Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan takler man myndighederne?  (Læst 2062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Hvordan takler man myndighederne?
« Dato: 12 Oktober , 2008, 12:26 »
Jeg er sat under offentligt tilsyn af fødevaremyndighederne, da der blev konstateret hønsetyfus (en salmonella) i mine kyllinger. I den forbindelse har jeg flere gange følt mig rådvild i de forskellige beslutninger jeg skulle tage i forbindelse med sygdommen. Aflivning / ikke aflivning af mine høns. Størrelsenen af erstatningen for aflivede høns. Time antal for rengøring og desinficering af hønsehus og hønsegård. Rettigheder som hobbyhønse ejer. Og ting / udgifter som man kommer til at hænge på i sidste ende.

I den forbindelse har jeg flere gange tænkt på at det kunne have været rart, hvis der var en tråd eller artikel, hvor man kunne få råd og vejledning i hvordan man skal takle myndighederne og hvilke ting man skal huske at være opmærksom på. Jeg har fået god hjælp i en anden tråd her på forum (Det er hønsetyfus), men tænkte at en generel tråd om myndighederne ville være en god ide!?? Jeg kan forsikre jer om, at det er en meget ubehagelig situation, at skulle stå og forhandle om alting i sit hønsehold uden at være sikker på hvilke rettigheder og behov man har.

Så hvis nogle af jer har erfaringer med kontakt med myndighederne af forskellig art og kan komme med gode råd, så vil jeg opfordre jer til at skrive om dem i denne tråd. Faldgruber og ting man som privatperson ikke ved, at man skal huske på, er også en god ting at få med. Måske kunne alle erfaringer til sidst blive samlet i en artikel om emnet?
Venlig hilsen
Liv

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Hvordan takler man myndighederne?
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2008, 23:10 »
Det ville være en fremragende ide, Liv.
Det er jo aldrig til at vide, hvornår det kan ramme en selv  :(

Er det helt overstået for dit vedkommende med rengøring/desinficering af hønsehus- og gård, samt evt. undersøgelse af de aflivede dyr  :(

Håber du er blevet ordentlig behandlet!
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan takler man myndighederne?
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2008, 09:58 »
Jeg tror at det rigtige er at gøre som du har gjort i tråden om hønsetyfus, nemlig at skrive om det her på forum og stille de aktuelle spørgsmål. Der er mange her der har erfaring med diverse faldgruber etc. i forhold til myndighederne. Hvis det skal gå stærkt eller der er ting som kræver uddybning så er der telefonen. Personlige beskeder kan jo også bruges, men her er ulempen at vi ikke alle lærer af det, til gengæld er det jo mere privat.

Jeg tror det vigtigste er at kende sine rettigheder. Som hobbyavler skal vi overholde loven, men det skal myndighederne jo altså også og nogen gange kan det også for dem være svært at hitte rundt i. Så må vi jo sammen hjælpe dem.

Dernæst er det vigtigt ikke at tage overilede beslutninger, men drøfte tingene igennem. Det er helt OK at sige til myndighederne at du vil tænke over det og undersøge det (det gør de også selv). Og her er forum en god måde at få input på. Det kan være ulidelig svært når man står i situationen, men tag tiden til at tænke tingene igennem alligevel.

Husk at nu er du en af dem der har erfaring...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi