Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke dværghøns anbefales?  (Læst 14447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Hvilke dværghøns anbefales?
« Dato: 29 December , 2010, 22:35 »
Ved godt der er rigtig mange gode og dejlige dværghønse racer, så det er svært at vælge - men jeg kunne rigtig godt tænke mig en ny race til foråret engang, altså dværghøns. Måske 1.2.

Har engang haft Dværg Kochin som var en dejlig og rolig race, men lidt krævende at holde rene synes jeg. Så det skal være noget andet. 

Det skal være sådan en lille hyggelig en der helst skal være rolig og kan gå og trisse rundt i haven uden de store problemer. Og som let bliver tillidsfulde og måske tamme. Skal ikke være flyvske, og må gerne være så små som mulig. Æg produktionen er mere eller mindre ligegyldig for det tager mine Dorkinger sig af.

Serama er jo godt nok lille, men ret svær at holde/ avle med, synes jeg at kunne læse. Og svære at få fat på.

Er der nogen der har erfaring med Chabo dværghøns og hvad med det med de kortbenede/ normalbenede udgaver (med henblik på avl)?

Eller hvilke andre racer kan anbefales?
Mvh

Claus

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #1 Dato: 29 December , 2010, 22:42 »
Hvis du syntes godt om Kochin dv., som jeg selv tidligere har haft i avl i ca. 30 år og jeg vil medgive at det er en herlig race.
Men prøv at overvej Orpington dv. som er meget lig Kochin dv. men selvfølgelig uden fodbefjering og knap så lavt stillet. Disse 2 ting gør at den ikke bliver så tilsmudset, hvis det var det du havde noget imod ved Kochn dv.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #2 Dato: 29 December , 2010, 22:53 »
byder lige ind med Dv. wyandotter.... :) de fåes i et væld af farver.
Og så er der jo den bedste af alle.... dv. nøgenhals kan det hele, vil det hele og har det hele :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #3 Dato: 29 December , 2010, 22:53 »
Silkehøns! Uanset om du får dem i stor eller dværg, så er de små, rolige og flyver ikke! :)

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #4 Dato: 30 December , 2010, 00:27 »
Hej
Hvis du vil have noget helt specielt kan jeg anbefale Thyringer skæg i dværg de findes i chamois, guld sort og hvid størrelsen er ca.en stor knytnæve. Jeg er den eneste der har dem i DK så jeg ville glæde mig til at der ville komme nogen flere avlere.
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #5 Dato: 30 December , 2010, 00:41 »
Efter det du beskriver som dine oensker, skulde nok Croad Langshan i dverg passe. Det er de soedeste og mest tillitsfulde dvaerge jeg nogensinde har havet. De sitter gjerne paa dit kne, hele dagen, men hvis du forsoeger at stryge dem, bliver de ergerlige og gaar vek. De er fulde af personlighed og elsker selskab, de er meget venlige imot nye medlemmer af flokken. I det hele taget, de er bare de bedste. Google dem!
Problemet er at de er meget vanskelige at faa fat i, men de er verdt det!

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #6 Dato: 30 December , 2010, 20:01 »
Wanda:

Er nøgenhalse meget flyvske (som f.eks. Danske Landhøns)? Er ikke så interesseret i nogen der halvdelen af tiden er ovre ved naboerne.

Ellers lyder  silkehøns i dværg nu også ret interessant. Har egentlig aldrig være særlig interesseret i den race, men kan da godt nu se nogle kvaliteter ved den, efter at have studeret den lidt.

Tror bestemt sådan en lille trio ville være hyggelig at have gående i haven til sommer!

Er der nogen der avler hvide Dværg Silker i Jylland (Østjylland) som evt. vil sælge rugeæg eller dyr lidt senere på året? Det er altid rart at have kontakterne i orden hvis jeg bestemmer mig endeligt for denne race.
Mvh

Claus

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #7 Dato: 30 December , 2010, 20:13 »
Jeg kan anbefale alle de typer dværghøns jeg har de er alle rolige og tillidsfulde - én af grundene til at jeg har netop dem *p
Vi har lige indrettet et lille hønsehus lige ved terrassen, der skal de små englændere gå, jeg glæder mig bare helt vildt til udesæsonen starter, de er ganske enkelt så kære og tillidsfulde.
En af mine hønsevenner her i nærheden har Antwerpener skæghøns og også Watermael, det er også små tillidsfulde høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #8 Dato: 30 December , 2010, 20:17 »
Der findes mange gode dværghøns, men jeg kan helt klart anbefale både Chabo og mille fleur, men også dværg plymouth rock. Min nabo havde de første to, indtil rotterne fandt dem, og de var bare noget af det skønneste, de egner sig rigtig godt til en lille prydhave, de ødelægger ikke meget, så det er bare fjong! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #9 Dato: 30 December , 2010, 21:06 »
Jeg kan også anbefale silkehøns. De er så skønne og tamme  :) Mht. fodbefjerede dværge (mille fleur) skal man lige vær opmærksom på at kyllingerne helst skal vaccineres hvis man vil undgå udbrud af mareks. Jeg har aflivet 90% af mine mille fleur kyllinger i år pga. lammelse og det er bestemt ikke sjovt, så man skal lige overveje den race lidt  :)
Ellers er wyandotter også fantastiske. De passer deres kyllinger fantastisk  :) Jeg havde en skruk der tog imod nogle silkekyllinger der var 8 dage gamle fra en rugemaskine, og det gik fantastisk
« Senest Redigeret: 30 December , 2010, 21:09 Fra Johan »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #10 Dato: 30 December , 2010, 22:33 »
Ellers lyder  silkehøns i dværg nu også ret interessant. Har egentlig aldrig være særlig interesseret i den race, men kan da godt nu se nogle kvaliteter ved den, efter at have studeret den lidt.

Jeg ville også anbefale silker. Jeg ville dog anbefale dem i stor. Silker er i forvejen ret små, så stor silke er på størrelse med dværg i mange andre racer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #11 Dato: 30 December , 2010, 23:17 »
Er der nogen der avler hvide Dværg Silker i Jylland (Østjylland) som evt. vil sælge rugeæg eller dyr lidt senere på året? Det er altid rart at have kontakterne i orden hvis jeg bestemmer mig endeligt for denne race.

Ellers har jeg 2.2 til salg i rød her i Ringsted, hvis du skulle komme forbi :)

Jeg ville også anbefale silker. Jeg ville dog anbefale dem i stor. Silker er i forvejen ret små, så stor silke er på størrelse med dværg i mange andre racerc

Jeg har begge størrelser, og jeg synes ikke der er den store forskel i temperament...men kan bedst lide den store! :)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #12 Dato: 31 December , 2010, 07:41 »
Er det kun pga. størrelse i anbefaler de store?

Eller det af andre årsager i bedst kan lide de store Silker frem for de små?

Går ud fra de er lige robuste og lette at avle med osv. - eller hvad?
Mvh

Claus

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #13 Dato: 31 December , 2010, 09:29 »
Jeg vil sige de store. Mest fordi det er dem jeg har mest erfaring med. De små bliver meget små. I forvejen er silker jo ikke ret store, så mange der ikke kender til høns vil alligevel tro det er dværge :)

Silker er generelt nemme at få kyllinger på/med. De er skruk rigtig ofte. De to silker jeg har har været skrukke tilsammen 7 gange i år. Det siger bare lidt om dem ;)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvilke dværghøns anbefales?
« Svar #14 Dato: 31 December , 2010, 10:18 »
Jeg har store silker, og synes alligevel de er ret små, de er ikke meget større end mine dværg kochin. Jeg synes dværgsilkerne er for små til rigtigt at komme til deres ret mht. befjedring m.v. - og hvis du skal bruge dem som skrukker, kan der jo være lidt flere æg under en stor silke... De er fantastiske kyllingeførere !

Jeg vil dog også lige slå et slag for sebright - de er kønne, tillidsfulde og dejlige at have med at gøre! Og der mangler flere avlere til racen...  :D De kan sagtens gå frit i haven, men flyver glimrende, hvis de bliver skræmte.

Mvh Marianne