Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken slags??  (Læst 13793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken slags??
« Svar #15 Dato: 11 Januar , 2011, 13:47 »
I kan da blive mætte af alle slags racer (undtagen dværge), hvis I ikke er mega-kødspisere. Hos os er vi 2 voksne, to knægte på 10 og 15, og vi kan da godt blive mætte af en landhane på godt 1300 gram. Ok. Min mand kan altid spise mere, men det er fordi han har et bundløst hul hvor vi andre har mave  ;D så han ville såmænd stadig være sulten efter at have sat en brahmahane til livs helt alene. De lidt mindre racer er generelt bedre æglæggere, så du må prøve at finde et kompromis.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvilken slags??
« Svar #16 Dato: 11 Januar , 2011, 13:50 »
Jeg ville nok også have mere held med æglægningen her hvis jeg havde lys i hønsehusene. men de er spredt i hele haven og mange af dem små så de kun egner sig til at sove i.

af de 3 racer her ville jeg anbefale orpinton ..lyder til mange har held med dem.

Og ellers kan man jo som sagt lige snige en bedre æglægger af anden race ind i flokken.

Og hvis man vil have slagtekyllinger kan du jo købe æg eller kyllinger specielt velegnet til dette formål og lægge ind under dine egne høns.
Med venlig hilsen Søs

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvilken slags??
« Svar #17 Dato: 11 Januar , 2011, 13:53 »
Det der med det "bundløse hul" kender jeg kun alt for godt, men her hjemme er det ikke manden men mig selv som er kødspiser til den store guldmedalje  :D

At købe rugeæg har jeg også tænkt på som mulighed for at få lidt mere til fryseren  :D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvilken slags??
« Svar #18 Dato: 11 Januar , 2011, 13:53 »
Henriette ..ulempen ved de store langsomtvoksnen racer er bare at der er så meget knoglemasse i forhold til kød den første tid. Så skal kyllingerne måske overvintre og det ikke altid lige renttabelt. Men ja ..til suppe er de fantastiske ..til steg er det noget ranglet.

Eller er jo bare at få ruget kyllinger ud meget tidligt på året så de kan nå at vokse sig store til slagt. Men hvis det skal foregå på naturmetoden så er det ikk altid de damer er enige ude i gården før sidst på foråret / start sommer.
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilken slags??
« Svar #19 Dato: 11 Januar , 2011, 14:34 »
Hva' med sussex? Eller maran? Begge er gode æglæggere og har godt kød. Jeg har selv begge dele :). De hører begge til i den middelsvære race. Jeg ved ikke om sussex skrukker, men det kan en maran i hvert fald godt finde på. Ellers så anskaf dig et par silker ved siden af - eller dværg kochin som en anden foreslår - de elsker at skrukke ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken slags??
« Svar #20 Dato: 11 Januar , 2011, 16:02 »
Netop Søs.  ;)
Barnevelderne skal gerne blive ½ år før der er bryst på dem, men landhanerne kan tages noget før. Og de små har forholdsvis mere kød på, så jeg synes faktisk de "små" landhaner er supergode slagtedyr. Og ja, jeg har stået og kæmpet med at klippe benene af barnevelderhanerne når jeg har slagtet dem. Og de er dælme også svære at partere i ryggen når de er tilberedt! Stærke knogler siger jeg bare! Men der er nu også noget tilfredsstillende ved sådan en fætter på 2,4 kg i gryden.  ;D Nogen gange bliver maven jo mæt før øjnene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvilken slags??
« Svar #21 Dato: 11 Januar , 2011, 16:27 »
Og så lægger maraner jo usædvanlige æg i forhold til andre høns da de er meget mørke brune.

har endnu ikk prøvet at slagte en maran men har også hørt de er supergode slagtedyr.

men er de rolige ? Syns mine er let til bens ..tamme og nysgerrige ja ..men ikke sikker på et lavt hegn vil holde dem inde ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilken slags??
« Svar #22 Dato: 11 Januar , 2011, 16:47 »
men er de rolige ? Syns mine er let til bens ..tamme og nysgerrige ja ..men ikke sikker på et lavt hegn vil holde dem inde ?
Mine maran'er flyver ganske dårligt. Det højeste jeg har set dem flyve er vel ca. 1 meter i højden - sådan ca. De kan i hvert fald ikke flyve op til toppen af hegnet på hønsegården ligesom mine hvide blandinger med lethed kan. Højden er vel ca. 180 cm.

Hvis de føler de er i knibe eller skal hurtigt frem, er det nærmest: "baske, baske, baske, baske OG SÅ bene, bene, bene, bene OG SÅ uuuuuhhhhh jeg prøver at lette, jeg prøver at lette, jeg prøver at lette"  *f
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken slags??
« Svar #23 Dato: 11 Januar , 2011, 16:54 »
Mine dværg maran flyver ikke over deres 90 cm høje hegn, men de flyver gerne op i træer, der er langt højere. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Hvilken slags??
« Svar #24 Dato: 11 Januar , 2011, 18:19 »
Ellers er der Wyandotter  ;)
Dem jeg har er ret rolige, men ved endnu ikke om de skrukker....

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvilken slags??
« Svar #25 Dato: 11 Januar , 2011, 18:53 »
hehe..nok fordi mine maraner ikke er så gamle så.

Jeg havde på et tidspunkt unge brahma, kæmpejesey samt blandinger af disse.

De var vandt til at gå frit og havde bestemt sig for at sove på et hegn der var ca 2 meter højt. Måden de kom op på det var via kaninbure de kunne mellemlande på.

da jeg så mente de skulle i hønsegård med hegn ca 1.60 i højden kunne de alle kravle op af hegnet mens de baskede med vingerne  ::)

Så hver aften i flere mdr kunne jeg så hente dem ovre på hegnet igen .. de er faktisk tunge sådan nogle  *s

men hvis de bliver opdraget ordenligt fra starten så arter de sig sikkert  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvilken slags??
« Svar #26 Dato: 11 Januar , 2011, 19:01 »
Jeg kan anbefale Sussex, gode æglægger, fylder pænt i gryden, nogle stammer skrukker og er gode kyllingefører. Har kun oplevet en aggrasiv hane og den havde jeg købt som voksen, den blev hurtigt et hoved kortere....
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvilken slags??
« Svar #27 Dato: 11 Januar , 2011, 19:31 »
Ja der er jo nok lige så mange svar, som der er mennesker på dit spørgsmål. Faktisk tror jeg, som du selv skriver, at du nok bliver mere forvirret af at spørge andre  ??? ;D

Uden at kende meget til de racer du nævner, så tror jeg faktisk jeg ville vælge Dorking alene af den grund, at der ikke er så mange der har disse. Så en ekstra avler vil sikkert være kærkommen. Omvendt, så vil det helt klart være nemmere at få fat på de 2 andre racer, som jo kan fås i et væld af farver. Hvis det ikke lige er med udstilling for øje, kunne man jo vælge forskellige faver af samme racer. Så er de i hvert fald nemme at se forskel på  ;)

Skulle man fortryde det valg man har foretaget, kan man jo altid spise sig ud af problemet  /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken slags??
« Svar #28 Dato: 11 Januar , 2011, 19:37 »
Krydsninger vokser generelt hurtigt- altså førstegangs krydsninger. Måske du skulle overveje f.eks. en brahma hane og et par brahma høns- og så et par orpedamer. Blandingerne burde vokse hurtigere end ren brahma. Orperne er nogen frygtelige madører som er gode til at lægge æg om vinteren især, om sommeren vil de hellere ligge på æggene og ruge :D

Brahma bliver også gerne skruk, en af mine skrukkede i november /d hun fandt sig dog til sidst i at vente på bedre tider. Mine orpingtoner lagde faktisk et æg om dagen i snit. Det samme gør mine brahma damer nu men tror ligeså snart det bliver varmere så får de mødredrømme og smider sig ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvilken slags??
« Svar #29 Dato: 11 Januar , 2011, 19:49 »
Du mener at jeg skal have både have Brahma og Ortington og så slagte de kyllinger der kommer?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn