Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny hønseejer.....  (Læst 13203 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #30 Dato: 30 August , 2008, 10:52 »
Tusind tak for svar. Jeg har åbenbart misforstået noget. Men godt at høre at jeg har gjort det rigtige. Så nu tager jeg lige en tur med hønsene igen i morgen. Jeg skal nok få bugt med de dumme kalkben. Jeg håber virkelig jeg kan få rettet op på hønsene igen. Så vidt jeg kan vurdere er 3 af hønerne ikke ret gamle. Deres ben er heller ikke slemme. At de ikke vil gå i haven synes jeg selvfølgelig er en skam, men måske kommer det. De er jo lidt forsigtige i det. Og der er jo temmelig meget grønt i deres hønsegård endnu. De er ved at vænne sig til mig og et par af dem kan jeg stryge hen over ryggen uden de går i panik. De spiser også mere nu. For en uge siden spiste de godt nok ikke meget. Selv hønseguf er de begyndt at interessere sig for. Det mangler da også bare  ;D.
Jeg tror egentlig heller ikke de er helt friske, men jeg synes dog de ser ud til at trives bedre end da jeg fik dem. Så jeg håber de vil stortrives når de er blevet helt vant til at være hos mig.

Mvh Monies



Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #31 Dato: 30 August , 2008, 11:14 »
Hej Monies
Jeg tror ikke du skal være bange for at de ikke går ud i haven, da vi fik vores høns gik der flere dage inden de overhovedet vovede sig ud af hønsehuset, nu er de allevegne, det er lige før de vover sig ind i stuen hvis terrassedøren står åben ;D
Med tiden skal de nok finde ud og rundt i haven, når de har vænnet sig til deres nye dejlige forhold.

Mvh.
Majs :D
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #32 Dato: 31 August , 2008, 17:57 »
Hej hønsefolk
Et par af hønsene vågede sig ud i haven i dag :D
Godt nok kun et par meter og ikke så længe, men jeg tror at alle render i haven om ikke så længe.
Jeg har haft fat i dem alle i dag. Min gamle hane og den værst angrebne høne havde tabt nogle af de grimme store skæl. Huden er temmelig rød, og jeg var ikke glad for at sprøjte chock spray på dem igen. Jeg vil gerne vide om miderne ikke dør hurtigt - jeg mener - jeg vil helst ikke sprøjte hønsene mere end højst nødvendigt.
Jeg har købt et produkt der hedder Exner Petguard. Et økologisk plejemiddel til utøjsplagede husdyr. Det er ufarligt for mennesker og dyr, og man kan behandle så tit der er behov. Jeg håber at det er effektivt nok mod det utøj hønsene kan plages af. Så nu har alle fået et pust bagi og under vingerne. Har nogen erfaring med produktet?

Med venlig hilsen
Monies

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #33 Dato: 31 August , 2008, 19:20 »
Kan du hvad indholdsstoffet er Monies?

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #34 Dato: 31 August , 2008, 20:48 »
Exner Petguard er lavet udelukkende af ingredienser brugt i levnedsmiddelindustrien: vand, fedt, æggehvidestof, sukker og aske. Det virker ved at kvæle utøjet (stoffet klistrer dem til, så de ikke kan få ilt tilført  <R).
Men et enkelt pust bagi og under vingerne er ikke nok! Stoffet skal dække utøjet, så de kvæles, da der jo ikke er tale om en gift, der dræber dem kemisk ved den mindste berøring med produktet, men en "mekanisk" aflivning.  <: <B
Jeg kan varmt anbefale produktet.  <M Det tager noget længere tid at behandle den enkelte høne og skal nok udføres nogle dage i træk, men til gengæld er du sikker på, at dine dyr ikke udsættes for en behandling, der skader eller irriterer hud, slimhinder etc. (Og dig selv, for den sags skyld... Og vandmiljøet slipper også for en belastning som fx nogle af stofferne i Chok Spray udgør...  :().
Petguard kan selvfølgelig også bruges i redekasser etc.
Der står på flasken, at dyret skal kæmmes efter 10-20 minutters virkningstid, men jeg har kontaktet leverandøren, da jeg ikke lige kunne se mig selv kæmme en høne...  <J Fik at vide, at det ikke er nødvendigt at kæmme hønsene, når bare man er omhyggelig med at sprøjte utøjet til.  :)
Jeg ved ikke, om det virker effektivt/hurtigt nok, hvis dyrene er hårdt angrebet af utøj. Der ville jeg nok selv vælge at starte med et af de kradse midler som førstegangs-behandling; simpelthen for at dyret kan få fred og komme sig hurtigst muligt!  <S Men til milde/begyndende utøjsplager, som er opdaget i tide (hvor hønsene ikke er synderlig generet/plaget, men man har observeret en enkelt satan pile rundt...  :o <R  >:() er Exner Petguard et rigtig godt valg!  <K <C <S
(Og iøvrigt; der er ingen problemer med at behandle kyllinger   <O <L og ingen tilbageholdelsestid på æg! <Y   ;D
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #35 Dato: 01 ſeptember , 2008, 06:49 »
Det lyder godt. Tak for en uddybende forklaring. Så skal hønsene bare ha' et ordentligt sprøjt ;D. Men jeg tror at jeg vil tjekke hønsene for utøj oftere, når jeg bruger petguard. Allerhelst ville jeg også bruge det mod deres kalkben, men det er sikkert ikke skrapt nok, når benene er så slemme. På den anden side har jeg nu brugt shockspray to gange, og mon ikke de små møgdyr er døde. Så jeg har mere lyst til at sprøjte benene med en ordentlig gang petguard næste gang. Og så vaseline ovenpå. Mon så ikke de sidste små kræ - hvis der er nogle - bliver kvalt.

Med venlig hilsen
Monies