Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frugtbarhed hos hane  (Læst 9719 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Frugtbarhed hos hane
« Dato: 03 ſeptember , 2008, 21:51 »
Kære kloge hoveder.. ;)

Jeg har æg i min nye Matador rugemaskine.
Jeg "satte dem over" den 17. august.
Må med skam beklage at jeg ikke har fået lyst dem førend her til aften. Det er svært at nå det hele specielt når man arb. som aftenvagt, hvor lysnings forholdene er bedst... Undskyldninger er der nok af  ::).

Ud af de 26 gøgespættede maran æg var der 12... !!! skriver TOLV !!
ubefrugtede.
Det syntes jeg er mange ubefrugtede.
Hanen går med pt. 8 høns. Det burde han da kunne overkomme.

Så kommer mine mange spørgsmål til jer.

Bør jeg skifte ham ud ??
Jeg ved ikke hvor gammel han er for jeg købte ham sidste dec. i voksen tilstand. Hans sporer er 5-6 cm lange.

Bliver hanens fertilitet nedsat med alderen egentligt ??  ???

Kan "fejlen" ligge hos hønsene ???

Hvad er det mest hensigtsmæssige antal høner til en hane, for at opnå størst frugtbarheds procent ?

MVH. Lene,Rungsted
der nu krydser fingre for de sidste æg i rugekassen. <L <L <L <L

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2008, 22:50 »
Din hane kan godt blive mindre fertil med alderen, men der kan også være utallige fejl på hønen.
Det at du ikke kan se at ægene er befrugtede, behøver jo ikke være den fulde sandhed, det kan være at kyllingen bare ikke udvikler sig, og så ser æget jo stadig ubefrugtet ud.
Så hanen skal måske ikke have hele skylden, hvis du ser ham træde hønerne regelmæssigt.
Måske er din rugemaskine ikke helt færdigjusteret.
Og måske har hønerne en mangel af mineraler.

Der er et skema her på forum over muligheder i fejlrugninger, prøv at søge efter det.

Og jeg elsker min maranhøne hun er en fantastisk høne, til at ruge og være mor, jeg vil gerne købe en af dig, hvis der måske skulle blive en i overskud. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2008, 23:21 »
Hej Ina
Tak for svar...
Jeg har også haft æg under skruk. Der kom 4 levende ud af 12, men orp.hønen trampede 3 æg med kyllinger ihjel. Så reelt 7 ud af 12.
Så rugemaskinen går vist fri.

Der står i fejlfindings skemaet at rugeæggene skal opbevares ved ca. 13 grader under indsamlingen.
Der kan jeg måske finde en fejl.

Mineraler og vitaminer tja... hønseblanding med det hele i. Grønt ad libt. og div. mad rester.
Vil begynde at tilsætte mere vitamin. Har faktisk lige købt hos America.

Håber at få nok hønniker til at forny stammen og lidt til ved siden af  ;)
Men omskrevet ordsprog... sælg ikke kyllingen førend at ægget er klækket !!
Jeg er så tilfreds med denne race og følte mig super heldig da jeg "fandt" denne stamme tilsalg i dec. måned !! Kørte faktisk til Randers og tilbage igen 2. juledag for at hente dem. (ca. 750 km)
Temmelig nørdet ikk ?  ;D Man skal nok være hønse fanatikker for at forstå det.
MVH. Lene
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2008, 22:52 Fra Lene, Rungsted »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2008, 00:00 »
Uden at vide nærmere om det, så tænker jeg om årstiden kan spille ind?

Vores hane Jakobsen er ikke så obs på damerne på denne årstid som om foråret. Forår er lig med massevoldtægter her på ejendommen, det er kun et par gange om dagen vi hører hønernes rædselsskrig nu  ;D
Hilsen Susanne

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2008, 08:15 »
Opbevaring af rugeæg, tja, tror ikke det er den værste fejl. Nogle har taget æg ud af køleskabet og ruget med udmærkede resultater.

Er dine høns slidt på gumpen af for mange parringer? Og med så lange sporer skal du holde et vågent øje med om han sårer damerne.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Indianer

  • Gæst
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2008, 10:07 »



Kørte faktisk til Randers og tilbage igen 2. juledag for at hente dem. (ca. 750 km)
Temmelig nørdet ikk ?  ;D Man skal nok være hønse fanatikker for at forstå det.
MVH. Lene


Så tror jeg at det var dig som tog dem lige for næsen af mig!! :o :( ;D
Kan det passe, at hende du købte dem af lå i skildsmisse? Og at hun også havde Araucanaer.. (Som jeg har nu..)
Der var nemlig én fra sjælland som havde hentet dem kun få timer før jeg ville have købt dem. Et stort øv for mig, som ellers faktisk før havde været hele vejen ovre på sjælland for at købe to maraner, men kunne ikke få flere, da sælger ikke ville af med flere... :-\ :)
Vil vildt gerne have en hel flok Maraner........... <P :)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2008, 17:36 »
Hej Indianer
Ja det var mig !!! :P ;)
Det var også nogle fine aracunaere hende Christina havde.
Jeg købte 9 høner og en hane af de gøgespættede maraner, en hvid blanding (orp./maran) og en Orpington.

Jeg kan bare ikke huske hvor gamle hun sagde de var. Som du også hørte lå hun i skilsmisse med et nyfødt spædbarn på armen så jeg nænnede ikke at ringe og forstyrre med sådan en hønse bagatel.

Men jeg tror at min konklusion på frugtbarheds affæren er at hanen skal skiftes ud. Han er ellers meget smuk og stille, syntes jeg !!  ;)

Ud af de æg jeg rugede eller rettere forsøgte at ruge ud i foråret var der heller ikke mange befrugtede.

Jeg skal nok huske at du gerne vil være aftager til et par maraner. Jeg har konen med æggene planer om at producere kyllinger, hvis fertiliteten ellers vil makke ret.
Maran er en skøn race og smukke chokolade æg !!
Min svoger er fra Belgien så jeg vil prøve at få ham til at tage Maran æg med til mig fra en belgisk avler næste gang han skal hjem. Vilde planer  <H

MVH Lene, Rungsted
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2008, 22:20 Fra Lene, Rungsted »

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2008, 20:53 »

Hej Lene.
Tøv en kende med at svinge øksen. For det første kan du klippe sporerne, hvis du tror, det er problemet. Derudover kan du give flokken nogle gode sager, der øger frugtbarheden. ... Åh, jeg kan ikke huske, hvad det er, og jeg har ikke skrevet det ind i min lille bog. Noget med noget e-vitamin - det kan være det hjælper. Håber, der er andre, der kan hjæle dig videre - min hjælpe var vist kun et bette hint.  :D
 

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2008, 21:10 »
Hej

Jeg ved ikke hvor længe du har samlet æg, men 20 æg så skulle det ikke tage så lang tid, så det kan jo udelukkes, om hanen ikke er frugtbart mere, beviser han jo selv ved at der er æg som der er befrugtet, jeg tror nærmere at han har sine favorithøner og så kun parre dem, detter sker i de fleste hønseflokke, det kan sommetider ses på om de alle bliver slidt på ryggen.
Prøv at tjekke høner for tynd mave/ klumper rund gattet, det kan også give dårlig befrugtning, for megen befjering/dun omkring gattet kan også gøre at klatten ikke kommer der hen hvor den skal.

Så der kan være mange ting som gør dine æg ikke er befrugtet, så lad tvivlen komme hanen til godt og giv ham en chance mere til foråret, en gammel haner er som regle bedre end en helt ung hane, sådan noget tager tid at lærer.

  Tommy   

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #9 Dato: 04 ſeptember , 2008, 22:33 »
Hej Tommy

Tror at du har ret i at han har favoritter.
Syntes ikke at jeg har set spor af tynd mave ej heller at de skulle tage skade af hans sporer.

Vil også helst have en erfaren hane. Madammerne kan godt være stride ved en ung håbefuld bejler. Det har jeg set før.

Efter at de nu går i en stor del af haven har jeg lagt mærke til at han er lidt mere aktiv omkring sit territorie.
Jeg må bare glæde mig over at der trods alt er nogle der er befrugtet og så håbe at de kommer vel ud af ægget. <E

Han får lov til at prøve endnu en sæsson. Han er heller ikke beslægtet med hønerne (ifølge sælger) så jeg vil helst beholde ham. Man har et standpunkt til man tager et nyt  ::)  ;D
 MVH Lene
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2008, 22:55 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #10 Dato: 05 ſeptember , 2008, 08:24 »
Hvor mange høner kan en hane befrugte? Jeg har efterhånden en del høner men kun en hane, burde jeg have to haner?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #11 Dato: 05 ſeptember , 2008, 08:47 »
Jeg mener at man regner med 6-8 høner til en stor hane og 10-12 høner til en dværghane.

Desuden er det ikke unormalt med en befrugtning på 50 % når det er store racer, det drejer sig om.

Det er desuden sent at lave kyllinger nu, synes jeg , især de store racer. Jeg kendte en mand (nu er han desværre død) som fik Jersey Kæmpe kyllinger, de var klækket 1. september. De blev aldrig store nok.

Jeg har været i Møgeltønder og hente Brahmaer, en lille tur på 4 timer, hver vej !! Men hvis man virkelig er interesseret, så kører man gerne for at få noget ordentligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2008, 09:52 »
@Ina var det ikke dig der beskrev at dine maranæg, ikke dur i en rugemaskine. Men så snart de kommer ud under en høne er der ingen problemer??

Indianer

  • Gæst
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #13 Dato: 05 ſeptember , 2008, 11:18 »
Ej hvor sjovt!!  ;D
Ja det var virkelig synd for hende. Han havde fundet en anden imens hun var højgravid, den bastard..

Jo Arauanahanen var meget fin og flere fine høner imellem. Desværre viste det sig, at flere af dem havde kalkben med i købet. Det kæmper jeg stadig med idag, selvom jeg synes det har været væk. Måske er de bare mere modtagelige...
Jeg lavede en araucanagård for sig, med hanen og bare to høner, som jeg gerne ville have kyllinger med.. Men alle deres æg har også været ufrugtbare!  :(  Ser ham heller ikke rigtig hoppe op på de to damer... Hmm. Men flot det er han! Nu må vi se, om han også ender med at smage øksen... ;)

Uha, du ville gøre mig til en lykkelig kvinde, hvis du en dag kunne sælge mig nogle fine kyllinger!! Gerne mere end to, som altså var temmelig langt at køre efter (Synes du ikke også?).. men alligevel det værd, selvfølgelig. ;D
Spændene planer med helt nyt udenlandsk blod til racen... Glæder mig til at høre mere om..
Her er min email, du må meget gerne skrive, hvis der en dag bliver kyllinger til afsæt... kannegaard@c.dk
 <E <L <D

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Frugtbarhed hos hane
« Svar #14 Dato: 05 ſeptember , 2008, 20:40 »

6-8 Høner pr. hane har jeg også ladet mig fortælle er det idelle.

Mine maraner har  vist også kalkben. Det har jeg virkelig kigget indgående efter al den snak om det her på forum.
Men jeg har heldigvis ikke set andet utøj. Man kan virkelig komme til at købe flere dyr end man kan se med det blotte øje.  :o

@ indianer. Jeg skal nok skrive dig op til et par maran hønniker.
Jeg kommer jo af og til over til det jydske så det skal vi nok finde ud af.

MvH Lene