Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: specialfoder - hurtigtvoksende slagtekyllinger  (Læst 2572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
specialfoder - hurtigtvoksende slagtekyllinger
« Dato: 16 ſeptember , 2008, 11:29 »
Hej allesammen,

Jeg skal have bestilt nogle daggamle slagtekyllinger (Plymounth rock). Regner med at anskaffe mig 25 stk. De er 2 uger gamle.

opdrætter oplyser at kyllinger vil have en slagtevægt på 2000 gram ved 8 ugers alderen, men at de kræver specialfoder pga den hurtige vækst.

Jeg har så 3 spørgsmål:

  • Hvilket slags specialfoder taler vi her om? (alm voksefoder?)

  • Vil specialfoderet få dem til at vokse hurtigere eller er det tanken at sløve væksten lidt ned gennem specialfoderet (i forhold til industrikyllingerne).

  • Kan jeg bruge en blanding af hvede, byg og startfoder til denne slags kylling?

Det skal siges at jeg ikke er ude efter at få dem slagtet hurtigst muligt, så hellere tage den tid det tar

Hvad er jeres erfaringer?

martin

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: specialfoder - hurtigtvoksende slagtekyllinger
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2008, 13:55 »
Martin

Plymouth Rock, som slagtekylling, er en desideret æde maskine, de ligger ned ved truget og æder i døgndrift, hvis du giver dem lov. De vokser så hurtigt at deres ben faktisk ikke kan bære dem. Det bedste du kan gøre for at de ikke skal vokse for hurtigt er at fodre dem med en blanding af 60% byg + 20% hvede, og evt startfoder + havre eller lign. på de sidste 20%, det er en blanding jeg selv har brugt før på denne race, om det er den rigtige ved jeg ikke.
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2008, 13:58 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: specialfoder - hurtigtvoksende slagtekyllinger
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2008, 15:01 »
Mine rockere er som nogle ved blevet fundet i fangemaskiner så de derved undgik vejen til slagteriet. De havde alle sammen det til fælles at de ikke gad/kunne stå på benene da jeg fik dem. Det havde de jo ikke haft brug for.
Efter en rum tid i isolation blev de "smidt på gaden" ud til mine andre høns ....og så fik de da rigtig nok behov for at flytte sig. jeg sparer på foderet til dem ...de har fri adgang til haven ...så de må selv finde det meste. det betyder så at jeg den dag i dag har 5 velfungerende rockere uden gangbesvær. Må indrømme at den første vi fik gav jeg en del foder ...hun var jo hele tiden sulten ??!!! sikke dog en vraltegås hun blev ....men har lært det nu ...hun kom på skrump ..og DET hjalp.

Om et par mdr svinger jeg selv øksen .....med glæde ...da jeg syns de fik en rigtig god sommer og lidt oplevelser med på vejen. De er så nok oppe på en 2-3 kg nu .....supertamme og hyggelige. Måtte jo også selv lære dem at himlen er blå og græsset grønt.

Hilsen Søs
Med venlig hilsen Søs