Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny hønseejer.....  (Læst 13202 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

monies

  • Gæst
Helt ny hønseejer.....
« Dato: 24 August , 2008, 14:36 »
Hej
Jeg er spritny hønseejer og vil gerne spørge om et par ting.
Jeg har et stykke tid ønsket at købe høns, for æggene og hyggens skyld. Jeg synes det var rigtig svært at finde et sted at købe den race jeg helst ville have, så til sidst købte jeg nogle andre - Faverolles - 1 hane og 5 høner. Desuden et par silkehøns. Jeg har haft hønsene i en uges tid, og det ser ud til at de er ved at falde til. Dog var en af hønerne syg og vi måtte aflive den. Øv. Den sad bare og hang, spiste næsten ingenting og den var meget beskidt bagi. Der var blod på en redekasse et par dage efter jeg fik hønsene, og der var lagt et æg uden skal. Jeg ved selvfølgelig ikke om det var den syge høne der havde lagt ægget. Der hvor jeg købte hønsene havde de dårlige forhold. En mikro-lille hønsegård med absolut intet i, og hønsene så slidte ud. Jeg fik at vide at de var i fældning, og det skal vel nok passe. Og nu kommer mine spørgsmål:
1) Er det rigtigt at Faverolles ikke bliver skruk? Og er det rigtigt at silkehøns gerne vil ligge på andre høns´s æg.
2) Jeg er glad for mine høns og prøver at forkæle dem lidt, men jeg synes de spiser meget lidt af de ting jeg giver dem - ris, grønsager og rester fra køkkenet. Kan det være fordi de ikke er vant til det?
3) Hønsene har kun lagt et par æg i løbet af ugen, er det normalt på denne årstid.
Jeg håber nogen til svare på disse - måske lidt "dumme" spørgsmål  :)
Med venlig hilsen Monies

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #1 Dato: 24 August , 2008, 15:03 »
Hej Monies  ;D velkommen til. ;D
Der er ingen dumme spørgsmål på dette forum, og vi er mange der gerne vil hjælpe dig.

Silkehøns er meget rugevillige, og gode til det, og de fleste er rigtig gode mødre.
Alle høns der ruger er ligeglad med hvis æg de ruger på, og de er lykkelige for de kyllinger de får, uanset om det er deres egne eller naboens.

Jeg skal ikke kunne sige om Faverolles bliver skruk og ruger, for jeg har aldrig haft sådanne høns, men det er der helt sikkert en masse andre der kan svare på.

Hvis dine høns kommer fra kedelige forhold, så er de nok ikke vant til få alt for varieret kost, og det kan godt være årsag til at de ikke spiser de lækkerier du kommer med, prøv dig frem med lidt ad gangen, der skal helst ikke ligge noget tilbage i hønsegården,,,, i starten er det nemmest hvis du stiller det i en bakke, så er resterne også nemme at fjerne igen, så du ikke fodre rotter i stedet.

Du kan prøve at søge på utøj i søgefunktionen, der dukker mange guldkorn op om det emne, og måske du skulle se dem efter for utøj, det kan gøre dem ret triste og hvis de har en del kløe, så ligger de ikke gerne stille.

Det er helt almindeligt at æglægningen går delvis i stå når høns skifter hjem, og det er ligeså almindeligt når de fælder, så du skal bare glæde ig over at du får æg overhovedet.

Man kan finde meget her, og jeg håber du spørger om det du ikke finder, så er der altid nogen der ved noget, og Leksikon er fantastisk,,,, du kan f.eks søge på hønseguf, det er et hønsehit.

Endnu en gang velkommen,,,,,  ;D
« Senest Redigeret: 24 August , 2008, 23:23 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #2 Dato: 24 August , 2008, 17:18 »
Hej Ina
Mange tak for det hurtige svar. Det er skønt at der findes et forum som dette. Man vil jo gerne gøre det bedste for hønse-kræene :)
Jeg vil se på de ting du nævner. Jeg kan kun blive klogere. Jeg er bare bange for at det er nogle svage høns jeg har fået fat i. Dog synes jeg at de var temmelig livlige i dag, og søgte føde mere ihærdigt end de plejer. Faverolles hanen virker dog stadig lidt sløv i det, og han halter lidt. Men nu ser jeg lige tiden an. Er også glad for at jeg kan spørge om alt - uden at det bliver betragtet som dumme spørgsmål.

Mvh Monies

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #3 Dato: 24 August , 2008, 17:41 »
Velkommen til dette forum, jeg kan kun tilslutte mig hvad Ina har skrevet, jeg kan tilføje, jeg har haft faverolles, og mine blev ikke skruk.
Jeg synes dine dyr er heldig at netop du købte dem, så de nu kan få et bedre hønseliv  <P
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #4 Dato: 24 August , 2008, 23:17 »
Hvis din hane halter, så skynd dig at se under kalkben, det kan du gøre ved bare at klikke på ordet, alle ord der bliver blå i teksten leder dig direkte videre til emnet.
Hvis det er kalkben der er problemet kan der gøres noget ved det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #5 Dato: 25 August , 2008, 00:28 »
Faverolles bliver meget sjældent skruk. Men selfølgelig er der ingen regler uden undtagelser. Der er min. 2 herinde der har haft en skruk faverolles så det kan tilsynladende godt lade sig gøre.
Silker derimod... ja, de er de rene skruk maskiner. Der er enkelte af mine silkehøner der kun skrukker 1 gang om året men hovedparten får 2 kuld og nogen enkelte, ruger hele 3 kuld ud om året. Måske kan der også her være lidt forskel på stammer men mit indtryk er som sagt at silkehøns er nogen af de høns der oftest bliver skruk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #6 Dato: 25 August , 2008, 06:30 »
Hej igen
Det er vel nok dejligt at så mange svarer mig. Jeg bliver helt glad indeni. Tusind tak.
Jeg har kigget nærmere på hanen, og jeg tror faktisk han har kalkben. Hans ene ben er meget tykkere end det andet, men begge ben ser ikke pæne ud. Det må jeg straks ha gjort noget ved. Der er nævnt forskellige produkter her i forum, men hvad der er mest effektivt fandt jeg ikke ud af. F.eks. står der at man kan blande Frontline Vet med madolie, eller bruge chockspray. Er der nogen der ved hvad der er bedst. Frontline er på recept, men chockspray fåes måske i håndkøb?
Jeg har også læst at alle hønsene skal behandles. Det må være nemmest om aftenen, hvor de er mest rolige. De er ikke helt tryg ved mig endnu. Jeg håber min hane får det bedre. Det er godt nok synd hvis han har ondt. Kan godt blive lidt arrig på sælgeren  >:(

Mvh Monies

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #7 Dato: 25 August , 2008, 07:00 »
Til kalkben er det bedste chokspray og vaseline/fed creme/madolie afhængig af hvor slemt det. Klik på ordet kalkben, så kommer du over i leksikon hvor der står mere. Også her
Utøj og fjerkræ er der noget.

Jeg kan godt forstå at du er muggen på sælgeren, det er ikke den bedste start på et nyt hønsehold med skrantende høns. Det er selvfølgelig for sent nu, men for andre så er der en samling gode råd om køb af fjerkræ her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=8

Håber at du får rettet op på hønsene, så de bliver friske hos dig og til glæde fremover.
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:28 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #8 Dato: 25 August , 2008, 09:02 »
Jeg har ledt efter et sted hvor jeg kan købe chock-spray, men kan kun finde et produkt, der skal sprøjtes ud i rummet. Det er nok ikke det jeg skal bruge. Hvis nogen har et link til det rigtige produkt, ville det være dejligt. Jeg kan finde et andet produkt - Nix - mod fnat. Det kan fåes i håndkøb. Det skulle også virke, har jeg læst. Det skal jeg så smøre på hønsenes ben, men hvor længe skal det sidde, inden jeg skal vaske det af igen? Jeg ved at jeg skal behandle indtil jeg kan se en bedring, men ikke hvor tit. Har nogen erfaring med produktet?

Mvh Monies

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #9 Dato: 25 August , 2008, 10:08 »
Jeg har nu læst det meste i dette forum om kalkben, og der står en masse jeg kan bruge. Både om hvor tit man behandler og forskellige metoder. Så jeg går i gang i aften, når de små dyr er faldet til ro. Er godt nok lidt nervøs for om jeg stresser dem. De er jo endelig ved at falde til. Men der er jo ingen vej udenom. Jeg vil prøve med Nix og vaseline. Håber det hjælper.

Mvh Monies

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #10 Dato: 25 August , 2008, 10:35 »
Chok-spray kan du få hos America-Thisted, håber dette link virker  :)
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1078

ellers kig til venstre i menuen her på siden, der er også et link.

Jeg er selv igang med at behandle for kalkben  :( Så hver søndag, når hønsene er gået til ro, tager jeg dem en efter en, vasker med sæbespånevand - bruger en gl. tandbørste til at få det godt ind under skællene - tørre benene, og hver anden gang får de et pust Chok-spay og så et tykt lag vaseline.
Jeg har været i gang ca. 3-4 uger, det går desværre langsomt men det er ikke andet for end at klø på.
Jeg tager altid hanen først, for min er meget mistænksom og vil ikke være i hænder! så det er lidt af en kamp  ::) Bagefter sidder ham og skælder ud over at jeg "mishandler" hans 2 koner og 2 børn  :D
Og ja det er selvfølgelig en stress-situation, men det skal gøres  ;)
Så giv dem lidt godter efter endt behandling  :)
Pøj pøj med det.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #11 Dato: 25 August , 2008, 18:59 »
Nu har jeg haft fat i min hane og kigget nærmere på hans ben. Det er meget slemt. Jeg har behandlet med Nix, som jeg har smurt godt og grundigt ind i alle revner og sprækker. Derefter har jeg smurt vaseline ovenpå. Desuden har jeg klippet hans sporer og kløer, da de var enormt lange og nogle af dem skæve. Jeg ved ikke om det er normalt at man skal klippe et stykke af, men jeg synes han gik lidt lettere bagefter. Nu vil jeg om en uge vaske hans ben og gentage behandlingen. Jeg håber virkelig det hjælper. Det er bare så synd for ham  :-[
Kan man på nogen måde bestemme hønsenes alder? Jeg synes min hane ser gammel og slidt ud, men måske er det benene der plager ham.

Med venlig hilsen
Monies

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #12 Dato: 25 August , 2008, 19:58 »
Jeg ville se på hvor lane hans spore er, og det kan nok give dig en fornemelse af hvor gammel han er.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #13 Dato: 25 August , 2008, 20:22 »
Hej Monies
Hvad klippede du hans sporer med  ???
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #14 Dato: 26 August , 2008, 06:26 »
Hej Dorte
Jeg klippede sporerne med en skarp bidetang. Det var ikke svært, og han var helt stille imens (jeg havde en anden person til at hjælpe). Hans sporer var ca. 8-10 cm lange og stødte på hinanden når han gik. Og så lige endnu et spørgsmål. Går evnen til at befrugte ned, jo ældre hanen er?

Mvh Monies