Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endt klækning.  (Læst 5435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Endt klækning.
« Dato: 08 ſeptember , 2008, 14:28 »
Så er der stor klækket i Rungsted.

Det blev til:

7 brune Maran ud af 9 æg.
11 gøgespættede Maran ud af 26 æg.
2 gl.dk. land ud af 3 æg.

Altså 20 små kyllinger ialt.

Min yngste søn på 8 år har en legekammerat med hjemme.
Legekammeraten har lige højlydt proklameret at han skal ihvertfald have høns når han bliver stor nok til at bestemme selv.  ;D
Kyllingerne er ihverfald allerede nu vant til at blive håndteret af forsigtige små varme børnehænder.

Min ældste søn har holdt oplæg på sin skole om høns. Mor kom selvfølgelig op på skolen med et levende eksemplar der vandrede rundt på elevernes borde. Det var godt nok morsomt og det gik op for mig hvor stor en viden han har. Det er dejligt at se hvor selvsikker ens barn kan være når det er et emne man er "hjemme" i og interesserer sig for.

MVH Lene i Rungsted
« Senest Redigeret: 08 ſeptember , 2008, 14:32 Fra Lene, Rungsted »

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Endt klækning.
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2008, 14:37 »
Tillykke!
 <I

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endt klækning.
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2008, 14:52 »
Jamen det er jo bare godt nyt over hele linien! Dejlige, dygtige børn, og skønne kyllinger, hvis vi så også kunne få lidt solskin  <J <D
Tager du mod bestillinge på de der maran'er?
Jeg kunne sådan tænke mig at få mørkebrune æg  ;D
Men det kan også sagtens vente til næste år, og det kan evt. være rugeæg til næste år.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Endt klækning.
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2008, 16:35 »
TAK !!
Marianne .. jeg har lavet en liste over folk der gerne vil beriges med Maraner   ;D Og fører hermed dig på den.
Nu må vi se hvor mange hønniker jeg er heldig at få ud af denne omgang.
MVH Lene, Der har haft solskin og været i haven/hønseriet hele formiddagen  :P

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Endt klækning.
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2008, 07:27 »
Til lykke Lene  <I

Du får da et leben uden lige med alle de kyller .

Ja skønt at børnene tager det til sig. Og hvor kloge de er.  :D

med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Endt klækning.
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2008, 15:00 »
Hej Kate

Ja det er lidt voldsomt og godt det ikke er permanent.
Skal nok heller ikke gale for meget op om hvor mange jeg har, med den emsige nabo jeg har.
Men haven og hønsegården bærer ikke præg af det. Jeg gør en dyd i at holde pænt og rent omkring alle mine dyr
(og mennesker  :D)
Den gang naboen havde pudset rotte manden på mig roste han mig da også meget og skævede istedet til naboens kompostbunke  ;D
Samme dag som jeg fik kyllinger slagtede jeg hane teenagerne.
Sådan går livet i hønsegården i ring  :D
MVH Lene



Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Endt klækning.
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2008, 19:43 »
Ups har naboen pudset rotte manden på dig ??

Uf. med økse manden. Det kan jeg ikke holde ud at tænke på,men som du skriver det er hønse ringen.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Endt klækning.
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2008, 21:08 »
Ak ja Naboen...
Det var hans måde at præsentere sig på lige efter at de var flyttet ind.
Han og Han ... jeg tror nu at det er Fru nabo der er primus motor.
Folk har en mærkelig måde at kommunikere på. Jeg bevarede roen og talte pænt og diplomatisk sidste gang hun galede op. 10 min. efter startede kun sin motor drevne blæsemaskine for at fjerne div. fra flise gangen.
Nej nu løber fingerne afsted med mig i fuld færd med at udlevere min nabo i cyberspace hvilket ikke er pænt... Men jeg UNDRES sgu !!!
MVH Lene

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Endt klækning.
« Svar #8 Dato: 10 ſeptember , 2008, 07:29 »
Kan jeg godt forstå, nogen gange sker der mærkelige ting i hovederne på folk....

Kommunikation er en mærkelig ting ! ???
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Endt klækning.
« Svar #9 Dato: 10 ſeptember , 2008, 09:08 »
jeg plejer at bestikke mine  naboer (med æg og når børnebørn er på besøg små kyllinger gør lykke når der er børn)  har pt 16 haner der galer meget tidligt
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2008, 09:20 Fra jesper »
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Endt klækning.
« Svar #10 Dato: 10 ſeptember , 2008, 09:33 »
Vi har en nabo, som engang klagede over, at vores køer brølede, vores hunde gøede og vores hane galede.

Vi bor i en meget lille landsby, hvor der også er 4-5 landbrug. Så hun klagede også over, at landmændenes traktorer larmede osv osv osv

Nu skal de lige siges, at vi har kun 2 køer og de brøler en lille uges tid når de er tyregale 1 gang om året, men tyren plejer nu nok hurtig at få en ende på det brøleri, ved at producere næste års kalve.

Hundene gør når der kommer gæster, ellers plejer de at sove i deres kurv ca. 23,5 time i døgnet.

Ja - og hanerne galer vist i normalt omfang af, hvad man kan forvente af en hane.


MEN så blev hendes 1. barnebarn så gammel, at hun synes kalvene var sjove at give græs, at det var sjovt at give kyllinger lidt brød, sjovt at kæle for en hundehvalp. Hun var/er også meget betaget af de store "flotte" traktorer.

Nu klager vores nabo sjovt nok aldrig mere over noget som helst. Nu siger hun tværtimod, at det er en skam når kalvene går i den anden af marken, så de ikke kan se dem fra deres egen have når barnebarnet er på besøg ;D

Ja jeg kan virkelig stå inde for at de fleste blive meget mildere når de bliver bedster. <H
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endt klækning.
« Svar #11 Dato: 10 ſeptember , 2008, 11:16 »
Søs, det er da næsten det sjoveste jeg har hørt. Hvordan kan man flytte på landet, og så forvente at der ikke er landlige lyde?!?!?!
I det kvarter vi bor i er der heldigvis rigtig mange pensionerede landmænd, og de synes alle, at det er hyggeligt med hanegal; jeg gør som Jesper, deler ud af mine overskudsæg, og første gang jeg var inde hos den ene nabo med fire små, fine dværgæg, som jeg afleverede med venlig hilsen fra hanen, var hendes første ord: Ja, os generer den nu ikke. Vi har kun en enkelt nabo, der skal behandles som "et råddent æg" (godt ordvalg ikk?). Men at vide, hun er der, betyder også at man næsten kan føle sig lidt stresset på de dage, hvor Jensen synes han skal gale ekstra meget, ikke at han generer mig, jeg synes det er skønt at høre sådan en lille livsglad hane, men tanken om at en nabo kan komme på krigsstien er noget stressende.
Al magt til hønseholdere!  <I <I <I <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk