Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor så få æg???  (Læst 14792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Hvorfor så få æg???
« Dato: 04 April , 2012, 17:27 »
Kan I hjælpe mig med, hvorfor mine høns lægger så få æg?

4 store wyandotter, 2 er fra 1. juni 2011, 2 er fra 1. september 2011 - de giver tilsammen to æg om dagen, dvs én høne lægger et æg hver anden dag! Dem fra i sommers lagde æg hver især HVER dag fra 1. januar til midt februar.

2 maraner fra 1. september - 2 æg om ugen...hvis jeg er heldig! TILSAMMEN!

Nogle af dværgene er skruk og lægger naturligvis ikke æg, men de andre dværge lægger også kun et æg hver anden dag eller sjældnere. Kun mine hybridblandinger lægger store, fine æg hver dag inden kl. 9.30...HVER DAG!

De får halv 1/3 æglægningspiller, 2/3 hvede og en squish byg, hertil alskins madrester, youghurt, grøntsager, kødrester og udgang i hele haven hver dag, hvor de skraber på livet løs langs hækken og plukker græs til den store guldmedalje. Hvor går det galt?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #1 Dato: 04 April , 2012, 18:03 »
Gå over til 1/2 hvede og 1/2 æglægningspiller
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #2 Dato: 04 April , 2012, 19:16 »
mon du kunne ha et ægge resovoir et eller andet sted i haven??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #3 Dato: 04 April , 2012, 20:35 »
Ja det tænkte jeg også. Et sted hvor de synes det er sjovere at lægge æg for tiden?

Jeg har lige haft en skruk liggende på æg som jeg ikke opdagede før hun lå på dem. Hun opgav efter en uge og vi hentede æggene ud (af hundehuset) Der var 21 æg  :o
Synes da godt nok de alle lagde så få æg i en periode. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #4 Dato: 05 April , 2012, 07:34 »
Der er INGEN æg i haven! Hmm mere æglægningspiller..hmm.. de har jo lagt super godt med æg på netop denne sammensætning i starten af året  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #5 Dato: 05 April , 2012, 07:48 »
æglægningspiller gives jo normal med 1:1 med korn... Er dine madrester ret fedte? Det kan være du skal skrue lidt mere ned på hveden og så måske gi' dem noget ekstra protein.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #6 Dato: 05 April , 2012, 18:32 »
Prøv at bure dem inde i hønsegården i et par dage, så får du svar på, om det er dine detektivevner eller deres æglægningsevner, der feljer noget.... Jeg ville vædde på det første:-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #7 Dato: 05 April , 2012, 22:34 »
Jeps, har prøvet at bure inde i hønsegården i 3 dage, stadig mega få æg  :'( Madresterne er meget proteinholdige, kødrester, mælkeprodukter, grøntsagsrester osv...selvfølgelig også lidt brød og kartofler, men i begrænset mængder...

Jamen altså, jeg fatter det ikke... Er det vejrskiftet der gør, at de lige skal tempereres???  :P :-[

Forresten tak for bud alle sammen :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #8 Dato: 06 April , 2012, 10:36 »
det kunne godt være vejret. vores æg produktion styrtdykkede lige omkring jul, for så og komme på næsten max da frosten satte ind ??? lige pt er den dalet en anelse igen, og det tror jeg har lidt med det ret omskiftelige vejr og gøre, så det kunne være det.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #9 Dato: 06 April , 2012, 10:37 »
Jeg tror på vejrskiftet så.. Og så fandt jeg i morges to æg uden skal blandt deres natlorte.. Hmm..  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #10 Dato: 06 April , 2012, 10:39 »
Jeg får SÅ mange æg efter jeg skiftede hveden ud med havre/byg blanding.... og så får de tilskudsfoder naturligvis...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #11 Dato: 06 April , 2012, 10:40 »
Jeg får SÅ mange æg efter jeg skiftede hveden ud med havre/byg blanding.... og så får de tilskudsfoder naturligvis...

Lyder interessant :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #12 Dato: 06 April , 2012, 10:42 »
Alle høns har jo perioder hvor de lægger færre æg, end andre perioder. Men hvis du får æg uden skaller så var det jo en mulighed at de mangler enten kalk eller D-vitamin.
En anden mulighed/sandsylighed er at de er plaget af lus, blodmider eller andet skravl.

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #13 Dato: 06 April , 2012, 10:49 »
Jamen de har højst sandsynligt været for fede...mine altså  ::)

Og jeg holder med Danny og det utøj...har du tjekket for lus? det er en ting, men lopperne er sværere at se for de bor jo i redekasserne ofte  ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvorfor så få æg???
« Svar #14 Dato: 06 April , 2012, 19:01 »
Nej, jeg må ærligt indrømme, jeg har ikke tjekket for utøj..men det gør jeg i aften!! Eller ihvertfald i morgen ;) Det er bare mere dét, at dværgene lægger fint med æg, hybriderne også, så er det kun maranerne og wyandotterne, der har et andet tempo end de andre  <A
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling