Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: avl med blå  (Læst 16312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
avl med blå
« Dato: 30 Juni , 2008, 20:59 »
Jeg har hollandske dværge i blå guldhalset, og mangler lidt svar omkring avl.
Jeg får tre typer kyllinger når jeg avler på ren blå.
1. Nogle meget lyse kyllinger med en lille smule brun randtegning.
2. Nogle meget mørke næsten sorte.
3. De der slår ud som blå guldhalsede.
Mit spørgsmål er nu. Vil en krydsning mellem 1 og 2 give blå guldhalsede kyllinger i en videre avl. Eller vil det mest optimale være at sortere dem fra og så bare køre på den rene blå.
Håber nogle herinde har erfaring med det
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: avl med blå
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2008, 22:40 »
Jeg er ikke så meget inde i arveligheden af farver. Og måske falder det også anerledes ud når der også er gen for "guld halset". Men her er ihvertfald et link til et skema på orpington klubbens hjemmeside.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,993.0.html

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: avl med blå
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2008, 23:29 »
Fint skema, den giver lidt mening, men jeg kan se, at det er lidt sværere end at avle blåt hos mine katte.
Der er der bare et gen, der kan give dette, den kaldes dilution genet, og er i virkeligheden et fortyndingsgen, som samtidigt er recessiv, så det er ikke så svært at regne den ud.
Her kan jeg se, at avl med blå * blå giver både blå / sorte / og spættede, så den vil jeg da meget gerne have forklaret genetisk en dag, hvor der er en der har tid.
(Hvis det er til at forstå, *gg)

Det er iøvrigt et meget spændende område, du her berører, Mogens
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: avl med blå
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2008, 07:15 »
Jeg har set skemaet Danny. Det der bekymrer mig er om en kryds med de lyse vil give nok overfarve, det brune drys som en guldhalset skal have. For ellers kan man ligeså godt sortere dem fra som daggamle, da man allerede ser det der.
Men det er en vanskelig farve at arbejde med, det kræven mange kyllinger for at få nok i ren blå. Derfor ville det være smart om man også kunne bruge "affaldet"
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: avl med blå
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2008, 15:02 »
Når vi snakker blå farveanlæg hos høns, så er der mindst 2 muligheder - den perlegrå som er en fortyndingsfaktor, som den Børge kender - og så den andalusierblå, som er en udspaltningsfaktor - og så har jeg altså hørt noget om endnu et anlæg, som skulle give blå, men den ved jeg for lidt om endnu -prøv at kigge på tyske og belgiske sider, hvis du har interesse for det.

Men perlegrå og andalusierblå skulle opføre sig sådan:

Sort x perlegrå = 100% sorte med anlæg for perlegrå
Sort x sort med anlæg for perlegrå = 50% sorte + 50% sorte med anlæg for perlegrå
Sort med anlæg for perlegrå x do. = 25% sorte + 50% sorte med anlæg for perlegrå + 25% perlegrå
Sort med anlæg for perlegrå x perlegrå = 50% sorte med anlæg for perlegrå + 50% perlegrå

Det var da ret enkelt, men så har vi den andalusierblå:

Sort x andalusierblå = 50%sorte + 50% andalusierblå
Andalusierblå x andalusierblå = 25% sorte + 50% andalusierblå + 25% brogede
Andalusierblå x broget = 50% andalusierblå + 50% broget
Broget x broget = 100% broget
Sort x broget = 100% andalusierblå

Det var lidt mere indviklet, og der ”opstod” en ny varietet – den brogede – også kaldet spættet eller ”splash”.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: avl med blå
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2008, 15:16 »
@Bent

Der skyldes måske også lige en forklaring på, hvordan de spættede opstår, der sidder sikkert nogen der ikke har denne kendskab.

Spættede / brogede / "splash" opstår ved at parre hvid med sort. Her jeg ikke inde i, om det gælder alle racer, det er jeg for ung til, ihvertfald i hønseopdræts sammenhæng *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

seebright

  • Gæst
Sv: avl med blå
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2008, 18:32 »
Jeg er ikke ekspert i disse farver, men synes det er et interesant emne, især da jeg selv har blå guldhalsede hollændere, jeg har altid lavet dem med en sort guldhalset hane, som har givet kyllinger som ligger på 92-93 på udstillingerne, jeg har en teori om at en blå høne avler rene blå høne kyllinger,da jeg også har seebright i sølv og guld, ved jeg at en guld hane og en sølv høne, altid avler rentavlende sølv høner. Hilsen Ove <L

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: avl med blå
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2008, 20:58 »
Hej Ove
Får du så kun blå guldhalsede kyllinger når du parer en sort guldhalset med den blå ,eller kommer der ca 50% blå og 50% sort.
Jeg kører blå på blå i 2 stammer, men regner med at bruge sort guldhalset når jeg skal have nyt blod ind.


