Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: And i hønsegården???  (Læst 2281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

marieelving

  • Gæst
And i hønsegården???
« Dato: 02 Oktober , 2008, 22:00 »
Hej alle

Har haft en handicappet høne kylling. Fik selv kyllinger i foråret, fire haner og en høne. De har gået frit næsten fra starten, har fået startfoder, grønt, hårdkogt æg, kul og fuglesand. Ingen sygdom eller dårlig mave. Nu her hvor de er ved at blive store, lægger jeg mærke til at hønen ser lidt spøjs ud. Hun har nærmest overudviklede bryster, som hænger ud over og hun må nærmest skubbe dem væk for at nå jorden. Samtidig er hendes ben meget tynde og korte og hun kan nærmest beskrives som kalveknæet. Hendes hals er kort og kammen slet ikke udviklet. Da vi får nye høns i hønsegården, bliver det tydeligt at hun er et udsat offer, bliver også mobbet af de nye høns, og står tit og kigger ind i væggen. Hun kan ikke løbe så stærkt eller hoppe så højt som de andre, og er i det hele taget ikke i trivsel.
Samtidig er hun meget social overfor mig, og kommer altid hen og står på mine fødder når jeg kommer ind. Hun kigger op på mig, og siger "wraaaap"
Ja, man kan ikke lade være med at tænke om hønemor har været utro med en and.
Hønen er selvfølgelig blevet aflivet, ikke uden kvaler, da hun var langt den mest charmerende i flokken.

Er der nogen herinde der har set noget lignende, og måske ved hvad det skyldes? Jeg har selv tænkt på indavl, har købt hane og høns samme sted, men ved ikke hvor nært beslægtede de er. Det var min plan at bruge hanen en sæsson mere, og så skifte ham ud. Men jeg vil da helst undgå fremtidige eksemplarer, så forslag modtages gerne.

Hilsen Marie

1,14 Barnevelder store sorte og blå dobbeltrandede.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: And i hønsegården???
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2008, 22:10 »
Hej Marie.

Har en høne, en hybrid, som har noget alder det du beskriver. Hun har en misdanet kam, en ligesom foroverbøjet krop og så har hun en meget underlig hals som hun ligesom en struds rokker frem og tilbage :D.. Hun har ikke synlige kvaler, og eftersom hun er en af de store i flokken bliver hun ikke drillet. Derfor lever hun også endnu. Ellers havde det været farvel :).. Ved min høne er det ihvertfald ikke indavl, da jeg har to af hendes søskende :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: And i hønsegården???
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2008, 11:09 »
Har du ikke et billede af den? Det lyder som en helt tegnefilms figur ;D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: And i hønsegården???
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2008, 11:51 »
Jeg kan da tage et, men hun er ikke lige frem køn for tiden da hun også fælder frygteligt :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.