Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racerene høns ?  (Læst 4018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Agtrup

  • Gæst
Racerene høns ?
« Dato: 15 ſeptember , 2008, 21:59 »
Hej

Jeg leder efter nogle høns til mit nye hønsehold.  Jeg har fundet flere interessante, og de koster cirka det samme. Hvordan ved jeg at høns og haner er racerene som de annonceres ? Findes der stamtavler eller er det hele baseret på tillid ?

Hvis de høns jeg køber ikke er fra en avler, hvordan kan jeg så vide at høner og hane ikke er i familie med hinanden ?
Hjælp søges

Malene

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Racerene høns ?
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2008, 22:04 »
Det er efter min mening mest noget med tillid. Og så naturligvis hane og hønsenes udseende i forhold til racebeskrivelsen af hvordan de skal se ud. Jeg har ikke stamtavle på mine dyr,og har heller ikke fået nogen når jeg har købt!
Hel og lykke med dine nye dyr!  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Agtrup

  • Gæst
Sv: Racerene høns ?
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2008, 22:27 »
Tak for dit svar.

Men som nybegynder må jeg spørge igen. De høns jeg er ved at købe er ikke ringmærket. Er det ensbetydende med at de ikke har stamtavle ? Jeg er egentlig ligeglad, men med alle de informationer jeg kan finde her i forum, ser det ud til at man mange gange skal spørge opdrætteren om hvordan den enkelte race har det med at være skruk eller andet der kunne være interssant. Hvordan ser jeg hvor gamle hønsene er ?
Malene

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Racerene høns ?
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2008, 22:33 »
Ved voksne dyr kan det være svært at se. Hanens sporer bliver dog længere med alderen,så det kan måske give et fingerpeg. Høns med ringe behøver ikke være ægte og modsat kan ægte høns f.eks den lille flok dværgwelsumere jeg har købt i år uden ringe, godt være ægte, og det er de fra den opdrætter er jeg sikker på. med hensyn til om en race er nem at få til at blive skruk, så spørg opdrætter/ sælger eller når du ved hvilken race det er så spørg her på forum. Nogle af os her ved nok lidt om også din race.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Agtrup

  • Gæst
Sv: Racerene høns ?
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2008, 22:40 »
Hvor er det dog dejligt at I svarer så hurtigt

Det er racen lys Sussex jeg er ved at købe. 9 høner og en hane for 60,- pr. stk. ialt 600 for alle 10.

De skulle være 11 måneder.
Er ikke ringmærket.

Hvad skal jeg gøre ? Sælger bor i Jylland. Jeg bor som køber også i Jylland.
Malene

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Racerene høns ?
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2008, 23:04 »
Jeg ville se godt og grundigt på billeder af lys sussex og så tage ud og se på dem. Du kan jo lave en lille udflugt ud af det, hvis der er længere at køre, så er turen ikke spildt, hvis det ikke er høns du vil have alligevel. Hvis de ligner lys sussex, så må du gå ud fra at de er racerene, der er ikke en anden måde at se det på. Hvis du vil være sikker på at få racerene høns og vil have bevids på det, så kan du købe brugte avlshøns fra en opdrætter der udstiller sine høns. Så har hønsene ringe på og når de har været udstillet får de en seddel, hvor der står hvor mange point de har fået ved udstillingen, deres ring nr. stå på den seddel. De dværghøns jeg har har jeg købt ved sådan en opdrætter og jeg gav kun 50 kr pr stk for de tre høns og hane, 200 kr i det hele. Jeg fik udstillingspapirene med mig ved købet. Det er lidt sjovt at læse hvor mange poient de har fået for kam, hale, kropsform, osv. Hvis de er forholdsvis gode af udseene har de poient over 90. Der kan gives point op til 100, men jeg har kun hørt om høns, der har fået 97 point, der gives vidst ikke 98, 99 og 100. Hvorfor ved jeg ikke? 
Venlig hilsen
Liv

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Racerene høns ?
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2008, 23:10 »
Den race er ikke altid gode skrukker, men som Egon siger, så spørg sælger om det.

Her er lige nogle råd du kan tage med på vejen :)

Køb aldrig ubeset med mindre du kender sælger godt!!
Tjek dyrenes omgivelser. Hvordan er hygiejneniveauet, lugten (høns lugter, men der må ikke lugte af kraftig ammoniak).

Er der lys og mulighed for frisk luft – endelig ikke træk! Er der rene reder, foderskåle og vandbeholdere. Er der mulighed for udeliv.

Tjek af dyrene: bed om at få en af dyrene i hænderne. Er øjnene klare, er den nogenlunde ren i bagenden uden tyndt udflåd. Vend forsigtigt dyret om og adskil fjerene så du kan se om der er utøj på huden. Er huden ren og intakt. Er ben og fødder blanke og glatte (der må ikke være kalkben) Er fjerdragten intakt og blank.

Bær ikke over med dyr der ser skidt ud, det blir noget værre bøvl i den sidste ende ;)

Held og lykke! - og velkommen her for øvrigt! ;D