Det lyder da underligt Lisbeth. Har du skiftet foder eller skåret ned på rationerne?

Har de set en mus de vil fange?

Andre bud ;D?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #2 Dato: 01 November , 2008, 17:30 »
Ikke andet end at alle mine kyllinger fra i år gør nøjagtigt det samme tømmer samtlige kasser for halm og derefter skrapper de rundt i det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #3 Dato: 01 November , 2008, 19:40 »
Måske, der sidder korn tilbage på nogle af halmstråene?.. Det kunne da godt sætte aktivitetsniveauet i vejret, tror jeg  :D Og er det er hvedehalm, kunne jeg forestille mig, det var ekstra lækkert at finde et lille korn i madrassen i ny og næ ;D Bare et bud...  <K <C <S
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #4 Dato: 01 November , 2008, 20:00 »
TJAAA
Mine har også lavet dette nummer  <J for en go uge siden. Aner ikke hvorfor.
Når jeg tænker lidt over det så har de før gjort det, ikke bare i en rede/hus men i alle  <A i samme uge
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Indianer

  • Gæst
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #5 Dato: 02 November , 2008, 01:07 »
Kan det være deres måde at skifte rede på?

Altså sådan en instinktiv efterårsrengøring, i kampen mod utøj osv...? <A <S

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #6 Dato: 02 November , 2008, 01:10 »
Det er byghalm og jeg har prøvet at skiftet redemateriale flere gange og sprøjtet mod utøj. Jeg har ikke skiftet foder eller sat rationen ned. Men måske er det bare efterårskuller eller kedsomhed. Og mus kan der sagtens være mange af ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

SanneKlit

  • Gæst
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #7 Dato: 02 November , 2008, 10:00 »
Hej.  :D

Jeg har læst noget om at når hønsene går igang med at fælle og plukke fjer af og opfører sig anderledes er det fordi det er vinter tid og mindre lyse dagtimer, så er der også mindre æg eller slet ingen, man skal give dem kunstigt lys i hønsehuset hvis man gerne vil have æg  <C . Man kan evt installere et timer ur og give dem lys fra kl 4-5 morgen og igen når det begynder at blive mørkt og til kl 21-22 om aften. Lys lige som i sommertiden.

Med venlig hilsen Sanne  <F

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvad har de gang i ???
« Svar #8 Dato: 02 November , 2008, 10:05 »
Hehe, der er også allerede installeret lys som tænder kl 5 og slukker kl 8  :) men stadig ingen æg....måske man skulle prøve en stærkere pære.
De har dog ikke lys om aftenen da jeg synes det vil være synd at lyset pludselig slukker og så står de der midt i hønsehuset og kan ikke finde pinden. Så det har jeg droppet.

Men jeg må nok indse at det bare er efterårskuller, en lille beskæftigelse for at holde varmen eller hvad de nu ellers har gang i.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth