Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns for nybegynder  (Læst 14651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mizzmiw

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Høns for nybegynder
« Dato: 21 Februar , 2011, 13:07 »
Vores familie vil meget gerne have høns i haven. Meen hold da op det er jo en jungel at finde svar på spørgsmål.... Hvad er den bedste begynder høne ? Spiser gerne æg men vil nok helst have høns for hyggens skyld og måske på et tidspunkt prøve at have kyllinger. Hvad kan i anbefale af dværghøns ? Og er det muligt at have "glade" høns uden en hane der larmer (af hensyn til naboen) ?

Susanne

  • Gæst
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2011, 13:25 »
Velkomme her på fjerkræforum - det er det helt rigtige sted at spørge.

Og I vil sikkert få en del forskellige svar, for vi har hver især vores favorithøns.

Jeg vil anbefale dværgwyandotter eller silkehøns (store eller dværg - de store er nemlig ikke særlig store)

Begge slags er utrolig omgængelige - de skrukker gerne, så det er nemt at få kyllinger, og de lægger rimeligt med æg til frokostbordet. Ikke noge kæmpestort antal, men du skriver jo også, at det mest er for hyggens skyld.

Jeg ved ikke om I slet ikke kender til de nævnte høns (men meget kort: silkehøns har pels (og er aldeles uimodståelige) og wyandotter er mere almindelig hønsagtige, men også en dejlig, smuk høne. Begge racer fås i et utal af farver) men i den øverste bjælke her på siden findes "leksikon" og her kan man slå op under forskellige racer og læse mere om dem og se billeder af dem.

Og ja, man kan sagtens have glade høns uden en hane. Det ER sjovest med en hane - også hvis man vil ha kyllinger af egen avl - men mange må af forskellige grunde (oftest hensyn til andres ører) vælge hanen fra. Det går aldeles fint. Og så kan man købe befrugtede rugeæg til udrugning under den høne, som helt sikkert lægger sig skruk i foråret (hvis altså det er en af de to nævnte racer)

Jeg ved, der er andre racer, der opfylder jeres behov, men jeg har kendskab til disse to og kan stå helt inde for det, jeg skriver.

Held og lykke, og spørg bare løs. Der er også mange herinde, der kan hjælpe jer med at skaffe hønsene når først i har bestemt jer  :D


Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2011, 14:01 »
Jeg kan bidrage med lidt omkring Orpington i stor race (som jeg har opdrættet de seneste mange år - de farver jeg opdrætter kan ses i min underskrift) samt Kochin i dværg (opdrættet tidligere i ca. 30 år). Begge racer bliver/er utrolig rolige og tillidsfulde. De kan holdes bag ret lavt hegn, da voksne dyr ikke forcerer et hegn på 80-90 cm. Begge racer ruger tilforladeligt. Kochin næsten på linie med Silker.
Jeg har endvidere ret godt kendskab til racen Toppet Hollænder i dværg, som jeg også tidligere opdrættede i ca. 30 år. Men det er en mere flyvsk og nervøs høne som aldrig skrukker. Men som "sportshøne" mhb. på udstilling er det en utrolig dejlig høne at avle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2011, 14:14 »
Og jeg vil istemme koret og sige dværg-kochin, dværg wyandotter eller stor silke.

Så prøv at kigge lidt på forum og evt. andre steder, for at se hvilke der tiltaler dig mest. Og ring evt. til en af de mange der har disse racer, og tag ud og besøge dem for at se dem i virkeligheden. De fleste hønseholdere viser med glæde deres dyr frem  :)
Mvh Marianne

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2011, 14:41 »
Ellers var dværg farverolles måske noget. De er i hvert fald rolige. Hvordan det lige er med at skrukke er jeg dog ikke helt sikker på med denne race. Jeg mener ikke at den store udgave er kendt for at skrukke ret godt, men om dværgvarianten er bedre, ved jeg ikke.

Ellers er der fx. dværg New Hampsire eller dværg Sussex. Begge gode æglæggere og vist nok også Ok til skruk samt gode slagtedyr. Og så har New Hampsire høns i min verden en rigtig smuk farve
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Erik Christfort

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2011, 14:53 »
Har lige fået 4 wyandotter (dværg høner) så den race vil jeg ihvertfald godt sige god for ;)
Mvh. Erik

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2011, 15:14 »
Vores familie vil meget gerne have høns i haven. Meen hold da op det er jo en jungel at finde svar på spørgsmål.... Hvad er den bedste begynder høne ? Spiser gerne æg men vil nok helst have høns for hyggens skyld og måske på et tidspunkt prøve at have kyllinger. Hvad kan i anbefale af dværghøns ? Og er det muligt at have "glade" høns uden en hane der larmer (af hensyn til naboen) ?

Velkommen på forum!

Det allerførste du/I skal gøre er at gå på biblioteket og låne "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe - Når I har læst den og kigget en masse fantastiske billeder vil I være SÅ meget klogere og kunne stille alle de rigtige spørgsmål (ikke at det du spørger til her er forkert - det er bare svært at svare entydigt og præcist på da alle har sine favoritter...  ;))
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2011, 15:28 »
Velkommen til /o

Her på forum er der absolut INGEN dumme spørgsmål kun dumme svar så du spørger bare om ALT hvad du er i tvivl om.

Ville gerne skrive en hel masse info til dig, men ligger desværre syg, men der er HELT sikkert nogen andre som springer til ;) Ville bare sige velkommen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2011, 15:41 »
Og mens I nu er på biblioteket, så lån også Skandinavisk Fjerkræ Standarden, her er alle racer, som der er i Danmark.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2011, 15:53 »
BRAHMA helt sikkert  /o Du får ikke en bedre høne  ;D Det med æggene snakker vi ikke om  ::)
mvh Jesper

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2011, 15:57 »
Ja Brahma er i hvert fald rolige og imponerende dyr at kigge på. Som min storebror sagde den anden dag, da han så vores enlige Brahmahøne: Hvis jeg skal have høns skald det da være sådan nogle. De er jo nærmest halv kalkun  ;D (mest med hentydning af størrelsen... tror jeg)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2011, 16:05 »
Rasmussen nu bliver du altså for ensporet!!! Der findes andre høns en brahma, og der spørges specifikt til dværge. Ikke lige i den kategori brahmaer passer ind.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2011, 16:08 »
Rasmussen nu bliver du altså for ensporet!!! Der findes andre høns en brahma, og der spørges specifikt til dværge. Ikke lige i den kategori brahmaer passer ind.  ;)

Dværg Brahma ?  ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2011, 16:09 »
Brahma findes da også i dværg  ;)

Men der findes ikke racehøns der rigtige eller forkerte, det hele er kun et spørgsmål om smag og behag og behov.

De racer jeg har, er jo også de bedste (ellers gad jeg ikke bruge tid og penge på dem)  ;) ;D Men det er dermed ikke sikkert at andre synes de er fantastiske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #14 Dato: 21 Februar , 2011, 18:30 »
Det er nemlig helt rigtigt, at de fleste af os gerne anbefaler vor egen race. Den race man arbejder med, er også den race man syntes bedst om, og bedst passe ind hos den enkelte.
Altså skal man måske som ny, prøve sig en smule frem, før end det siger bing - og det var så den helt rigtige race.  ;D
Eller kan det vist kun gå for langsomt med at få skiftet til en anden race  /o