Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ormemiddel  (Læst 16605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Ormemiddel
« Svar #15 Dato: 16 Oktober , 2008, 14:01 »
Tak Lars, så ved jeg hvad jeg skal holde øje med  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Anne Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Min hjemmeside
Sv: Ormemiddel
« Svar #16 Dato: 17 Oktober , 2008, 18:59 »
Jeg ved at jeg bruger panacur til mine heste....hmmm...måske skulle det virke...thi hi. Nej, har lige snakke med en ven, som havde det samme problem som mig. Der var nogle kyllinger der virkede forkølet....jeg fik midel imod cokdiose ....men noget stemte ikke helt. Så var der lige en dyrlæge ude ved min ven....han sagde at det var hals eller lungeorm - og de skulle have ormkur. Grunde til at de havde fået orm....er når de har mulighed for at komme udenfor og finde dejlige larver osv. Dem der går i gl. hønsegårde uden at komme ud og skrabe....har som regel ikke orm. Tegn på disse orm er at de lyder mærkelige i halsen og "nyser" meget dvs. ryster meget på hovedet. Dyrlægen snakkede om at ormkuren til hønsene er den samme som man bruger til en svine-besætning....så hvis man kender nogen med svin....så kan det være at man kan købe lidt af dem. Navnet på medicinet kommer senere.
1.0 Dalmatiner
1.1 Splash
0.2 Hvide Silke
0.1 Gul Silke
0.2 Vildfarvet Silke
0.1 lys røde Silke
0.3 Sort Araucana
0.3 Blå Araucana
1.0 Vildfarvet Araucana
0.4 Stor gul Orpington
0.2 Stor blå Australorp
0.2 Stor sort Australorp
2.4 Sort bronze Maran
0.2 Sort sølv Maran
1.2 Rounænder

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Ormemiddel
« Svar #17 Dato: 17 Oktober , 2008, 20:50 »
Hej Anne
Panacur kender jeg også som et ormemiddel til heste og det kan jeg huske at Ina og Lisa talte om i en tråd for et stykke tid siden.

Det er også Lungeorm som jeg mener at de lettest bliver smittet af af de vilde fugle.
Det ser nærmest ud somom at de skal til at gale eller ikke kan få vejret.
MVH Lene, Rungsted

Offline Anne Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Min hjemmeside
Sv: Ormemiddel
« Svar #18 Dato: 18 Oktober , 2008, 15:41 »
Fandt lige ud af det ikke var lungeorm - men halsorm....og de skulle ikke være så smitbare fra høne til høne.
1.0 Dalmatiner
1.1 Splash
0.2 Hvide Silke
0.1 Gul Silke
0.2 Vildfarvet Silke
0.1 lys røde Silke
0.3 Sort Araucana
0.3 Blå Araucana
1.0 Vildfarvet Araucana
0.4 Stor gul Orpington
0.2 Stor blå Australorp
0.2 Stor sort Australorp
2.4 Sort bronze Maran
0.2 Sort sølv Maran
1.2 Rounænder

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ormemiddel
« Svar #19 Dato: 18 Oktober , 2008, 17:48 »
Så er det du skal bruge saltsyre :D!! Det siger min bedstefar tager det :D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ormemiddel
« Svar #20 Dato: 19 Oktober , 2008, 16:16 »
Navnet på medicinet kommer senere.

