Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grit til kyllinger  (Læst 12773 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Grit til kyllinger
« Svar #15 Dato: 07 ſeptember , 2008, 11:06 »
Martin jeg kan godt følge din pointe, men har lyst til at spørge dig om din viden er baseret på høns der er produceret til at leve i kort tid (produktionsdyr), eller den også gælder høns man har i flere år.

Ikke at det er forkert det du skriver, men det undrer mig bare, da det har været almen viden gennem generationer af hønseholdere, at de skal have adgang til småsten eller grus, for at hjælpe til med formalingen i kråsen. Jeg tror næppe heller du kan finde en hønsebog, uden at det står der i.

Slagter du høns der går frit i haven, ser du jo netop også, hvis du spalter kråsen, at den indeholder fine små sten.

Jeg er overbevist om at det er vigtigt at vi sørger for at der altid er kråsemateriale til rådighed.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Grit til kyllinger
« Svar #16 Dato: 07 ſeptember , 2008, 15:20 »
Jeg tror lige jeg må skrive lidt mere fyldigt end mine korte sætninger  ;D

Jeg giver kyllingerne sand. Dem der er alene efter klækning. De andre der render med 'mor' ud, må selv finde det de har brug for.

De høns jeg har nu er udruget sidste sommer, og lægger mange og flotte æg. Jeg giver ikke tilskud i form af skaller eller andet, udover den portion moste hele kogte æg de får af og til, når vi svømmer i æg.

Så nødvendigheden er ikke overvældende. Sussex ligger mange æg, men klarer sig fint uden div. tilskud, blot de har plads og selv kan finde lidt.

Fodringen er nu heller ikke en videnskab her, men eftersom vi med kun 4 høns altid svømmer over med æg, så må det jo gå meget godt  :D
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Grit til kyllinger
« Svar #17 Dato: 07 ſeptember , 2008, 16:52 »
Det er da også for mig utænkeligt at høns og kyllinger helt konsekvent spiser noget de ikke har brug for, hvis de ellers kan få fat på det.
Jeg tror på de har brug for det til at male kornet.
Og det er der jo mange fugle der gør, ikke kun høns.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Sv: Grit til kyllinger
« Svar #18 Dato: 08 ſeptember , 2008, 12:52 »
Jo, jeg henviser til alt fra kyllinger der lever få dage til høns der lever flere år.
Mine, og andre jeg kender, får ikke grit. Mine får 50 % hele kerner af lidt majs, noget havre og meget hvede. Jeg er bestemt ikke i tvivl om at fjerkræ kan fordøje 50 % hele kerner uden grit. Det gælder både produktonsdyr og hobby.
Jeg skrev også at de ikke tar skade af at få grit, det skal ikke forståes sådan. Går de ude finder de alt muligt godt og behøver ikke mere end det. Men som skrevet - det gør ikke skade. Men det er ikke nødvendigt. Man kunne jo gøre forsøget som en nedtrapning.
Jeg kunne godt finde en del hønsefaglitteratur hvor der står at høns ikke behøver grus. Jeg kender også dyrlæger som siger det samme.
Hvis man ser efter hvor  meget grus der er i kråsen på en slagtet høne, finder man jo også ud af at det er meget få korn det drejer sig om.