1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

seebright

  • Gæst
Sv: avl med blå
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2008, 17:48 »
Ja, Mogens, der kommer ca. halvt af hver, undtagen sidste, år hvor alle var blå, og alle var høner, men, det jeg bygger min teori på, er det, at for at få den attraktive, mørke farve, på legbarfarvede, er man nødt at at bruge en sort guldhalset hane, hvorimod legbar+legbar giver fine, men til udstilling for lyse dyr.  ;D
Hilsen Ove

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: avl med blå
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2008, 12:35 »

Spættede / brogede / "splash" opstår ved at parre hvid med sort.

Hvis jeg har forstået, arvelighedslæren for silker, så får man ikke spætter ud af hvid og sort, men kun 50 %hvide og 50 %sorte kyllinger.
Det troede jeg også, men der skal være noget arveligt blå i den sorte el. hvide for at der bliver spættet/blå ud af den avl.

Hvis man blander spætte og sort får man 100% blå og det er dem jeg avler, nu hvor jeg er ved at lave blå dværg silker.

Jeg håber at det giver mening.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: avl med blå
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2008, 21:40 »
@Maiken

Har du prøvet det?
Hos mig kommer der altså kun spættede af den kombination mellem sorte og hvide.
Spørg mig ikke om, hvordan det hænger sammen, men sådan er det altså.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: avl med blå
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2008, 23:01 »
Hej


Silkehøns avler ikke blå på samme måde som andre, det hænger samme med fjerstruktur og det blå skind/kød. jeg ved af flere har prøvet at lave blå silkehøns  ved at krydse hvide og sort, resultatet bliver altid sorte med guldhalse, da der ligger guldtfaktor i de hvide, mens den sorte er dominerende som grundfarve, jeg har kun bruge denne kompination til at lave blå/vildtfarvet og mørkere vildtfarvet og så er det kun ved 2 og 3 generations krydsning at der falder mørkevildtfarvet ud af det.

De blå vildtfarvet kommer ved at krydse en spættet høne og en vildtfarvet hane, her kan så kun hønerne bruges og næste kryds er så en blå hane til de høner som er kommet af første kryds, her har jeg så kun fået rigtig gode høner ud af det, hanerhar jeg ikke så stort hæld med, de de ikke bliver rigtig blå vildtfarvet, men mere musegrå, jeg har kun fået lave en hane som jeg selv var tilfreds med, men så fik jeg ikke nogle høner det år, så forsøget blev lidt opgivet.

Så avl med blå er ikke bare at krydse sort og hvid.

Tommy   
 

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: avl med blå
« Svar #12 Dato: 06 Juli , 2008, 23:13 »
Nu skal jeg heldigvis heller ikke til at avle blå, har kun hvide tilbage, og så to kyllinger, som ikke er sorte, men ej heller hvide, vil nok kalde dem sortspættede.
Det ser ud til at der en høne og en hanekylling, og hanekyllingen har guld i kraven, som du beskriver, jeg synes godt nok det ser rødligt ud, men jeg er jo heller ikke kender.
Men tak for infoen, jeg blev lidt klogere.

Skulle jeg senere falde for de blå, så vil jeg nok henvende mig og søge oplysning, det ser ikke ud til sådan at være ligetil.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: avl med blå
« Svar #13 Dato: 06 Juli , 2008, 23:30 »
Hos Barnevelderen bruger jeg også sort til hvidspættet når jeg skal lave ren blå. Dvs. hos mig er det dobbeltrandet blå men det er det samme for de ensfarvede. Den hvidspættede fremkommer ved at jeg sidste år parrede blå til blå. Ca 1/4 af kyllingerne heraf blev hvidspættede men stadig med randtegning. De hvidspættede skal helst have enkelte synlige sorte  fjer fordi det jo er en fortyndet farve. Hvidspættede som mangler disse enkelte farvede fjer er ikke gode at bruge i avlen.
Jeg sætter et foto af den hvidspættede avlsdyr ind i galleriet under barneveldere.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: avl med blå
« Svar #14 Dato: 06 Juli , 2008, 23:40 »
Ove-jeg kan se at du avler legbarfarvede. Jeg søger litteratur om arvelære vedr. legbarfarvet generelt, ved du hvor man kan finde det??? Jeg mangler ikke en racebeskrivelse for farven men eks. hvordan man kan arbejde med at få farverne mørkere osv. Hvad skal man tænke på vedr farver i avlen.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.