Jamen så kan jeg hjælpe dig. Det hedder Flubenol.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Ormemiddel
« Svar #21 Dato: 20 Oktober , 2008, 11:45 »
Hejsa
Bare lige en lille let løftet pegefinger ;).
At at middel ikke godkendt til høns og det kan have flere grunde: Det kan skyldes at producenten har beregnet at det ikke vil kunne betale sig at få lavet en sådan godkendelse (sådan en er ganske rigtig en bekostelig affære i mange-millioner klassen). Men det KAN altså også skyldes at det i nogle af alle de studier man skal igennem for at få et lægemiddel godkendt har vist sig problemer (alvorlige bivirkninger eller dødeligt) i benyttelsen af stoffet til fjerkræ - og så er det jo lidt trælst at få givet til sine dyr!
Nu skrives der så at panacur er godkendt til fjerkræ i andre lande, så dette middel har så nok ikke sidstnævnte problem.
Noget helt andet er så at dyrlægen, der udskriver medicin til en dyreart det ikke er godkendt til ('off-label' anvendelse) faktisk overtræder loven.
Mht høns og ormekur så er det altså ikke normalt at gøre dette rutinemæssigt en gang om året og det er så heller ikke lovligt mere. Ormekur er -heldigvis - blevet receptpligtigt og må derfor kun anvendes såfremt der er stillet en diagnose, der kræver dette. Og dette synes jeg at man skal respektere der også i fremtiden findes en virksom kur når ens dyr bliver plaget af indvoldsorm!
mvh
Mette

PS. Vedr. panacur til heste så påviste vi på KVL i 1998 at der i DK var udbredt resistens hos små blodorm (den vigtigste orm at behandle) mod det aktive stof i dette middel. Bare lige et lille tip ;)
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ormemiddel
« Svar #22 Dato: 20 Oktober , 2008, 20:49 »
Citér
Noget helt andet er så at dyrlægen, der udskriver medicin til en dyreart det ikke er godkendt til ('off-label' anvendelse) faktisk overtræder loven.

Det er ikke sådan helt sort/hvidt.
Under visse omstændigheder man dyrlægen ordinere medicin som ikke er godkendt til en bestemt dyregruppe. Se emnet "tilbageholdelsestid for æg" - kaskadereglen.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Ormemiddel
« Svar #23 Dato: 21 Oktober , 2008, 09:09 »
Hej Martin
Ja, det er rigtigt. Meeeen de skal faktisk have en ret god begrundelse for at gøre det. Det kan et angreb af indvoldsorm sagtens være. Men at give forebyggende behandlinger på den konto er ikke OK.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Ormemiddel
« Svar #24 Dato: 21 Oktober , 2008, 09:13 »
Men hvor er jeg enig med Mette!

Vi overgearer med al vores forebyggelse, det gælder ikke bare med høns, men også andre dyr, med det resultat at utyskerne udvikler resistens, og så er vi virkelig på spanden!!

Det er godt at vi skal have recept på ormemidler, for man skal ikke behandle dyr, med mindre der er foretaget fæsesprøve, eller der er synlige æg i afføringen.

Det samme gælder i øvrigt div sprays og pulvere vi gladeligt smider rundt med i hønsehusene. Alle midler er potetintielle resistensudviklere OG så smider vi det lukt ind i vores egne kroppe, og vores børns!

Det vi skal er at forebygge, forebygge, forebygge!!

Holde rent, tørt og trækfrit.

Give dyrene meget plads, evt ved vekslehønsegårde, undgå at de vader rundt i deres egne efterladenskaber og lader være med at fodre der i. Giver dem støvbade, rent vand (overdækket) og masser af god fedttilpasset foder.

Min erfaring her fra er at de fleste garvede hønseholdere blandt DFF, har oplevet et eller to angreb af orm i ders hønsetid og så er det at skyde gråspurve med kanoner at give medicin forebyggende.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ormemiddel
« Svar #25 Dato: 22 Oktober , 2008, 22:04 »
HElt enig Mette.
Dyrlægen kan ikke anvende kaskadereglen når der findes et anerkendt middel (med markedsføringstiolladelse) som der helt klart gør her.
Og naturligvis behandler man kun efter recept mod et problem der i virkeligheden findes, ikke noget man tror der måske engang kommer.
Vi er enige :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ormemiddel
« Svar #26 Dato: 26 Oktober , 2008, 17:41 »
Enig :D

Forebyggende mod orm og andre parasitter: hvidløg, rå løg, madolie - som f.x. i hønseguf ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)